Jästtabletter med tranbär??
Jag gjorde ett impulsköp häromdagen i affärens djurhylla..
De hade jästtabletter med tranbär i.
Tranbär är ju konstaterat bra för människor i preventivt syfte mot UVI och jag tänkte att det kan ju vara bra att ge Buffy också.
Någon som har erfarenhet av dessa??
Jag brukar inte köpa tillskott- då djurmaten innehåller allt de behöver och det inte är bra med för mycket vitaminer/mineraler..
Men denna gång fick jag för mig att tranbär var bra
(Redigerade bort mitt lååång inlägg om detta-om nu någon hann se det..Det blev liksom för mycket som det kan bli för mig när jag börjar skriva..
)
Har aldrig hört talas om denna

Ta dom själv annars…..tranbär är bra för kvinnor….

Jo tranbärsjuice - det är ju både gott och nyttigt!!smaskens..
När det ser ut som om min Oskar börjar få problem med kisseriet (har haft stenar och har nu rör istället för penis) får han lite vitamintablett mrd tranbär - surt och bra

Ja tranbär(som innehåller mycket c-vitamin) och c-vitamin allmänt är ju bra vid urinvägsinfektion som surgörare…Men jag blev lite tveksam när du skriver njursten…??
Nu har jag redigerat bort det jag skrev om C-vitamin då det hela är så kompicerat..Det finns ju olika njurstenar-ibland är urinen basisk och tvärtom så..
Det kräver en hel utlägggning…
Man har på människor sett att det finns samband mellan höga doser C-vitamin och njursten-det var det jag hade i huvudet.Men-som sagt en kompicerad sak och olika beh. beroende på vilken typ av sten det är..
#4 Surheten gör att det inte blir nursten

Jo men det var ju just det jag skrev att det finns olika typer av njurstenar - olika typer av kristalliseringar av olika mineraler, och i vissa fall är det inte bra med C-vitamin..och din katt har väl haft den typen av stenar som uppstår vid basisk urin och därför ska den ha surgörande medel-som tranbär..
Så är ju dock inte alltid fallet..
Mot urinvägsinfektion däremot har man ju konstaterat att det är bra med tranbär..eftersom det surgör urinen-och minskar då infektionsrisken.
Däremot vet jag läkare som är tveksamma om annan vanlig C-vitamin hjälper verkligen-det är väl däremot en huskur som många ändå tycker funkar just ´för att förebygga UVI.
Har dock inte hört det mot njursten någon gång!
Tvärtom nu när jag läste om det i Fass-vissa som får njursten har högkonsumerat C-vitamin!Men detta var människor..
Men det är så mycket om man ska dra det här..