Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 899 ggr
smirik
0

Är vi helt knäppa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Om vi behåller 2 från samma kull?

Tanken var att ha kvar en hona från denna kull, men nu blev det Abbe i stället. Han har ett temperament som är så fantastisk att han bara måste gå videra i avel och stanna kvar och bidrag med det i flocken. Och så har han i al beskedhet också ett lovande exteriör.

Men Apan är sååååå fin och hon blir snyggare för varje dag det går och vi vill jo ha en hona efter Iris. Grejen är at vi har beslutat hon endast skall ha en kull mer för hon mår så dåligt av att vara fertil. Vi har hittat en super hane till henne och vi skall ha kvar en hona från nästa kull, men vad om det inte blir en hona i nästa kull? då kommer vi inte ha kvar något efter Iris och det skulle vara fruktansvärd för våra planer.

Självklart kan vi sätta henne ut på foder men jag tycker det är mycket svårt att hitta fodervärd.

Oj det svårt att veta vad man skall göra, någon som har en krystal kula till salu?

kakannan
0

Fantastiskt snygg för att bli kallad Apa! Och liknar en liten herre som vi har här hemma… Kan inte råda er, men som sagt, tänk om ni inte får en tjej i nästa kull. Förstår att ni har huvudbry!

Fritz
0

Jag förstår dig, jag har samma dilemma här…

Om du hittar en kristallkula kan du ju säga till…Flört

[Silkwaves]
0

Mitt råd är att inte behålla två kattungar ur kullen hur fina de än är. Det vettigaste vore kanske att sätta grabben på foder och vänta på en hona från nästa kull. Feg som jag är vill jag inte en fertil mamma och hennes fertile son tillsammans. Vet att andra säger att det går bra, men jag har tyvärr hört det motsatta flera gånger.

Men sen är det ju det här med känslor :-) kan ni inte skiljas från någon av dem så är det bara så Glad …

Tänk på mig som tvingade mig att sälja alla kattungar i första kullen bara för att visa mig själv att jag klarade av det… Nu hamnade tjejen jag i så fall skulle ha behållit hos Aje här på forumet så bättre hem kunde hon inte få, det hjälpte väl till lite och ena hanen hos min bror…

Så det är ju förnuft mot känsla… Lilla apan ser jättesöt BTW !!Kyss

smirik
0

#3 jag är inte orolig för att ha mamma och son fertil tillsamman, eftersom Iris skall paras så snart hon är i kondition till det och Abbe knappt hinner bli fertil innan det. Sen efter andra kullen blir hon kastrerad. Så risken är så minimal att jag vågar ta den.

Där i mot är jag orolig för att ha bror och syster fertila tillsammans. Hon kommer ju att skulle vara fertil lång tid framöver och sen är det så svårt med första löp, man vet aldrig när det kommer.

Nej det blir nog att försöka att hitta fodervärd åt Apan.

Dolleminas
0

Men om ni har kvar hankatten så har ni ju kvar både nåt efter hennes linjer, det är ju minst lika stor chans att det kommer upp en hona efter honom som ni kan behålla…

smirik
0

#5 vi har inget eget att använda honom för men vi kommer använda honom till andra honor (har redan 3 preliminära bokningar) men kanske man kan avtala att få en hona från en av dem kullen, så det har du rätt i

AnneAlva
0

Vi behöll 2 kattungar i näst senaste kullen, en hona hemma och en hane på foder. Trots att jag älskar dem båda och absolut inte kan tänka mig att vara utan någon av dem så kan jag rent objektivt säga att det är en begränsning för avelsprogrammet. Har man tänkt att fortsätta i många år till så behöver man nästan tänka lite långsiktigt. Men lätt är det inte när hjärtat talar i ena örat och förnuftet i det andra!

Lycka till hur ni än gör!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

smirik
0

#7 du har absolut rätt, skall man tänka långsiktigt då skall vi inte ha kvar 2. Fast jag kommer nog försöka hitta fodervärd åt Apan och lyckas det inte då får det bli så.

Att hitta fodervärd åt en hane - ja det är nära omöjligt och jag förstår det, vi kan ju knappt själv ha en fertil hane och vi är uppfödare Flört

majsan
0

Lilla Apan är så ljuvlig..Har du inte något nytt på killen.

AlexH
0

finns inte delägarskap inom kattavel? så som det finns inom hund? Om man vill behålla katten men inte ha den på foder (då katten såsmåningom blir foderägarens) så måste det ju gå att låta någon köpa in sig på katten. dvs deläga där man äger 50% var ( vem som äger vilken del får man komma överens om!Skrattande) samt att man har rätt till x antal kullas - säg två. Då kan du ju finna någon som betalar 50 % av katten och låter den bo hos sig men båda står som ägare..

Detta har jag med min yngsta Farao, dock har jag inten avelsrätt, vilket inte gör mig något då jag inte tänker bli Faraouppfödare ;) Hon är en import somskall ge nytt blod till kenneln, dock kan de inte ha henne hemma, så jag deläger henne hon bor hos mig men kullarna som planneras är kennelns, de står också för alla utställningskostnader för att meritera henne, samt försäkring, veterinärvård etc. det är ungefär som ett fodervärdsavtal, enda skillnaden är att hon blir aldrig bara min, samt att de kan ta kull på henne efter att hon fyllt 5 år, vilket maninte annars kan, då en fodervärdshund automatiskt blir fodervärdens när hunden fyller 5 år oavsett om de har hunnit ta kullar eller ej..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Eine
0

Om du inte kan använda killen till dina egna honor, skulle jag i ditt ställe inte behålla honom.Honan däremot kan du ju använda vidare.Hjärtat pratar väldigt högljutt när man blir fäst vid en katt…jag vet!Mitt råd är att sätta hannen på foder/halvfoder, och ett kontrakt kan ju du och den presumtive fodervärden forma efter eget tycke!Parningarna som du ska ha kan ju tas så snart det går om han blir en pisse-kille.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Nej, jag tycker inte att ni är knäppa! Lycka till med att hitta en fodervärd till Apan så ska ni se att det ordnar sig! Lycka till!

Eine
0

ps Nej jag tycker inte heller att ni är knäppa, men det utgick jag ifrån att ni redan vetCoolds

smirik
0

Men Eine, man kan väl inte sälja en Abbe Gråter

smirik
0

#9 här kommer lite kort på Abbebabbe Glad

smirik
0

och en till

[Silkwaves]
0

Nää det låter inte som ni kan sälja Abbe … och han ser förresten helt bedårande ut ! Han har valt er och ni honom Kyss Ibland måste man nog följa sitt hjärta…

Eine
0

suck..man ska följa sitt hjärta i den mån det fungerar….han är ju bedårande!Kyss

majsan
0

Jag tycker att man alltid ska följa sitt hjärta..Det som känns bäst är oftast det som blir bäst..Skrattande

[Silkwaves]
0

#19 I princip… men det är nog så många av de som till sist sitter med 20-30 katter i en lägenhet gjort… Tror att lite förnuft ibland får tas till.. mitt hjärta säger definitvt att alla mina bäsar ska stanna hemma för alltid… suck …Generad

smirik
0

ni har alla rätt, man måste följa sitt hjärta men också lite förnuft. Vi kan inte sitta med 20 katter och det är inte heller meningen. Vi får försöka hitta fodervärd åt Apan och sen hoppas det blir en hona i nästa kull. Men 1000 tack för input, det behövas olika synpunkten för man hittar rätt Glad

chikan
0

Guuuuud vad fin han har blivit lille Abbe. *kär*

Aje-T
0

#3 ja det var ju verkligen vår absolut högsta tur att du släppte Karin, världens vackraste och klokaste lilla gosnos man kan tänka sig, vilken lycka! Kyss