Transportera ungar?
Hallojs!
Min ena cornish-hona är beräknad att föda den 18:e - om 4 dagar!!!
Det känns som en fantastisk förtidsjulklapp, även om ungarna inte är mina utan uppfödarens… 😇
I alla fall - planen har länge varit att fira jul hemma hos modern och hennes man med hans systrar och alla mina systrar och hela kånkarongen, jag brukar ta med mina katter dit när jag ska iväg då mina och mammas katter går superbra ihop och de är nöjda och glada där likväl som här hemma så länge jag finns med någonstans i bilden. 😉
Men nu blir det ju lite krångel i planeringen då Winky kommer ha små nyfödingar till nästa helg om allt går enligt planerat.
Hur är det med att transportera nyfödda ungar? Det kommer bli i bil och de kommer ha ett eget rum med eldrivet element och diverse avsides från övriga huset när de kommer fram så de får lugn och ro och så där, men resan tar sisådär 1-1,5 timmar och de är ju väldigt känsliga som små.
Bör jag ställa in allt och sitta här hemma och vara hökmamma (eller… hökmormor?) istället? Det kan ju vara bra att veta i förväg så man inte ställer in något dagen innan julafton…!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Som uppfödare skulle jag bli ledsen om min fodervärd tog kattungarna på en sån resa när de är så små.
Sen är det inte tillåtet enligt djurskyddslagen att frakta kattmamman och ungarna så långt så kort efter förlossningen.
Stolt ägare till tre La permer
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html Här står det hur och när man får transportera katt.
Det var framför allt lagen jag var intresserad av, jag lyckades inte få fram någon fakta kring saken nämligen. 😮
Då får jag stanna hemma då. Det blir en trevlig jul i år. 🤫Jag vågar nämligen inte lämna dem ensamma, främst för att de skulle gå i taket utan mänsklig närvaro, och att lämna småttingar obevakade över en helg känns inte supersäkert OM!!!!!! något skulle hända. 😕
Kanske kan prata ihop mig med uppfödaren om hon skulle kunna komma förbi och se till dem, det skulle underlätta en hel del.

Jag hade aldrig gjort det. Det kan vara väldigt stressande för mammakatt också. Kolla om de inte kan komma till dig och fira istället. :-)
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

En uppfödare har nyligen blivit avstängd på ett år då mammakatt och kattungar lämnats ensamma hemma för länge.
Är man fodervärd så ingår det att se till mammakatt och ungarna även om det råkar vara jul.
#4 Att de kommer hit är tyvärr uteslutet då jag inte har det tillräckligt stort hemma för ett såpass stort sällskap. :/
#5 Ja, jag har inte påstått att jag skulle lämna dem ensamma i flera dagar eller att det inte ligger på mitt ansvar, då jag har varit fodervärd åt blivande mammakatt i 1 år och skrev på kontrakt som vi gick igenom väldigt noggrant för länge sedan så är jag väl medveten om det. Det är just därför jag frågar om detta som jag faktiskt inte hade någon aning om, och nu har jag fått svar. 😉
kattungar får ju transporteras när de är 1 vecka,enligt lag.
TS du kanske annars kan be någon komma och hålla dig sällskap? Det kan ju bli mysigt även om inte hela släkten träffas.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#7 Nja, jag har nog ingen bekant som sliter sig på självaste jul! Men då uppfödaren bor relativt nära så kan vi nog lösa det på något sätt, jag ska prata med henne imorgon. Hon är inte hemma denna afton och jag är så impulsiv så jag kan inte vänta utan måste ta tag i saker direkt på ett eller annat sätt, därför fick det bli iFokus! Hahahaha! 😃
Men annars får jag sätta på mig en tomteluva och ligga och snusa bebisar hela julhelgen, det är ju inte helt dumt det heller. 😘
Kanske åker till modern enbart över dagen också, det går ju tursamt nog bussar på jul. Vet bara inte om jag har råd med sådan lyx. HAHA. 😮
Det är nog väldigt klokt att stanna henne denna jul, alternativt åka över till mamma över dagen. 1-1,5 timme är ju kort restid :) Om du var borta hela helgen så tror jag inte att du skulle kunna njuta av julen. Jag skulle nog vara hemma och mysa i lugn och ro, det kommer ju att vara en massa jular i framtiden (då får du se till att vara kattungsfri ;)), så att vara hemma i lugn å ro med kattungar en enda jul är ju inte nåt i långa loppet. Tycker jag, men det är jag det :) Ha en trevlig jul och lycka till med kattungarna!
Personligen skulle jag vara hemma om jag hade nyfött hemma. Om inte för annat så tror jag inte att jag skulle få någon kul jul borta för jag skulle ha dåligt samvete att jag lämnar honan och kull för att fira julen borta. Jag skulle vara hemma och ha en trevlig jul med gott samvetet och titta på de små julklapparna som kommit till världen.
#10 Du och jag Leffe 🙂 Vi gamlingar är sådana 🙂
Ja, jag har för egen del inget emot att fira julen på detta sätt, det som gör allt så jobbigt är att jag har sjunkit ner i ett skov av depression igen och mår fruktansvärt dåligt ensam. Så julen har varit en stor ljuspunkt för att för en gångs skull få vara bland mängder av människor som jag inte träffat på månader. 😮 Det var inte riktigt planerat att få smått nu precis vid jul, det fick bli så när min tös äntligen började löpa igen efter att ha slutat med p-piller ett tag innan.
Men jag har längtat som en tok och gör det fortfarande, så jag lär ha fullt upp ändå med bebishar. 😘 Det är inte många dagar kvar nu!!!! 🤫🤫🤫
#11 ja här finns det en gamling till.
#13 😉
#11 Ja, ni får nog räkna in mig i gänget! Fast vet inte om jag platsar åldersmässigt? Men jag vill vara med i klubben! 😛 😃
#11 du får gärna vara med i seniorernas gäng!!!!!!
#15👍
Nu är allt löst! Tackar för alla "gamlingar" som finns här - det är ni som är mest erfarna, så då vet man att man alltid kan få goda råd när man är en newbie som jag! ;) Jag har varit livrädd för katter i hela mitt liv, och varit strikt hundmänniska. Men cornish rex har vänt om mitt liv. Winky räddade mig från botten och under vårat år tillsammans så har vi blivit oskiljaktiga. Jag skulle gå genom eld och vatten för henne. Jag har en himla tur också som har en så fantastiskt trevlig uppfödare som stöttar och finns till med alla mina hönsmamma-frågor och funderingar! Jag är ju inte alls någon van kattägare, och hund och katt är lite olika djur… ;) Så det behövs sådana som ni vana människor!!
#18 Toppen att det löste sig
#18 va bra,ha en riktigt god jul,och lycka till med kattbarnen.
#18 Vi tackar för snälla ord och jag hoppas det går bra med förlossningen och att du får en fin Jul när det blir dags för det.
# 18 Lycka till med de små! God Jul & Gott nytt! ❤️
Det blev enbart en unge och denne var dödfödd. Martina var inte helt förvånad dock, och Winky har uppvisat tendenser för andra gången nu på att inte vara den optimala avelshonan då hon hugger sina ungar vid förlossning, så Martina valde att ta henne ur avel. Vi har skrivit på avtalet och Winky är nu min katt helt och hållet, så det är blandade känslor.
Jag har sett fram emot bebisarna oerhört mycket och jag tycker synd om Martina som gick miste om världens bästa avkommor såväl som jag tycker synd om Winky som förlorat sin unge och gått igenom denna pers till ingen nytta. Men man måste ju se det goda i allt, och Winky ska steriliseras och få leva resten av sitt liv som den lilla lata plutt hon är, fullt av kärlek och gos!

Beklagar att det gick så illa.
Lycka till med kastrationen.
#23 Men så tråkigt! Både att ungen gick förlorad och att honan är en mindre bra mamma. Men livet som kastrat kanske kommer att passa henne perfekt.Lycka till.