Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 4921 ggr
Gibbous
0

Kastrerad, nedstämd?

Hej
I måndags kastrerade jag Ada och sen dess har jag varit oroad för henne.
Jag förstår att de är dåliga första dagarna och att mycket händer med hormonerna, men Ada verker, ja rent ut sagt deprimerad. Hon sover hela tiden, hon äter knappt, om vi däremot bär henne till mat och vattenskålen äter hon och dricker bra men hon går inte dit självmant på samma sätt som förut.
Sätter vi henne någonstan eller om hon vaknat så sitter hon bara och stirrar in i soffryggen eller något liknande. Imorse var hon på exakt samma ställe där vi lämnande henne kvällen innan.
Där hon lever upp lite är när hon kan sitta på min eller Roberts axel medans vi går runt eller om hon får sova i vårt knä.

Jag kan tänka mig att stor del av anledningen är det traumatiska i en operation men också det att hon behöver ha tratt på sig. Men jag vill inte ta av den då hon är på såret direkt. De gånger jag tagit av den har jag fått hålla en hand för snittet.
Hon hoppar inte upp på saker, pratar knappt och ja gör ingenting!

Jag har varit med om kastration av katter förut men aldrig sett att de reagerat på det här sättet.

Vad ska jag göra, ta av tratten och riskera att hon slickar upp stygnen eller bara vänta ut? Ska jag ringa till vetrinären?
Jag är tacksam för svar, lider så väldigt med henne!
/Emma

rexmamma
0

I måndags, hm, det var ju i förrgår. Då har hon troligtvis fortfarande lite ont. Katter som har ont brukar röra på sig så lite som möjligt. Säkert tycker hon att det är obehagligt med tratten också. Du kunde pröva med en kroppstrumpa istället. Enkelt att tillverka av en "människostrumpa" som man klipper av i lämplig längd och klipper hål i för benen. Hoppas hon snart mår bättre!

Natali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det går med nylonstumpa också.. Se bild.

Säkert är det för att hon har tratten. Om operations såret ser bra ut också, så klart. För annars kan det ju vara nån slags infektion, men det borde ju synas, så tror inte det i det hära fallet.

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Aje-T
0

Karin var också deppig men blev som vanligt när jag tog av tratten. Turligt nog så lydde hon när jag sa åt henne att inte slicka på såret, men jag fick givetvis vaka som en hök första dagarna. Men prova…

Gibbous
0

Tack tack, nu har jag gjort en kroppsstrumpa till henne och hon ser gladare ut med en gång! Dock ser hon lite rolig ut =)
Ja såret ser rent och fint ut så det är nog inte det. Vi får se hur detta går….hon är redan uppe och går *glad*

kakannan
0

Våran Müsli krängde sig ur både tratt och slickade igenom nylonstrumpor när hon var nykastrerad. Det enda som till slut fungerade var en tröjärmsvariant där jag klippte hål både för framben och bakben, som en sparkdräkt ungefär. Det kanske känns bättre för henne med nåt sånt på sig, så att hon känner sig lite rörligare.

rexmamma
0

Ett tips är att lägga ett trosskydd (lite lagom tillklippt) mellan såret och strumpan. Det skyddar såret lite.

Krycke
0

#6 hmm det bästa brukar väl vara att ha såret så luftigt som möjligt så det läker så fort som möjligt? Men det är säkert en bra ide om hon slickar mer på såret, men tror att strumpan distraherar iaf.

kissan78
0

Måste hålla med #6 om att det kan va bra att lägga in ett trosskydd el liknande. Är det minsta lilla 'blött' i såret kan tyget från kroppsstrumpan fastna i såret, å det vill ingen uppleva. Vet hur illa det kan bli då. :(

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Gibbous
0

Tack för alla råd! Jag har nu lagt emellan trosskydd. Hon är mycket gladare och har redan gått på lådan och ätit mat. Tänk att en tratt kan göra så mycket!

Lullan1
0

#9 Vad skönt att hon är gladare!

Har faktiskt hört innan att katter, och även hundar, kan bli riktigt deprimerade och skämmas när de har tratt. Sitta och glo helt apatiskt in i en vägg och så…

Dragonrebell
0

Ville bara blanda mig i lite!;) Först, vad bra att hon verkar piggna till! Jag kastererade Dina för ngt. år sedan, men hon fick varken tratt eller stumpa. Det gjorde inget enl. veterinären om hon slickade på operationssåret eftersom det var "gömda" stygn. Det enda jag skulle se till att göra, var att hålla Tjorven och Dina på varsitt håll tills dess att Dina hade kommit ut ur narkosen ordentligt, samt att jag höll dem under uppsikt så att de inte bråkade eller busade så våldsamt med varandra. Jag vet att det finns flera olika sätt att sy ihop något/någon på, men jag tycker, att om en "snörning" är säkrare så borde den bli standard. Men det är som sagt min åsikt.

Eine
0

Jag tror tjejen har ont….tänk själva att någon avlägsnar livmoder och alla prylar på er, och så inget smärtstillande…..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

rexmamma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara slänga in en bild på Phoebe iklädd kroppsstrumpa. Hon är inte kastrerad, men fick vara modell istället för en mindre samarbetsvillig kisse (Theia). Skrattande

Leffe
0

Tror att en tratt gör en katt nedstämd, självförtroendet går i botten och tillråga på allt så har den ont och det börjar ske förändringar i kroppen, typ hormonförändringar. Det kan bli för mycket och tratten gör det än värre

[LillJonna]
0

#13, Gud vilken underbart söt bild!! Kyss

[LillJonna]
0

Ps, hoppas de inte gjorde nått, använder din söta katt som skrivbordsunderlägg! Räcka ut tungan

rexmamma
0

Varsågod! Skrattande

Jag hoppas det dröjer länge tills hon behöver kroppsstrumpan på riktigt. Hon är en riktigt hängiven mamma till sina tre små katthulliganer. Vi tvekar inte att låta henne få fler kullar.