Ang chipning av honkatt
Vad har ni för erfarenheter av att chipa en avelshona för att senare använda i avel? Fick nyss höra att de finns endel biverkningar, ex kan de ta upp till 2 år innan det släpper. Antar personen menade att kastreringen kan hålla i 2 år efter.. Och att vissa inte börjar löpa igen tyvär. Vad vet ni om detta? :)
Effekten av Suprelorin är högst individuell så ja, har du otur kan katten bli kemiskt kastrerad i 2 år. Det är något man måste tänka på. Skulle jag ha ett planerat avelsstopp på 1 år skulle jag sätta Suprelorin.
Enligt min veterinär finns det två olika styrkor på Suprelorin och första gången vill de alltid sätta det svagare😉
Har inte ännu chippat min hankatt men det sker på måndag.
Hur länge håller den svagare varianten?
Ca 6 månader, men effekten kan sitta i betydligt längre än så.
Den svagare varianten håller fortfarande efter 1 1/2 år på två honor jag känner till.
Vet ni pris på båda?
Jag betalade 1614 kr igår hos veterinären. Där tar de 690 kr för ett veterinärbesök + kostnade för Superlorinchippet.
Mina veterinärer tar 1000-1200, men jag använder inte chippet, har bara frågat om priset.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack för all info! :)
Puffar upp denna tråd. Är det någon slm har erfarenhet från det? Funderar på att pröva på Min hona som kissar lite fel över allt i mellanåt. Funderar på om det är dör att gin har blivit könsmogen.
Har nu provat Suprelorin på en av mina honor och det funkade inte alls. Gav det 6 månader och det hade noll effekt så hon fick kastreras kirurgiskt.
#10 Är det en avelshona? Du kan i så fall ge p-piller en period(det gör iaf jag vid behov). Om hon inte ska användas i avel är det bäst att kastrera.Om de inte har en inrotad ovana kan det få bukt med kisseriet.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Hade tänkt att använda hon i avel, men än så länge är hon bara 7 månader.
Jag har gett hon p-piller och har även feliway, men hon kissar ändå fel i mellan åt. Inte varje dag.
utan nu sist så var det mer än en vecka sedan och då kissade hon i förgår på en sak som hade legat på golvet.
Har haft hon nu i en månad och hon har kissat sedan hon kommit.
Har mina funderingar på att kastrera hon helt.

Vad har du för toalådor?Hur många? Vad har du i dem?
Stolt ägare till tre La permer

Min ena hona pinkar överallt när hon löper men inte annars. frågar som #14.
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
har två Toalåder, en med hus och en stor utan. Har everclean i dom.
Hon var van med pellets, så från början fick jag byta till att ha en med pellets i och den andra med bara everclean.
Men har nu övergått helt till everclean.
Även fast att jag hade pellets i så kissade hon lite var stans, tex dotterns spjällsäng flera ggr, nu är det rummet stängt med kompostgaller som dörr.
Den äldre dottern hade lämnat sitt täcke på soffan, det kissade hon på.
Olika mattor har hon kissat på och filar som barnen lämnat på golvet.
När hon kom hit så var det första hon gjorde att kissa i stora dotterns säng och nu sist på en värmematta + en filt som hon brukar sova på, som hade ramlat ner på mattan nedför soffan och då hade hon inte kissat på över en vecka.
uppfödaren trodde hon löpte så har börjat ge hon p-piller och har även köpt hem feliway.