Hjälp om rasen
Hejsan jag heter Lotta och jag smyger in här ifrån hitterkatter.ifokus.
Det är så att jag håller på att bygga en hemsida som ska handla om katter. Det blir mycket om mina egna katter men eftersom jag vill lära mig mer och mer om katter hela tiden så ska jag även lägga upp information om andra saker som har med katter att göra.
En av dom sakerna är raskatter.
Tänkte ta en ras i taget och eftersom jag är otroligt nyfiken på Cornish Rex så tänkte jag börja här :)
Jag var en sådan människa som inte alls tyckte om denna ras men så fick jag se en bild på en liten kisse (går under namnet "Näsan") och helt plötsligt så blev jag mer och mer nyfiken, desto mer jag ser desto mer tycker jag om rasen :)
Men jag kan ingenting om den. Att titta på en bild och tycka att en katt är söt är någonting helt annat än att vara insatt att veta hur kissarna igentligen är.
Så är det någon som känner sig manad att kasta över en massa information till mig, bilder som jag får använda (med fotografens namn på) kanske till och med någon som vill skriva en artikel om denna ras.
Jag vill lära mig allt och jag kan ingenting!
Så antingen om ni skriver här och hjälper mig eller mailar till lottattol@bredband.net och märker mailet med "rexhjälp"
Tack på förhand
(en nyfiken Lotta)
pssst.. om ni vill att jag ska länka till eran hemsida så är ni välkommna att maila mig då också. Skicka gärna med en banner.
Hej Lotta! Vad kul att min Näsan gjorde att du blev nyfiken på rasen!
Självklart får du använda bilder på honom, det vore jättekul!
Detta är en nyfiken, livlig och väldigt påhittig ras som är med på det mesta! Fäller minimalt med päls (vilket är mycket bra om man inte gillar att dammsuga)
Jag lämnar ordet till experterna, själv har jag bara haft rex i två år, men är helsåld! En gång crx-alltid crx skulle jag tro. Jag älskar deras charm och utseende.
Lycka till! Vänligen Anna och NÄSAN

Hej Lotta, vad roligt att du hittat in till oss CRX-galningar! Jag skulle vilja påstå att det finns lika många personligheter som det finns rexar, alltså att det är näst intill omöjligt att ge endast en beskrivning av deras temperament. Men, Anna77 ger en bra inblick i rasen. Jag är inte heller någon expert eftersom jag inte är uppfödare men mina två älsklingar Karin och Mauritz är så'na totalt egensinniga och underbara individer.
Karin, 4 år, är väldigt egensinnig och intelligent. Hon låter sig inte luras, hade redan som kattunge förmåga att följa ett pekande finger, total rumskoll, förstod direkt vilket fönster som gällde om det kom en katt springande runt huset, använder våra speglar till att tjuvkika på oss, har till och med lärt oss prata på hennes vis, ja hon är verkligen supersmart och den som bestämmer här hemma. Hon promenerar gärna i koppel men avskyr kloklippning och när vi tömmer diskmaskinen……..
Mauritz, 1 år, blir bara klokare och klokare med tiden. Han verkade ju tyvärr något korkad jämfört med Karin i början men det håller han på att ta igen nu. Han är oerhört kelig och vill helst ha sällskap även på toaletten. Supercool att åka buss/pendeltåg med, men jätterädd för dörrklockan och dammsugaren. Bryr sig inte det minsta om att få på sig ett halsband men vill inte gå på promenad, läskigt. Försöker alltid sno lite extra mat från Karin men backar direkt när vi säger till honom. Båda två pratar med oss hela tiden och det går att se på deras ansiktsutryck när de är glada eller lite tjuriga etc.
Oj, det blev väldigt långt men de är verkligen våra bebisar, mest älskade av allt!
#1 Näsan gick rakt in i mitt hjärta, hur kan den där söta katten tillhöra en sådan ful ras var min första tanke.. hmm lite pinsamt att erkänna att jag hade sådanna hemska fördommar!
#2 inte alls för långt bara jättekul att läsa :)
Puttar upp för fler bilder och mer hjälp :)

Här finns kortfattad info som jag tycker beskriver Cornish Rexen bra http://www.rexringen.nu/crx/index.html
På min hemsida finns bilder (och banner) som du gärna får använda http://www.harskarringens.just.nu 
Kul att du ska göra en så informativ kattsida.
Här hittar du info från den andra rasringen Rex United

Hej Lotta!!
Minns så väl med värme ditt fina pm till mig då jag hade fått avliva min älskade Dannemannen..
Vad KUL att du nu funderar på Cornish-jag lovar..du kommer ej ångra det..
Dina två superdupersnyggingar hemma -de har en otrolig teckning-för er som ej sett dem ännu..
Just nu kan jag inte gå in i ditt fotoalbum (server error igen-orkar ej göra en till skärmdump till,till stackars Lullan1) och titta igen-men minns dom på näthinnan!
Ja du har ju fått lite bra råd ovan här!!Jag har tidigare skrivit så långa utlägg om hur rasen är-då sett från mig som enbart varit cornishägd av 2 cornishar i 10 år,alltså ej uppfödare..-tror vi har fler trådar här -men är nu för trött att leta..Återkommer!
*kram*
Annika
#15 meeen gud vilket söt liten hund! Lycko dig asså, Kram!
#6 tack så mycket för att jag får använda dina bilder :) var inne och kikade lite snabbt på din hemsida men ska sätta mig ner och titta mer ordentligt så fort jag har fått lite mat i magen.
#7 tackar och bockar för länken. :)
#8 Det var ett tag sen som Danne fick tassa vidare.. läste igenom din press nu och här sitter jag med tårar i ögonen… är alltid så svårt med kissar och döden :(
Mitt fotoalbum har varit nere i snart en vecka och jag har ingen aning om varför.
Men det löser sig väll så småningom jag har gjort felanmälan.
Skickar med en bild här istället på Trötter i alla fall Toker har fått så mycket uppmärksamhet på sistone så han börjar bli lite mallig :P
9 - 18 Alla bilder är nu sparade :) älskade bild nummer #10
Anna77: Vilket otroligt fin näsa du har 
Gullekatt!
En sak som jag har funderat på är hur CRX kattens morrhår ser ut. Såg en bild på en naken katt och såg inga morrhår alls. Såg att Näsan hade krulliga morrhår på en bild.
Tänkte eftersom katter använder sina morrhår till allt möjligt har rex katterna någon biefekt av att ha anurlunda morrhår eller har dom någonting annat som "stöder" upp detta.
Om det nu är så att deras morrhår är kortare eller krulligare..
#24 tack för det snabba svaret.. Kan kanske vara det att morrhår inte alltid syns så bra på bild :)
Så kan det ju också vara, sen har en del cornishar färre morrisar och andra mer… Precis som andra katter.
Haha jaa alla är ju olika :) (som tur är)
kan jag få "låna" din bild till min hemsida? Bra bild för att visa att crx också har morrhår :) ska ju lägga upp alla mina funderingar där
Den var också jättebra jag sprarar ner båda två så får vi se vilken som passar :)
Vad vill du att jag ska skriva för signatur på bilden?
#24 Spotless Noa
#28 Sunsoakers Amina Angel
oki du vill inte ha namn på fotografen? Utan bara på katterna? Jag fixar :D
#31 Nej, det behövs inte! Det räcker med katternas namn! 

Tycker faktiskt att man ser här skillnaderna som finns på morrhår - Findus raka långa"vanliga-och Doris lite kortare(kanske tillfälligt?de bryter dom ju ibland-eller blir avtuggade av kompisen…Vilken katt var det nu då igen som gjorde så -här på forumet
) krusiga som en del Cornish ju har
(tror det står med i rasbeskrivningar,krusiga morrhår-eller minns jag fel..?)

#33 Precis! Doris har inte längre morrisar än så, de är ganska tjocka och krusiga. Det kan nog vara så att de lätt går av? Findus är långa och spretiga, får klippa hans ögonbrynshår lite då och då, därför att de petar honom i ögonen!
#34 stackars Findus inte kul med hår i ögonen (vet hur det känns med en ögonfrans i ögat)

Har skickat mail till dej…
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

#37 Snygga morrhår.
Du har ju fått lite på mail från mig men jag skall försöka få till mer. Det blev ju lite som hamnade emellan här, "brand", svärmor på besök, kattungeleveranser m,m…..
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.