Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 615 ggr
kissan78
0

OT Sjukskrivning o arbetslöshet?

Har en fråga som inte riktigt har med katter att göra men hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig ändå.

Det är så att jag är arbetslös och har en djup (säger man så?) depression. Har idag lyckats komma till min doktor som vart väldigt orolig. Har fått med. och blev sjukskriven 1,5 månad till att börja med. Nu till min fråga, ska man göra något särskilt? Menar för att få från försäkringskassan ist för a-kassan? Hjärnan funkar knappt o jag förstår inte så mkt just nu. Kan nån va snäll o ge mig lite råd!

Skriv i tråden el skicka pm…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Sashimis
0

Jag har ingen aning om vad du måste göra, men antar att du ska skicka in något papper i alla fall?

Ville bara skriva och hoppas att du mår bättre snart! Shmii och Nephtys hälsar också! kram!

susun
0

Kan tyvärr inte hjälpa dig med var du ska vända dig, men kontakta försäkringskassan så vet de hur du ska gå till väga. Hoppas du blir bättre snart, kan ju ta upp till 14 dagar innan medicin ger effekt, lite beroende på vilken sort du fått- så håll ut!!

RexPect
0

Funkar allt som det ska så räcker det med att du skickar in läkarintyget i original till försäkringskassan få får du sjukpenning istället. Du kan gärna pm-s mig. Har varit utbränd i 4 år men är åter på 100% så jag vet hur mkt energi som går åt till att ordna det praktiska. För mig var Buffy räddningen, utan henne hade jag nog inte kommit igen!

Annika

kissan78
0

Tack för era svar… Bara det här att skriva ut att man inte mår så bra känns jättejobbigt… Vet bara inte vart jag ska vända mig för hjälp, glömde fråga doktorn vad jag ska göra när jag kommer hem.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

smirik
0

Vet inte så mycket om försäkringskassan men vill bara skicka en kram. Hoppas du kan få den hjälp du behöver

Buffy-co
0

Pmar dig senare i dag kissan!!*kram*

Cornishar är nog riktiga terapeuter..Danne räddade faktiskt mitt liv när han kom hem till mig-97 just när hela livet gick i kras och jag föll handlöst i det djupa hålet..
Tyvärr lyckades han aldrig få mig i jobb, - men det är för mycket begärt av en liten katt…Däremot gjorde han så att jag höll nästippen precis över vattenytan!
Åhh vad jag saknar min älskade Danneman..

RexPect
0

Rekommenderar dig (och egentligen alla andra här) att besöka "Goda nyheter i fokus" när livet är lite tungt, för inspiration. (hjälper dock inte mot depression, men lite bättre måt man iallafall) Sen finns ju "insidan" i fokus, men en flik som handlar om utbrändhet, depression mm. Har själv surfat runt en hel del, t o m Raggare i fokus kan vara lite kul läsning.

Kram till er alla som inte alltid på på topp!

(Och finns det NÅGON som alltid är på topp är det bara att gratulera..)

LinusCRX
0

Kissan78 - stor krya på dig kram från mig!

Jag vet precis vad du går igenom, har själv varit där. Det finns ett ljus bara det att det tar lite tid att hitta det igen. Låt det ta den tiden. Skönt att läsa att du har fått adekvat hjälp.

/Monika

Anna77
0

bara en kram från mig.![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9aca5109-d51d-4796-a372-d0a238fe6b34&Filename=blommor till dig.gif)

Buffy-co
0

En snabb sak du kan göra är att direkt ringa till mottagningen du var på! Säg till dom där hur du känner-att du inte vet vad du ska göra.De brukar kunna hjälpa till med kopior osv.
Tror precis som Rexpact att det ska räcka med orginalet till FK-vet dock ej om någon kopia då ska till arbetsf. jag har aldrig varit arbetslös så jag vet ej hur man gör då.

FK tar säkert kontakt med dig när de får in intyget sedan!!

kissan78
0

#10 Just nu klarar jag inte av att ta i en telefon… Men ska försöka få tag på AF så fort jag orkar o höra om dem behöver en kopia.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Dolleminas
0

Kissan78 Du behöver inte skicka in nåt intyg till AF däremot måste du ringa och avanmäla dig (för du står ju inte till arbetsförfogande…) sen skickar du in sjukintyget, jag hoppas du har anmält dig till förs.kassan att du är sjuk (går att göra via nätet oberoende om du har e-leg eller ej), tro mig jag har gått denna väg själv och är ju fortfarande sjukskriven…

Skickar en stor kram till dig från mig, hoppas vi kan ses framöver Glad

Hanna-H
0

#11 Har du ingen du litar på som vet hur du mår och som kan ringa istället? Man kan även kontakta försäkringskassan via mail!

kissan78
0

#12 Vad bra.. då behöver jag inte ordna en kopia på intyget till AF iaf… Ska kolla på FK:s hemsida o se om jag kan hitta igen vart man 'anmäler' sig.

#13 Just nu känner jag mig väldigt ensam… Känner ingen som jag kan be om att göra sådana samtal åt mig. Ska kolla om jag kan ordna det mesta via daotrn, är lättare så.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Eine
0

kissan78 Jag avundas dig inte, har själv varit där du är nu.Du behöver någon som kan ta tag i det praktiska åt dig.Har du någon nära vän med  tid över?Släkting?Kram.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Vad jobbigt för dig kissan78 consoling 

Du har fått så många goda råd hur du ska göra så det vill jag inte blanda mig i.
Men jag sänder över en stor Gruppkramtill dig.

kissan78
0

#15 Ingen nära vän med tid över… Har ingen kontakt med min släkt tyvärr… Bara min man o han har nog med sina problem. Sist jag var så här låg räddade han mitt liv…

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

kissan78
0

Måste bara tacka er alla för att ni bryr er, är inte så van vid det…

Har iaf anmält mig på FK hemsida.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Spotless
0

Kissan78 också jag vill önska dig bättring och hoppas att du får någon som hjälper dig. I sådana här situationer tar allt så jä**a mycket ork och kraft och man behöver den orken för att bara finnas till och för att andas. Hjälp med det praktiska är nästan ett måste.

Buffy-co
0

#18 har varit på väg ut i flera timmar nu..men pga tel.samtal ej kommit iväg.
Vill bara säga att jag pmar dig i kväll!!

Försök att bara "släppa" all denna byråkrati-visst vissa saker måste du få in-som intyget till Fk…Men jag vet precis hur svårt det är att orka med all pappersexercis-samtal osv..
Jag har fortfarande väldigt svårt med alla formulär som ska skrivas från alla håll och kanter.

Tänk nu mest på sådant som brukar göra dig glad i normala fall-och håll dig till det!
Jag tror det kan vara jobbigt att sitta på forum där andra depr. osv  skriver-iallafall har jag känt så, det kan bli lite för mycket när man mår som sämst.Då är det bättre med ett Cornish Rex forum!!(även om vi är många här också som har varit/är där du är..)
Krama katterna ooch försök att skämma bort dig själv,ha inte dåligt samvete för att du inte orkar något just nu.
Tänk på att det vänder igen - även om du inte tror det nu.

ylvan
0

hej, oj vad jobbigt du har det nu! Min man har precis blivit bättre i sin depression med hjälp av medicin men det tog säkert fyra veckor innan han märkte någon direkt skillnad, men det är ju olika det där. En sak som han hade som mål med varje dag var att göra en sak. Tex ringa ett samtal, posta ett brev, diska, tvätta en maskin tvätt.osv. Om han orkade en sak till var det bara en bonus och han behövde aldrig känna dåligt samvete att han inte "gjorde" något. En enda sak är inte så bara när man inte mår bra! Jag tror att det är bra att tänka så.

Får du träffa någon kurator eller liknande? Min man erbjöds samtal på vårdcentralen med deras kurator som var jättebra.

Hoppas det löser sig för dig med alla papper. det är ju just sådant som är så jobbigt när man är dålig. Men huvudsaken är att försäkringskassan får sitt orginal av sjukskrivningsintyget så att det inte blir glapp mellan utbetalningar så du blir stående utan pengar.

Krya på dig och skriv här på forumet om du behöver lite stöd, vi finns här!

kissan78
0

#21 Var en bra strategi din man lagt upp! Jag har ju gjort så att dem dagar då jag samlat ihop lite ork går jag på som en tok o gör allt, sen blir jag däckad i några dar, inte så smart.
Jo jag ska få prata med en socionom, känns ändå ganska bra att jag tagit det stora steget med att faktiskt söka hjälp (igen).

Är lite orolig för att dem på FK ska få för sig att jag inte alls är så dålig o inte får några pengar därifrån… Då vet jag inte hur vi ska klara oss. Får låta bli att tänka på det nu. Maken ska köpa hem pizza idag på väg hem från jobbet. Jag orkar inte laga nån mat, vill väl eg inte äta heller men han gör sitt bästa för att muntra upp! Är så glad att jag har han!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

emiya
0

Härligt att ha en sån man, Kissan! Hoppas verkligen att allt reder upp sig och att du snart mår bättre!

Det hörs ändå att du är stark, du klarar det här!

KaCee
0

Åhhh… *krama om*
Så starkt av dig att skriva och be om råd här. Det gör du helt rätt i!!! Även jag har varit i den där dalen för inte allt för många år sen, så jag vet hur du känner.

Jag fick rådet av en terapeut att i princip bara göra sånt jag tyckte var roligt. (lätt va när man inte tycker nåt är roligt???) Men man kan försöka iaf. Det där rådet med att göra EN sak per dag tycker jag lät klokt. Ånga inte på de dagar det känns bättre, och försök att inte ha dåligt samvete för allt du "borde ha gjort". Det finns inga måsten. Det är bara saker som du präntar in i din hjärna att du måste. Ät god mat, mys massor med katterna och med din man, kramas mycket - det släpper loss en massa endorfiner i dig, har du nån kompis som har en hund så ta med den ut på en promenad när det är fint väder och du känner att du orkar, lyssna på fågelkvitter när du orkar gå ut, går du förbi en kohage så ta en extra stund att titta på kalvarna som följer sina mammor, lyssna på musik som du gillar. Glöm inte att varje kväll innan du somnar skriv ner i en liten bok, nånting under dagen som gjorde dig lite bättre till mods eller tom glad. Kan ha varit nån vän som ringt till dig, en man som kommit hem med pizza, eller en kisse som slickat din tår. Innan du somnar så tänkt på denna lilla lilla händelse så somnar du lättare och sover godare om natten.

Medicin kan ofta ta bort det värsta av det jobbiga och håller en ovanför ytan, men precis som många andra skrev här så behöver man lite mer än så. Där spelar djuren en stor roll, och att ha en man som man älskar och som älskar en tillbaka!

Efter regnet kommer solen åter!
Jobba dig igenom detta svåra så ska du se att solen kommer att skina mot dig igen! Jag vet att vi inte har träffats så många ggr, men du är en bra tjej och det har jag hört från flera andra håll med.

Stora bamsekramar från mig!

Ang FK så skicka bara in kopia på läkarintyget så hör de av sig. Oroa dig inte i onödan om att de inte ska godta ditt intyg! Var dag har nog av sin plåga iaf.

Dendrobiums
0

Åå vännen, vill inte se dig må såhär. Ta hand om dig. Vi hörs. Många kramar

Tänker på dig

chikan
0

har egentligen inget mer att säga till dig kissan78, än det som redan sagts av kloka människor här ovan. vill bara berätta att jag också finns här och "lyssnar". ta hand om dig och följ KaCees råd! Det var så kloka ord att jag blev alldeles uppfylld av en känsla att jag måste ut och fånga dagen! Glädjas åt lukten av sommarregnsvåt trottoar, ljuva asfaltsblommor och kajornas kvällsflygtur över hustaken. Det finns inga måsten i ditt liv nu mer än att du ska må bra. Kom ihåg det.

Aje-T
0

Ja Kissan78, jag kan ju inte hjälpa särskilt mycket, bara hoppas att Du snart mår bättre. Tur ändå att Du har en underbar man så Du inte är alldeles ensam! Kramar från Aje

kissan78
0

Återigen, tack alla!!

KaCee,väldigt fina råd!!! Tack!!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

A-M.H
0

..kissan…stackare..vi är nog ett gäng som vet hur hemskt man mår, men kan bara ge en enkel liten tröst, så småningom så kommer livet tillbaka…

..men du skicka originalet till försäkringskassan och spara kopian…nogsamt ..de vill alltid ha originalet…av nån anledning…Oskyldig..i alla fall i huvudstaden…Fundersam

Natali
0

Hejsan

Hade du bott närmare så hade jag gärna hjälpt till. Och du vet att du är välkommen hit när du vill. (I så fall får du sova med famlijen röd).

När jag mådde som dåligast var det väldigt svårt att få hjälp. Jag gick till och med i Terapi, eller början till det. Men det funkade inte alls. Det var inte förrän nu, bara för några år sedan som det faktiskt gav något. Då var jag verkligen mogen. Då hade jag kommit på den insikten att medicin i sig inte är en bot, utan det måste komma inifrån också. Men medicinen är ett väldigt bra hjälpmedel, och är ett steg i rätt riktning.

Du har underbara katter, som jag hoppas kan värma ditt hjärta. Men du är också en underbar människa! Precis som i bildspelet som du skickade mej!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Anna77
0

Hur känner du dig? KRAM

kissan78
0

#31 Idag känns det faktiskt lite bättre! Trots att jag gruvade mig för att 'gå ut offentligt' här med mina 'problem' så var det kanske en bra del i läkandet. Ni är så otroligt många gulliga människor här som verkligen bryr er!!! Tusen tack alla!! Har lyckats sova nästan sju timmar, känner mig lite groggy nu! :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Anna77
0

Härligt att höra att du känner dig lite bättre! Ta hand om dig! kram!!

Dendrobiums
0

Var så skönt att få prata med dig igår och höra att du lever. Bra att de känns bättre idag och att du har fått sova inatt. Ta väl hand om dig så hörs vi. Många kramar från mig och kissarna!!

ChatNu
0

Kan bara instämma i alla fina råd som  givits..
Hoppas verkligen att det ordnar sig för dig..skickar dig en massa kramar.
Det är verkligen inte lätt emellanåt men jag hoppas att du kan hitta tillbaka till en lättare & ljusare tid..

Kramisar Maria

Buffy-co
0

SKönt att du fick sova lite sen..
I dag MÅSTE jag ta mig ut-så nu ska jag logga ut strax..måste ju bara "kolla lite" som man säger..
Ska t.o.m på en liten ansiktsbeh. i e.m som jag fått av en kompis som tack för hundvakteri..

Men jag pmar dig senare i kväll också..
Försök nu att sköt om dig i dag!!Gör det du tycker känns lättast bara-och strunta i resten!!
Och försök att äta-vet hur svårt det kan vara, men det är viktigt när man inte mår bra..

*Kram*

cherish
0

Kram kära vännen min .. har skickat ett PM! Jag vet vilket helvete det är …. är ju sjukskriven sen typ 3 år tillbaka ….

KRAM!!!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

AnneAlva
0

Hoppas du ska bli bättre inom en rimlig framtid, vet precis hur jobbigt det kan vara. PM:a om du känner att du vill och orkar.

Kram

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

RacerDonnans
0

Vill även här sända dig en riktig varm kram.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

kissan78
0

Än en gång tack alla!! Ni får mig att må bättre!! Känns lite som en kliché men det är faktiskt sant!
Tack alla ni som bryr er!!

Kram/C

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

RexPect
0

Big Hug Big Hug Big Hug Big Hug Hoppas du mår bättre!// Det är skrämmande att så många människor i vårt land (där ändå de flesta har mat och boende) mår så dåligt. Vi måste nog stanna upp och funder över vårt sätt att leva.