Hur gamla blir rexar?
Hej,
Vi har fyra cornish rexar - alla djäknare! (Hej Eine och hej på dig Leffe!) och de börjar ju bli lite till åren. Våra äldsta - Hilma och Elvis fyller 10 i vinter medan minstingarna Pompe och Phoebe blir 9. Inte så att de inte är pigga och glada och busiga som bara den men rent åldermässigt …
På många sidor har jag sett att det står att den och den lilla cornish-älsklingen blev 13 eller 14 och då får vi PANIK!
Vi vill att de ska bli urgamla! Men vad är urgammal när det gäller rexar och hur gamla kan man förvänta sig att de blir???
Två av dem har besvär med luftrören lite då och då … Annars är de alltid friska och glada (även då de hostar).
Vi vaccinerar bara mot kattpest nu och med två till tre års intervall. Vet inte om det är bra för livslängden - men vi tror det och även vår veterinär. De åker ju aldrig på utställningar och är bara ute på gården där de är "kungar" i eget majestät. :)
Hejdå från husse Anders och matte Marie
Hoppas dina underbara rexisar får leva 10 år till!!
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Kunde inte låta bli att le en smula åt minstingarna, som är 9 år
Det är ju precis så det är!
Välkommen hit till sajten, hoppas att du ska trivas och att dina rexar finns kvar hos dig i många år till!
Välkommen Marie!Jag har saknat dig..Mina gubbar och gummor som alla varit använda i avel har levt mellan 11 och 14 år.Kastrater sägs leva längre pga minskad stress.Så det får kanske räknas som medelålder, jag vet inte mer än så.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora