Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 371 ggr
Lullan1
0

Lite frågor om Ebay!

Jag vet att några av er här har erfarenhet att handla från Ebay, och jag har lite frågor om hur det funkar egentligen. Det verkar ju helt klart som man kan göra helt otroliga fynd där!

Vill någon vara snäll och förklara för en "dummie"?Generad

Betalar man tull eller tillkommer det några andra avgifter? Vad ska jag vara uppmärksam på eller är det nåt speciellt jag ska tänka på?

Hanna-H
0

Det är lite olika om man betalar tull eller ej. Är man "ärlig" betalar man alltid tull, för man kan alltid förtulla det man köpt i efterhand även om det inte passerar tullen, sas. Tullen kollar inte alla paket. Det jag märkt är att vissa fraktföretag är mer "utsatta" än andra, t ex UPS, deras frakter tullas alltid. Däremot vanlig post och DHL brukar slinka förbi ofta.

Lullan1
0

Tack för ditt snabba svar Hanna_h. 

Har du någon koll på vad det kostar att förtulla en vara? Är det skillnad på storlek eller är det samma överlag?

Hanna-H
0

Tullen har inget att göra med storleken, men du betalar moms och tulle både på varan och på frakten. Tullavgiften varrierar beroende på vad det är för vara. Momsen är samma som här i sverige, dvs 25% på varor förutom livsmedel (12%) och böcker (6%).

AlexH
0

svenska tullen har en flera hundra sidor tjock katalog med allehanda möjliga och omöjliga kategorier med olika procentsatser och kvoter på tull.. enklast är att gå in på tullverket.se

text nedan tagen från deras sida..

Internethandel med ett land utanför EU
När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån. Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Tänk på att vissa varor med amerikanskt ursprung är drabbade av tilläggstull. Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften också kan behöva betala en så kallad tilläggstull.

Om ett frihandelsavtal eller liknande finns mellan EU och det land som du beställer varan ifrån, kan tullavgiften bli sänkt eller borttagen. För att få en sådan förmån, måste du lämna ett särskilt intyg, oftast ett ursprungsintyg, från det andra landet. Vill du veta vad som gäller för din vara så ring Tullsvar®, vår informationstjänst på telefon 0771-520 520.

Fraktkostnaden kan ibland ingå i priset, men det vanligaste är att frakten tillkommer. Hur mycket frakten kostar beror på varans vikt. Observera att du betalar tull och moms även på fraktkostnaderna.

När paketet kommer till Sverige tar Posten ut tullavgiften och moms på dina varor på uppdrag av Tullverket. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där är den 12 procent och för bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Det finns även andra företag utöver Posten som sköter transport och tar ut de avgifter som du ska betala.

Postens administrations- och expeditionsavgifter tillkommer, dvs om du valt att Posten ska leverera dina varor. Använder du postförskott tillkommer ytterligare en avgift på 50-175 kronor. Hur stor avgiften för postförskottet blir beror på vilket sätt du har valt att betala (kort, faktura etc.). Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Har du frågor angående postens avgifter, kontakta Posten på www.posten.se (öppnas i nytt fönster).

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Lullan1
0

#4 Ok, då fattar jag!

Men säg att min vara fastnar i tullen, får jag en räkning därifrån eller hur funkar det då? (ursäkta mina enträgna frågor) Generad

AlexH
0

när jag importerade mina hundburar från USA fick jag hämta ut dem på arlanda eftersom det var stora paket och över 30 st.. då fick jag först åka och betala moms och tull på ett ställe och sedan fick jag ett stämplat kvitto att visa upp vid godutlämningen..

När jag fick det via posten så betalade jag varan till dem plus tull som posten hade räknat fram när paketet kom till sverige.. OM din vara skulle fastna i tullen såfår du antagligen ett brev där de vill ha din hjälp att identifiera produkten så man kan betala rätt tull.. fastnar gör ju oftas bara paket med otillåtet innehåll .. det får vi hoppas du inte köper från USA Flört

Handlar du av en privatperson på E-bay kan de ju skicka ett kuvert eller paket direkt till dig utan att skriva ett värde på det du har handlat och då kommer det direkt till dig och går förbi tullen.. Tullen sitter inte (inte heller posten) och går igenom varenda brev/paket.. de paket som alltid tullas är de som fyller i ett värde samt köper ex en transportförsäkring på grund av högt värde-… de kollas alltid

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

AlexH
0

Jag persomnligen har aldrig betalat varken tull eller moms på sånt jag har handlat över e-bay, tradera.. men jag har inte heller handlat av ett företag.. bara av privatpersoner..

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Lullan1
0

Tack för era svar! Nu tror jag att jag fattar hur det funkar!

Hi5

rexmamma
0

Om du handlar inom EU så betalar du ingen tull.

AlexH
0

#9 nej det är sant det gör man inte.. men ska man vara riktigt ärlig.. så ska man betala moms… fast jag har då aldrig kontaktat skattemyndigheten för att betala moms.. sedan så beror det ju på.. om man köper någons begagnade vara som det mesta på i alla fall tradera är.. så kan de ju inte kräva moms och så av en… eller?

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se