Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: avel-genetik-och-uppfödning
Läst 6386 ggr
Hanna-H
0

Kluring ang. ögonfärg på vit katt

Det är nu dags att skicka in registreringspapper på ungarna, och jag fnular lite ang en av de vita ungarnas ögonfärg. Man såg tidigt på Dream Evil, att han hade röda reflektioner i ögat av ljus, vilket de andra ungarna inte hade. Sedan började de två andra vita skifta ögonfärg till gult, så då trodde jag så klart lille Ruskträsk-kopian skulle få blå ögon eftersom hans förblev blå. Men nu har en färgändring börjat synas även i hans ögon, det är inte alls lika långt gånget som på de andra, men en ändring är det. De andra vita håller för övrigt samma färg som den blå ungen, så det är bara lilla Evil som "halkat efter" i utvecklingen av ögonfärg.
På de tidigare vita ungar jag sett, har det alltid stämt att ögon med röd reflektion av ljus blir blå. Jag trodde den röda reflektionen berodde på avsaknad av melanin i ögat = blå ögon, men jag kanske är ute och cyklar. Alla våra andra katter har gula reflektioner av ljus och blixt, ingen har blå ögon. Vill nu gärna höra era erfarenheter, att han inte är blögd är klart, men kan det vara något annat som ligger bakom? Och hur kommer det sig att hans ögonfärg inte utvecklas i samma takt som de andras? Kan det vara så att han kommer får en blekare gul ögonfärg, eller rent av bli grönögd?
Problemet är ju egentligen inte så stort, jag kommer regga honom som w 62 och blir det något annat sedan får jag bara regga om honom. Men det vore kul att höra era erfarenheter.

MagicPaws
0

Stämmer inte, har fått röd reflektion på katter med flera olika färger på ögonen samt fått en blåögd att reflektera gult… kan det bli grönögd kanske?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

AnnaS
0

Jag tror han blir gulögd. Mina vita missar här hemma växlade färg mycket senare än sina färgade syskon.

Hanna-H
0

#1 Men har de alltid röd reflektion på ögonen? I vissa vinklar har jag fått det på foto (med blixt) på mina katter också, men rakt framifrån är de alltid gula. Men denna lilla grabb har bara rött i sina.. syns även om man bara håller honom i ljuset, och då syns det ingen reflektion alls på de andra ungarna.

Hanna-H
0

#2 Det är mycket möjgligt att det blir så, men han har lurat mig så bra nu i början, eftersom han inte är alls som de andra vita vad det gäller ögonfärgen, vare sig själva irisen eller reflektionen i ögat.

MagicPaws
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Denna bild tagen på två snö marble bengaler, alltså båda har siamgenen och blå ögon, dock reflekterade den ena gult den andra rött

Rexjen
0

Är det inte så att blåögda katter (iaf maskade) saknar tapetum lucidum i ögot? Vilket gör att blåögda katters kamerareflexion ser röd ut medan icke-blåögda katters kamerareflexion ser gul/grön ut.  Människor saknar tapetum lucidum i ögat och får därför röda ögon med kamerablixt.

MagicPaws
0

#6 Men hur lyckades jag då få två olika färger på två katter med samma färg, alltså blå ögon av den maskade varianten??

Rexjen
0

#7 Det är en bra fråga? Vet ej, finns det inte något som heter seal lynxpoint EMS 33 och seal mink EMS 32? Du kanske harde en tonkanes och en siam? Siam reflekterade rött och tonken gult? Nu spånar jag hej vilt Glad

Spotless
0

Alla mina blåögda får röda pupiller då de fotas med blixt eller då ljus faller rakt in i ögonen.

Jag hade absolut gissat att din lille grabb är blåögd utifrån bilderna då de är 3 veckor.

MagicPaws
0

#8 Nej nej, finns tre snövarianter på bengaler lynxpoint=siam, mink= tonkines och sepia=burma… Flört

Dock dom två på bilden är båda Lynxpoint Marble, kortsagt Siammaskade Tabbysar

Dessutom är hon som reflekterar gult helt klar blå ögd… skickar en bild på detta… helt klart Siamögon

AnnaS
0

Mina vit i kullen efter Ruskträsk hade länge en gråblå ögonfärg och sedan så blev det mer och mer gult runt pupillen och nu börjar de få gul ögonfärg. Detta också mycket senare än sina syskon som redan nu har "klar" ögonfärg. Det kan ju vara så också att din kille är maskad under det vita så det blir "blått på blått" och därför är det en skum ögonfärg…

Spånar vilt Skrattande

MagicPaws
0

Här en bild på hennes ögon som reflekterar rött… dock även hon siammaskad

Rexjen
0

#12 Hon som får gula ögon kanske är fenotypiskt siam men genotypiskt tonkanes och har därför tapetum lucidum ;-P

MagicPaws
0

#13 enligt hennes stamtavla är det inte möjligt… men vem vet, har fått massa andra kort på henne med röda ögon Fundersam

Rexjen
0

# 14 om någon har reggat en katt som 33 som egentligen genetiskt är 32 är det ju möjligt :-P Jag spånar bara hej vilt Glad Jag vet bara att blåögda katter saknar tapetum lucidum.

MagicPaws
0

Här en till bild på hon som visa gula ögon på första kortet, här visar hon röda

Hanna-H
0

Här har vi en bild på killen sedan i lördags

AnneAlva
0

#17 Han ser ut på ögonen som vår maskade hona här hemma när hon var yngre. Först hade hon blå ögon, sedan grumlade de till sig till den blå-grön-gråa färgen Dream Evil har nu, sedan "grumlade de ur" igen så nu är hennes ögon blågrå och klara. Hon får också röda reflektioner av kamerablixtarna. Hon är reggad som 33. Kan du vänta någon vecka till med att regga dem? Isf skulle jag göra det och om de fortfarande ser mer blå ut så regga honom som 61 och ändra ifall han ändrar färg senare. Jag tror att det är troligare att de blir blå än gula.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

Jag blir ju fundersam. För de katter som är choklad/bär på choklad visar röda ögon på foton…Maskade eller ej har aldrig bettytt något ?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Rexjen
0

#19 Stämmer inte på våra kissar, vår hona som bär på choklad får gula refexioner och vår chokladsmokekille i sista kullen fick det med. Däremot får alltid de maskade röda refexioner, ibland också utan kamera.  Glad

AnneAlva
0

#19 Hm.. men våran choklad-vita hona ger gröngula reflexer på bilder, tror inte att jag har sett någon bild på henne med röda. Mysko… Glad

S*Godreign's Cornish Rex

PiaW
0

Jag har bilder på Didi med både röda och gula reflektioner

Hanna-H
0

#18 Tja, det är väl egentligen ingen brådska, de är ju sex veckor nu och ska stanna typ 7 veckor till, det borde väl SVERAK hinna med?

PiaW
0

och en med gula

PiaW
0

Kanske är det min kamera som spökar?

AnneAlva
0

#23 Haha, ja, man tycker att de borde hinna fixa det på den tiden. Vi har reggat så sent som vid 10 veckor och det har de hunnit med, även om det inte har varit många dagar till godo. Bara de får in alla papper och så brukar det faktiskt gå ganska snabbt. Man kan ju ringa och trycka på lite också… Glad

S*Godreign's Cornish Rex

Rexjen
0

#24 Fast de är ju röda längst in vid kanten Glad

Spotless
0

#19 hm, intressant! Min första tanke var; det har jag aldrig sett! Men så kollade jag igenom lite bilder på några av mina choklader och hittade bla dessa:

Mimer

Fast hans ögon reflekterar inte i rött på samma sätt som mina blåögda.

Gullveig

Prisma

Juno, oddeyed

Alfa

Och så en som tydligt visar skillnaden på hur Alfas ögon blir då jag fotar med blixt. Alfa är oddeyed och chokladbärare.

Hanna - när jag ser nya bilder på din kille tror jag inte att han blir blåögd. Är du säker på att han inte blivit utbytt? ;) För när han var 3 veckor kunde jag ha svurit på att han var (skulle bli) blåögd! Här är en bild på Nickel, vit blåögd (icke genetiskt maskad, men chokladbärare). Han är 27 dagar på bilden.

Hoppas att ni (framförallt Hanna som är TS ursäktar att jag lusar ner tråden med bilder).

Lullan1
0

#28 Underbara bilder! Du får gärna "lusa" ner fler trådar med dina vackra katter, det gör absolut ingenting! Skrattande