Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettomplacering
Läst 568 ggr
Kubana
0

Sökes: Devon el cornish, 6 mån - 10 år.

Hejsan!

Jag är ny här och söker efter en CRX el DRX som inte är en pyttig kattunge. Även gammal katt är intressant.

Önskemål jag har är att katten är gosig, kelig, riktigt snäll och orädd. En katt man kan bära runt på, klia mage, mysa med i sängen osv :-) Gärna av det lite lugnare slaget. Färg och "form" har ingen betydelse, inte heller kön även om jag gillar hanarnas storlek. Plus om viss hundvana finns.

5-månaders kattkompis finnes i ett mycket djurvänligt hem med livslång kattvana. Katterna är innekatter med fri tillgång till innätad balkong. Jag är i första hand ute efter en sällskapskatt. Givetvis kommer den vara försäkrad, bli regelbundet avmaskad och få kvalitetsfoder.

Kubana
0

Kanske bör tillägga att jag faktiskt inte har haft någon av dessa två raser tidigare. Sällskapet blir en halvbalines och en matte som blivit förälskad på utställningar hon besökt Generad

MariaW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har 2 honor och 1 hane (cornish) kvar till salu de är "bara" 5 månader men det kanske går lika bra det med Flört
De kan ses på min hemsida www.wairams.se

aranels
0

Hej hej

Vi bor i Skellefteå och vi har en liten rex tjej som eventuellt letar ett hem.

Mejla mig om du är intresserad på sara.bavik@kvisten.se

Kram sara

Kubana
0

#2 Kanske borde skrivit 5-6 månader för 5 månader går ju också bra. Ska kika in på din hemsida :-)

#3 Skellefteå är tyvärr lite långt för min del som bor nere i Göteborg…vilket jag också borde skrivit förstås Generad

Natali
0

Jag har pmat dig. Åker stundom ner till tex, stockholm osv, även om jag bor i Jämtland…

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Spotless
0

Kubana, Undrar lite över något du skriver, först:
"En katt man kan bära runt på." Varför ska man göra det? Givetvis ska katten gå att bära och lyfta, men bära runt på? ;)

Sedan detta:
"Gärna av det lite lugnare slaget." Du är väl medveten om att varken devon eller cornish räknas till någon lugnare ras? Snarare tvärt om, de är aktiva, sociala och framåt, vill vara med där det händer saker. De är intensiva i allt de gör vare sig det handlar om att leka, kela eller sova.

smirik
0

#6 Fast det finns ju olika typer av crx också, vår Perelli är mycket lugn för att vara crx, sovar mycket på dagen och villl hellre titta på än att delta. Jätte gosig och go är hon men absolut en dämpad version av crx Glad

Spotless
0

#7 Jag vet mer än väl att även våra cornishar har olika personlighet! Trots det hävdar jag att vår ras (och devon) är en aktiv ras. En vild gissning är att även den mest lugna CRX oftast är mer aktiv än många katter av annan ras.

smurfan-13
0

Fast man kan ju faktiskt skriva att man vill ha en lugn & då syfta just på en lugn rex (alltså inte en lugn katt).

Innan jag skaffade min devon så pratade jag med många olika uppfödare om just hur livliga de är. Vissa sa att de aldrig skulle sätta en sån i en etta, då de är alldeles för vilda, medans på andra lät de mer som aktiva trevliga katter, men verkligen inga monster som är omöjliga att ha i en etta.

Hittade så tillslut denna lilla kille som jag föll som en fura för. När jag väl hämtade honom fick jag info från uppfödaren att jag lyckats välja ut den vildaste & galnaste i hela kullen. Tusan tänkte jag & mindes de två första mardrömsåren med min huskatt som var GALEN. Devonen jag har en är pigg glad busig sak, som när han får sina ryck flyger högt & lågt i lägenheten, men han sover ju som alla bebisar många timmar per dygn. Han har visat sig vara fruktansvärt lärorik & har aldrig haft några behov av att väcka & störa matte nattetid. Dessutom så finns det ju inget gosigare än honom! Ligga i knät & mysa i timmar står nog högst på hans önskelista.

Visst är det en aktiv ras, men att framställa dem som monster som man bara ska skaffa sig om man vill leka med sin katt 14 timmar per dygn & aldrig få sova. Är det dessutom så att hon letar efter en äldre kattunge/katt, så är det ju lättare att se hur den är & då finna en lugnare individ om det nu passar bättre hos henne.

Spotless
0

#9 Nu har jag missta något här? Var har jag framställt rasen som monster? Jag älskar min ras just för att de är aktiva, skulle inte vilja ha det på annat sätt.

Att jag överhuvudtaget vill påpeka för trådskaparen att det inte handlar om en lugn ras, ja det finns lugnare individer, beror på att jag anser att det är viktigt! Speciellt då det faktiskt händer att katter omplaceras just för att man inte vetat från början vad man kan vänta sig.

susun
0

Vill bara hoppa in i diskussionen. Jag förstår vad #10 menar med aktiv ras. Har 2 cornish nu, men tidigare haft "vanliga bondkatter" som ingen av dem varit i närheten av crx aktivitet som visar sig i att de är nyfikna och med på allt som händer och sker hemma. Sen har de som andra katter sina ryck och far runt under en period på kvällen, men inte mer än andra katter. Det som är det roliga med aktiva katter är att de är med dig överallt ( stäng inte en toa dörr för att få vara ifred) då talar de om att de också vill in där.Men allt detta är inte besvärande på något sätt, tvärt om trevligt sällskap.

Aje-T
0

Håller också med #10. Jag har hört om flera katter som omplacerats för att de är för vilda, så jag tycker det är jättebra med en liten varning innan man skaffar sitt lilla "monster".

Mina två är väldigt olika i personlighet men ingen av dem kan man kalla lugn direkt. Och inte gillar de att bli burna ;-)

smurfan-13
0

#9 jag menade inte nödvändigtvis att du beskrivit dem som monster, dock har jag fått liknande beskrivningar av flertalet uppfödare.

Jag utgår från att om man är intressserad av en ras läser man på om den & det finns nog ingenstans där det står skrivit om cornish eller devon utan att det nämns hur aktiva & livliga de är! Om jag då säger att jag vill ha en lugn crx, så är det just det jag vill ha, inte en lugn perser. För mig är det iaf skillnad. En livlig crx är ju inte heller likvärdig med en livlig perser ;)

Själv var jag ganska så nervös över vad jag skulle få hem, då de verkligen beskrivs som livliga, aktiva & alltid vill vara med. De första dagarna var jag nästan besviken över att han faktiskt tar det väldigt lugnt, när han inte har sina tokryck, som ändå inte är så stor del av dygnet. Idag kunde jag inte vara nöjdare över min kisse, som trots allt är en väldigt aktiv katt, om än inte ett hyperaktivt monster :P

Kubana
0

#6 Jag är fullt medveten om att rasen är betydligt mer aktiv och livligare än många andra raser. Det är just därför jag vill ha en sådan, däremot inte den vildaste av dem.

Bära runt på, ja jag tycker det är mysigt att bära mina katter ibland. Är det ngt fel med det?

PennyIIXC
0

Hur går det, har du hittat någon kisse? :)

Annars så har jag kikat lite på blocket, det finns faktist många 'anonser' där nu…

[http://www.blocket.se/li?q=rex&ca=11_s&th=1&c=50&w=3

](http://www.blocket.se/li?q=rex&ca=11_s&th=1&c=50&w=3 "http://www.blocket.se/li?q=rex&ca=11_s&th=1&c=50&w=3")Annars kan du kolla på rexringen:

http://www.rexringen.nu/index.jsp

Lycka till!

Kubana
0

Tack för tipsen, jag kikar runt :-)