Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 936 ggr
Josephine
0

Ang HCM och avelsförbud

Jag har nu fått svar från Sverak ang min fråga kring HCM och avelsförbud.

-----Ursprungligt meddelande-----
Från: Josephine Ekengren [mailto:josephine.ekengren@telia.com]
Skickat: den 26 juni 2007 08:31
Till: sverak
Ämne: HCM

Hej,

Kan kattungar som fått en nära släkting (farfar/morfar) diagnostiserad med HCM få avelsföbud tills dess att mamman/pappan är testad vid drygt 3-4 års ålder?

Mvh

Josephine

Hejsan Josephine,
SBR behandlade detta ärende den 070814 på möte 3/07. Nedan följer utdrag ur det officiella protokollet.

Dnr 7-03-65

Uppfödare - ang frågor rörande avelsförbud (HCM)

Enligt §2.5 nationellt tillägg har uppfödare rätt att belägga katt med avelsförbud om katten uppvisar diverse defekter.

Frågeställaren undrar om katt kan beläggas med avelsförbud om P2-katt/katter (det vill säga far/mor-föräldrar) har diagnostiserats positiva.

Beslutades att det inte är möjligt.

Med vänlig hälsning/

Cecilia Wennergren, eu

SVERAKs stambokförare

Eine
0

Jag är inte förvånad. Det är ju de regler som gäller nu.Det blir en motion om detta till Sverak iaf från UK!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Wiveka]
0

Jaha, därifrån är de liiite fega tycker jag.

[Silkwaves]
0

Bra att få det klarlagt. Hoppas fler klubbar kommer med liknande motioner. Viktigt tycker jag.

Min tolkning är att det inte ens är möjligt att sätta avelsförbud om far eller mor visar sig ha HCM ?? Kattungen själv uppvisar ju inte defekten, även om den har 50 % sannolikhet (troligen) att utveckla sjukdomen. Så kan vi ju inte ha det !

Jag skulle iofs inte ha något emot att uppfödarens möjlighet att belägga kattungar med avelsförbud återinförs rent generellt. Vem är/bör vara mer lämplig att avgöra om en kattunge ska gå i avel än uppfödaren ? - Jag gillar ju inte alternativet med "tidig kastrering" …

AnnaS
0

#3 Det räcker med att en klubb motionerar angående detta, sedan så får klubbarna rösta på årsmötet. Finns ingen anledning till att flera klubbar skickar in motioner om samma sak, då är det bättre att man utnyttjar sin "motionsrätt" till något annat om man vet att detta kommer från en annan klubb.

Bara en petitess och en sak som jag vet en styrelsemedlem i SVERAK har sagt, de sitter ju och läser alla motioner och alla behandlas, motioner får inte mer "trovärdighet" bara för att fler klubbar skickar in om samma sak, det är det årsmötet är till för sedan.

Som sagt, en lite bagatess och petitellSkrattande Nu har ju Eine meddelat att UK kommer att skicka in en motion och då kan våra andra klubbar motionera om annat som vi tycker ska ändras. Vi får vara rädd om de tre motionerna klubbarna får skicka in Glad

AnneAlva
0

# Jag hjälper dig att skriva motionen om du vill Eine, jag hade själv tänkt att lägga fram förslaget på nästa styrelsemöte. Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

OT :jag är ju sammankallande i stadgerådet i UK, jag kallar helt sonika till ett rådsmöte och så kommer du också!

AnneAlva
0

#6 Låter bra det. Glad

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

[Silkwaves]
0

#4 Du har säkert rätt i att det är så det funkar - tänkte inte på det bara .Generad Men tre gånger antalet klubbar - det blir många motioner det..

#5 och #6 Då lutar jag mig tillbaka och hoppas att ni får till en fin motion från UK. Flört

Eine
0

Ibland är det bra med fler motioner om samma sak. Har man inget eget förslag kan man alltid förstärka andras.Sedan kan ju formuleringen bli olika bra ….fint att kunna välja i så fall..

[Silkwaves]
0

#9 Det var så jag tänkte, brukar fungera så i andra sammanhang…

AnnaS
0

# 9 & 10 Ja, det är bara vad medlemmar ur SVERAKs styrelse sagt till mig. Motionen kommer med i årsmötesluntan oavsett om det bara är en motion eller 50 varianter av den. "Förstärkningen" är ju årsmötet då alla som tycker om motionen och skulle kunna skicka en likadan röstar för motionen.

Jag håller med dem, då kan min klubb skriva 3 andra bra motioner istället om vi vet att en annan klubb skriver en bra motion.

Eine
0

Tänk om alla klubbar verkligen skrev 3 motioner.Hur många här vet med sig att deras klubbgjorde det nu sist? Jag vet iaf UK.