Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1578 ggr
ZoLee
2013-12-29 23:57
0

Fodervärd - avtal

Hej! Jag har fått möjlighet att ev bli fodervärd men kan inget om det. Jag förstår att det är ett stort ansvar och vill därför inte att något blir fel. Så innan jag funderar vidare skulle jag bli väldigt tacksam för lite hjälp från er. Finns här någon som har/har haft eller är fodervärd till en honkatt och kan ge mig lite exempel på hur ett avtal kan se ut? Typ hur länge brukar de gälla? Är det helt olika? Vad brukar fodervärden stå för? Något man bör se upp för? Mvh Emmelie

MonicaLagerquist
2013-12-30 09:42
3

viktigt är att ni kommer överens om vad som gäller om honan börjar kissa ner hela ert hem vid löp.

Vad händer om honan inte lämpar sig för avel.

Om honan inte blir dräktig? Måste du köpa ut henne då eller får du henne?

Hur många kattungar/Kullar ska honan få innan hon blir din? Vem betalar för kastrationen om det ska göras innan hon blir din?

Hur långt får du flytta från uppfödaren?

Vad händer om dina barn blir allergiska? Kan uppfödaren ta hem mor och kattungar då?
Vem betalar försäkringen?

Vad händer om katten dör?

Kommer bort?

Vart ska parningen ske?

Vart ska kattungarna födas?
Kommer uppfödaren att vara med under förlossningen?
Vem stannar hemma från jobbet och vaktar sjuka kattungar och matar dygnet runt i fem veckor om det behövs?

Vem  tar emot kattungeköpare? Vart ska ev osålda kattungar bo?

Det kan tyckas att jag är lätt negativ men tyvärr så är det där med foderkatt ett enormt ansvar och inte alltid så enkelt.

Stolt ägare till tre La permer

ZoLee
2013-12-30 13:10
0

Tack för ditt svar! Mycket där som jag inte fått svar på. Särskilt frågorna om vad som händer ifall det inte fungerar som det ska. Mycket att tänka på. Just nu känns det som om det kanske inte är rätt för mig den här gången. Tror en halvfoder katt hade passat bättre i alla fall som första gång.

MonicaLagerquist
2013-12-30 15:18
0

#2 Varför vill du bli fodervärd?

Stolt ägare till tre La permer

ZoLee
2013-12-30 15:52
3

Jag älskar katter, särskilt cornish rex. Kan jag på något sätt hjälpa till i aveln av rasen på ett bra sätt som passar min familj och vår situation samtidigt som vi får ha en underbar katt hemma hos oss och även följa några kattungar, vilken dröm! Att bedriva egen uppfödning är något som jag skulle vilja göra i framtiden, att vara fodervärd tror jag skulle vara ett bra sätt att få känna på det innan. Men att vara fodervärd gör vi bara om det handlar om rätt katt för oss och ett avtal som passar. Annars köper vi hellre en sällskapskatt. Låter det vettigt eller är vi helt ute på fel spår?

Eine
2013-12-31 11:46
1

#4 Gå på din magkänsla.Alltid.🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

ZoLee
2013-12-31 12:11
0

#5 tack :)

Holtan
2014-01-02 12:32
0

Tycker att du fick bra råd av Eine!
Jag är fodervärd men till en hankatt. För mig var det viktigt att allt stod i kontraktet och att inget lämnas åt slumpen.
Som om vad som händer om katten (i ditt fall nu då med honkatt) får livmoderinflammation så att hon ev inte kan få kattungar. Vem betalar? Blir du skyldig uppfödaren något om katten skulle skada sig så att hon inte längre kan avlas på?

Själv betalar jag för allt som har med hans dagliga vård att göra. Mat, leksaker, bur, koppel, vaccinationer eller om han skulle bli sjuk.
Min uppfödare i sin tur står för allt som har med aveln att göra, undersökningar, transporter och kastrering den dagen han ska kastreras och efter det så blir han min :)
Hon står även för den årliga försäkringskostnaden men den tar jag över efter att han kastrerats.
Jag trivs bra med att vara fodervärd och att kunna hjälpa en uppfödare som behöver ett hem till sin hankatt.

Som fodervärd får man ju aldrig glömma att uppfödaren äger katten fram tills dess att den skrivs över på fodervärden. Så beslut måste gå genom uppfödaren, om man ska åka bort och lämna katten hos någon annan eller på pensionat så vill vissa uppfödare vara med och säga sitt.

Det är mycket att tänka på och man bör hellre tänka om en gång för mycket än för lite :)
Men det är ett bra sätt att se in i uppfördarvärlden om du en dag vill bli uppfödare själv :)

Lycka till med din framtida katt! :D

ZoLee
2014-01-02 20:52
3

Tack för alla tips! Vi har pratat igenom det i familjen och kommit fram till att det inte blir av just nu. Kanske senare att det passar oss. Kommer nog försöka hitta en omplacering av en vuxen katt till sällskap nu