Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 231 ggr
Alexej
0

Utförsäljning?

Vad tycker ni om detta? Ledsen

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Anna77
0

hemskt, hon borde ta ett par tusen MINST!

Lullan1
0

Inte klokt! Skrikandes

smurfan-13
0

Jag er faktiskt inget problem i det, så länge ett bra hem prioriteras!

Har själv fått alla mina hundar. Det enda de som hade dem brydde sig om var att de skulle få det bra & de vet att jag lägger enorma summor pengar på mina djur för att de ska må bra.

Men sen kan väl en annons där det står att de är så billiga locka "fel" människor ibland, men det får man väl hoppas att hon kan genomskåda isf.

Elica
0

Var på katteries sidor. Om jag räcknade rätt där finns 20 "vuxna" katter till salu. Kan hända att några kullar har blivit "i händerna" på dom.

Tycker det är ok om om säljs kastrerade - som några där. men det var lite för många, var det stod bara hona eller hane.

smurfan-13
0

#4 Ja nu tycker inte jag det är ok längre

smirik
0

Vi vet inte vad som ligger bakom, dem kanske håller på med att avveckla katteriet på grund av personliga orsaker, eller dem kanske är ett katteri som spottar katter ut som gräs oavsett så länge vi inte vet är det lite svårt att uttala sig om detta. skall vi inte försöka att hålla siten här fri för massor skit prat om andra?

[LillJonna]
0

De där verkar verkligen skummt asså ! Skrikandes

Alexej
0

Jag la ut tråden för jag är aktiv på hittekatten, men går gärna in på olika rassidor för att lära mig mer. Läste mycket den sista tiden om blandrasavel och försäljning genom internet och problem för uppfödare att få betalt för sina raskatter. jag la inte ut tråden för att jävlas utan för att få igång en diskussion om det.

För förr eller senare hamnar många dumpade billigkatter eller deras ungar hos oss på katthemmet.

Vi försöker få igång en diskussion om kattens status och hur viktigt det är att tom ta bra betalt för huskatter och då behöver vi också hjälp från raskattssidan för att minska eländet.

Alexandra

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Buffy-co
0

#8 tycker det var bra att du tog upp det här för diskussion!
Vi är många här som är engagerade även i hittekatter samt att höja alla katters status!

Alla dessa "rea"-annonser ger mig mest ont i hjärtat - då katterna dumpas pga de inte "behövs" längre…

För mig är inte det låga priset det värsta-(ett djur kan ju få det lika bra hos någon som ej har så mycket pengar-men dumt pga det ger fel signaler..) utan just denna syn på katter som en slit och slängvara som man gör sig av med när de inte producerar längre….
En katt är ett djur som är värd att få bo kvar som den familjemedlem den är- det är min åsikt -även om det självklart finns undantag som gör att man kan få omplacera katter!!!!!!!!!!!!Jag menar inte att dra alla över en kam.

Tycker dock det borde vara bättre att ha katterna på foder direkt istället!!-så att de får bo kvar i samma hem efter de "jobbat klart"-istället för att rea bort dom när de inte "ger mer"i aveln..

Som smirik skriver-vi vet inte allt om orsakerna bakom alla annonser,det finns mycket vi inte vet..tragik mm, även om man måste få tycka att de är väl många sådana här fall eller hur??
Tycker det mest tyder på dålig djurhållning-dålig djursyn!

Krycke
0

Precis varit in på hennes sida och kollat och där fanns 20 vuxna katter till salu, alla över 1 år. Det fanns 2 honor som hon verkar behålla som såg ut att vara yngre.

Själv tycker jag att det är förkastligt att skaffa sig så många katter(lr valfri annan djurart) bara för att kunna producera en drös kullar. Dels för att varje kull högst troligen får för lite människovana (hur många av er skulle säga att ni hade lika mycket tid att ge alla 20 katter + kattungar?) samt för att det hela blir en industri när man byter ut katter när dom "gjort sitt" ungefär som man byter ett par skor, det handlar inte längre om kärlek till de individuella djuren utan om pengar och det tycker jag är helt fel när man sysslar med uppfödning.

#6 hon skriver ju under med "Lite äldre avelshonor behöver pensioneras och söker därför nya hem" som jag ser det är det endast för att hon tagit dom kullar hon skall ha på dom och därför byter ut dom, ungefär som ett tuggummi som tappat smak…  det fanns även några kullar som var 3-4 veckor gamla och sidan var under uppbyggnad senast för 2-3 veckor sedan, så det låter tyvärr inte som en avveckling.

Buffy-co
0

#10 Suck…
Håller fullständigt med dig i allt!!

Blir så ledsen och förb*ad och skäms över hur vissa människor beter sig mot djur!

Tycker bara såå synd om de fina katterna (jag har dessutom fått en liten släng av Maine Coone "sjuka" trots att jag bara ska och vill ha Cornish-men jag gillar deras häftiga vilda utseende..)

Hoppas nu bara att alla dessa får ett bättre hem än det hon själv hittills har erbjudit dom..!!!!

[Silkwaves]
0

10 # Mycket bra skrivet . Avskyvärt  med kattfabriker och detta är absolut en sådan ! 20 katter för omplacering !! Huh..

smirik
0

min pointe är att ni VET inte, det kanske är så att en person har dött eller har fått cancer eller något annat akut uppståt och att dem håller på med att avveckla. Ju det ser ut som en kattfabrik men när vi inte vet då är det endast smutskastning. Skriv/ring och fråga och när du vet DÅ kan du uttala dig. Det så många uppfödara som i onödan blir utsatt för smutskastning. Jag säger inte att det inte är en kattfabrik men jag säger jag inte vet med säkerhet.

[Silkwaves]
0

#13 I am sorry 20 katter för omplacering… och kullar på gång… och 100 kronor styck… Något har allvarligt gått mycket snett och det är jättesorgligt och fruktansvärt fel när det gått så långt. Har man runt 20 avelshonor som alla behöver pesioneras och få nya hem då har man enligt min definition av kattfabrik just bedrivit en kattfabrik och det tycker jag INTE om.

Eftersom personen själv i annons på blocket och på sin hemsida gett den information som framgår ovan tycker jag inte att det finns mycket att fråga om ? Skälet har angivits vara just pensionering av avelskatter och antalet - ja det finns under länken Vuxna katter till salu på uppfödarens hemsida.

Visst måste vi få uttrycka en åsikt om en viss sorts uppfödning ? Sedan hoppas jag innerligt att katterna får bra hem till slut, men en sak är säker: sådana annonser höjer INTE kattens status i samhället.

Elica
0

Bara att lugna diskussionen ner, inte var det 20 avelshonor, utan 20 vuxna katter - både honor och hanar - somliga kastreater. Några av hanar såg ut att vara mycket lik varann -och ca. lika gamla - därför tog jag fram möjligheten, att någon kull har blivit i händerna på uppfödaren…… Men som Smirik sade: Vi VET inte vad det ligger bakom. Kann vara en mänsklig tragedie - eller en tragedi för rasen…. (Och ursäkta stora bokstäver- det borde vara understreckat - men jag får det inte ut med min dator)

Buffy-co
0

#13 #15
Njae…man måste ju få ha åsikter om denna typ av djurhållnig precis som när det gäller andra missförhållanden med katter.(eller andra djur)
Tycker precis som #10 #14 att det är helt klart en kattfabrik!
Det enda positiva i detta är väl att hon är helt öppen med att så är fallet!
19 vuxna till salu(1 är nu adopterad av de 20..) samt 12 kattungar,alla till salu-en kull födda den 28/6 och en kull född den 30/6 sååå…vad mer kan man tillägga?Penga mun

(hon har dessutom kvar några vuxna unga avelskatter-än så länge iallafall)

Jag vet att det kan finnas tragiska saker bakom detta att en människa samlar på sig så mycket djur..(jag är själv utbildad mentalskötare-har ju flera yrkenOskyldig- så jag känner till en hel del om människans psyke..och har stor förståelse för de som inte mår bra-antingen i själen eller i kroppen..)

Men- man måste ändå då se till att djuren inte kommer till skada-och inte bara låta bli att lägga sig i!
Det är tvärtom för lite folk som "lägger sig i"-så all heder åt Landfreak59 (nu känner jag inte just dig personligen-men förstår att du är engagerad på hittekatter..)mfl som engagerar sig så hårt i dessa djurskyddsfrågor!
Det är sånt här som våra djurskyddsinspektörer ska ägna sig åt-men kanske inte gör det tillräckligt mycket har man förstått..

Sen så får man hoppas att människorna också får hjälp om så behövs.(vilket tyvärr inte heller är fallet många gånger..)

Det är som Fylgias granne…det var ju jättebra att någon som Fylgias tog tag i det!
Ändå hade just denna människa inte ens hälften av katter mot vad som är fallet hos denna kattfabrik vi diskuterar-ändå behövdes det ju göras något där med.Visst det var helt olika saker-men principen är den samma:
Att se till djurens rätt och bästa!

Och-jag hoppas verkligen det är en avveckling på gång hos denna Maine Coone uppfödare, då hon ju tagit sig vatten över huvudet med alla dessa stackars katter!
Och förhoppningsvis så kommer hon själv till insikt att man måste ha lite planering i en kattuppfödning-inte bara starta en fabrik…

Jag önskar henne inget illla - utan bara att allt ska lösa sig, för både katterna och henne!

[Silkwaves]
0

#15 Jag hade fel när jag skrev att det var 20 avelshonor - 20 katter var det däremot - ber om ursäkt för vilseledande information. mem  det ändrar inte min inställning till fenomenet - personlig tragedi eller ej.

smirik
0

om det är så upprörande värför inte ta kontakt till uppfödaren i fråga i stället för att debatera denna på ett forum där hon garanterat inte kommer?

Det inte för jag vill försvara en person som har kattfabrik men jag tycker inte det har något förmål att hänga ut folk. Det finns inte den uppfödare inkl alla som är härinne som jag inte har hört massor med skitprat om och jag tycker det så tråkigt att det skall vara så i kattvärlden.

Jag tyckte det var så skönt att vi var fri för det här inne men det blir mer och mer här också och då säger jag adjö för det är vidrigt.

Jag tycker det jätte intressant emna att debattera generelt men kan vi inte debattera utan att hänga ut folk?

Aje-T
0

Jisses, jag kan inte låta bli att kommentera det här. Om hon planerade att avveckla, varför skulle hon då behålla två avelshonor? Nä, en riktig kattfabrik i mina ögon också och jag tycker inte att en personlig tragedi är något försvar. En vuxen människa har alltid ansvar för sina handlingar i min värld.

Buffy-co
0

Förstår inte varför du blir så upprörd..Fundersamtycker du borde bli mer upprörd över katterna än över en uppfödare som inte tagit det ansvar som krävs för att ha kattuppfödning..
Detta är inget skitprat bakom någons rygg-hon har öppet annonserat med hemsida och allt-då måste väl för sjutton folk få ha åsikter om det när man nu bryr sig om hur djur har det!

Tråkigt att du hört skitprat om alla uppfödare "inkl.alla här inne" på ifokus-jag har inte hört något skitprat alls!
Hoppas verkligen inte att andra uppfödare håller med dig om att de hört skitprat "om alla"..för då tappar man ju verkligen lusten till att tex börja med kattutställning..

Men jag är ju inte inne i uppfödarvärlden-kanske därför jag uttalar mig lite utan hämningar också - jag tycker inte man ska behöva tassa på tå och dölja saker som är helt öppet åt skogen!
Dessutom är denna uppfödare inte en Cornishuppfödare-vi diskuterade endast fenomenet kattfabrik!Inte henne!

Dessutom när du talar om att hänga ut-vi har inte nämnt denna människas namn eller uppfödning-men hon har själv annonserat öppet med både och på Blocket-är det då någon skillnad att vi kommenterar hennes djurhållning här då?

Jag tror och hoppas att dessa djurfabriker inte är så vanligt förekommande bland uppfödare!
Just därför blir man upprörd när man läser sånt här..

Niffi
0

Varför diskuterar ni MCO-uppfödare på Cornish Rec iFokus?

Ring uppfödaren istället för att ha en massa förutfattade meningar på ett forum hon inte deltar i, så kommer ni att få reda på orsaken.

Jag vet hur många kullar denna uppfödare registrerat och det är absolut ingen "kattfabrik". Det finns även orsaker som ni inte har en aning om varför hon valt att minska ner på antalet katter. Se det hellre så att hon är mycket noga med vilka hem katterna kommer till.

Tänk på vad "förtal" kan innebära. För er och för forumet. Denna person har inte själv valt att delge er detta här på forumet och då bryter ni mot svensk lag när ni publicerar sånt som kan vara till men för personen.

smirik
0

#20 får säga att du har du haft tur då.

#21 exakt det är precis det jag har försäkt att formulera Tack

Eine
0

Man kan tycka många olika saker om en sådan här handling. Dock är det inte våra katter att bestämma över eller vår sak att misstänkliggöra annonsören. Man kan som sagt se det på olika vis, så varför inte positivt? Nya hem sökes till katter för att de ska få lugn och ro(?)mycket kärlek och omsorg och ingen stress med ungar etc.Priset är inte viktigt för den som omplacerar, vilket jag tycker är bra. det finns omplaceringar som man tar 4000 för , och då tycker jag pengarna betyder mer än att katten ska få ett nytt hem. Jag förutsätter förstås att det är goda hem de hamnar i!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Buffy-co
0

Orkar knappt kommentera..vi får väl diskutera om vad vi vill eller?Vi har inte hängt ut någon MCO-uppfödare..vi diskuterade en annons och djurfabriker..

Jag svarade på #0 och när jag ser sånt blir jag tyvärr upprörd och kan inte hålla tyst.

Men..det verkar "stinka" i denna uppfödar-värld ibland tyvärr!
Skitsnack om "alla" uppfödare enligt smirik, och nu "munkavel" och hot om förtal från dig…
Jag är ju för yttrandefrihet - inte känd för att vara en förspråkare till censur heller..blev glad när Berlinmuren föll..
Men tycker verkligen inte förtal är ok.Det känns helt enkelt som en absurd anklagelse.

Min mun är nu försegladHemlis- jag får prata med folk i riktiga livet istället om sådana här viktiga saker - lättare att hålla sig till glada, gulliga saker här på forumet!

Nej,nu går jag ut med hundarna i skogen och plockar blåbär och svamp!Vill rensa hjärnan…
Det ska bli befriande skönt….

Niffi
0

#24 Det finns ju svenska lagar som alla bör följa. Om du vill prata med folk i riktiga livet, varför ringer du då inte uppfödaren och tar reda på fakta innan du blir så upprörd att du måste delge detta i ett forum där uppfödaren inte läser?

Är inte detta förtal?

Cterar #20 "en uppfödare som inte tagit det ansvar som krävs för att ha kattuppfödning.."
#16 "Och-jag hoppas verkligen det är en avveckling på gång hos denna Maine Coone uppfödare, då hon ju tagit sig vatten över huvudet med alla dessa stackars katter! Och förhoppningsvis så kommer hon själv till insikt att man måste ha lite planering i en kattuppfödning-inte bara starta en fabrik…"

Aje-T
0

Jag håller med Buffy-co, om vi inte kan diskutera känsliga ämnen på det här forumet utan censur så medverkar ju det bara till att skapa just rykten, spridda från person till person i mer eller mindre hemligt samförstånd. Och förtal är det här verkligen inte frågan om då annonserna är helt öppna och jag ser det som min absoluta rätt att uttrycka mina privata åsikter i en öppen debatt, även sådana som kan vara obehagliga för någon. Vi lever ju i en demokrati eller hur?

RexPect
0

Jag är helt okänd i "kattbranchen", jag kontaktar henne och återkommer.

Niffi
0

PUL gäller även på detta forum och förhindrar inte att känsliga ÄMNEN diskuteras men då skall de inte kunna härledas till en speciell person /individ. Det är därför de flesta forum har förbud mot att publicera annonslänkar i sina regler.

PUL säger:

"Behandling (av personuppgifter)
Varje åtgärd eller serie av åtgärder som vidtas i fråga om personuppgifter, vare sig det sker på automatisk väg eller inte, t.ex. insamling, registrering, organisering, lagring, bearbetning eller ändring, återvinning, inhämtande, användning, utlämnande genom översändande, spridning eller annat tillhandahållande av uppgifter, sammanställning eller samkörning, blockering, utplåning eller förstöring."
"Personuppgifter
All slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet."

RexPect
0

Hej hopp!

Har nu pratat med en trevlig och jättegullig kvinna. Det finns en sorgesam story bakom detta. Hon har själv tänkt att kanske fel personer attraheras av annonsen, men när man ringer berättar hon förutsättningarna för att ta en katt, och hon har hittills bara sagt ja till en person.

Så nu vet vi. Tycker det är bra att vi uppmärksammar sånt här för det finns mkt skit, men inte i detta fall.

Katterna kommer på grund av omständigheter att behöva medicineras under en längre itd.

[LillJonna]
0

Synd att man inte ska kunna få diskutera

Jag tycker personligen att man ska kunna få diskutera olika saker.  Som tex kattuppfödning, vi kanske inte behöver nämna namn i fortsättningen då? Varför inte skapa en egen tråd om just dettaCool 

Så synd att folk ska behöva bli upprörda! (på grund av att man inte ska få skriva vad man vill) Kramar! Skrattande

Niffi
0

#29 Tack. Tänk om någon hade tagit sig för detta innan man började spekulera i en massa trådar över hela iFokus.

Hoppas att du även berättade om dessa spekulationer och anklagelser som förekommit.

Gå gärna in på de övriga iFokus kattsajterna och berätta.

[LillJonna]
0

#29  Bra initiavit, eller hur de stavas, hehe Skrattande

RexPect
0

OBS OBS! Jag gjorde inte detta för att jag misstyckte att det togs upp! Om ämnet handlat om t ex barn som farit illa så skulle man kanske inte se så negativt på "spekulationer".  Enda risken var att om jag fått för mig att katterna for illa skulle jag ha suttit med 19 Maine Coon katter nu, jag som är sååå allergisk.  och 1900 kr fattigare… Jag berättade att det funderats lite i ett forum, och det tyckte hon var bra och uppmärksamt. Vill dock inte återge allt. Men kan säga att både hon och katterna drabbats.

A

Niffi
0

Det var ju mindre bra att hon känner sig tvingad att ta bort annonserna. Nu kanske det blir svårare att behandla katterna och sanera hemmet om de blir kvar tillsammans i samma hem. Där ser man vad spekulationer kan ställa till med. Hoppas bara att de slipper avlivas.

[LillJonna]
0

Fast jag tror att de är vanligt på sånna här forum att dra upp åsikter om uppfödning etc. Men de förstår man väl själv =)

Niffi
0

#35 Man får diskutera det mesta om man gör det generellt.

Både Hittekatter och Perser iFokus har nu tagit bort trådarna om dessa annonser. Hoppas att cornish och norsk skogkatt också kan se det lämpliga i detta.

[LillJonna]
0

#36 Ja de är ju bra att dom gjort de, så länge ingen tar illa upp, menade mer att man inte ska bli förvånad över att sånt här inträffar =) tror de är vanligt, eller?

Niffi
0

#37 Som tur är så är det inte så vanligt att man får in smittsamma sjukdomar i katteriet som gör att både behandling av samtliga katter och sanering av hemmet (och en själv) är nödvändigt. Det denna uppfödare ville var det bästa för katterna. Hitta nya bra hem där de kunde få behandling.

[LillJonna]
0

Haha, nej de är ju tur de.

smurfan-13
0

Ursäkta om ni inte anser denna fråga lämplig, men jag undrar & man lär sig aldrig om man inte vågar fråga.

Vad har de drabbats av? Känner inte till sjukdomar i den utstreckningen. Hur vanligt/ovanligt är det? Skulle mina djur smittas om jag tog en av dessa katter? 

Skulle ringa uppfödaren om det inte var för att jag lider av sjuk telefonfobi.

Niffi
0

#40 Om du vill veta detta så måste du nog ringa uppfödaren.

Alexej
0

Niffi, det är bra att du försvara den kvinna, men man kan lätt försvara fel personer…Eller hur? Och jag tror inte att du skulle köpa en av dessa katter, antar att du vet lite mer om det hela som jag också gör.

Men det handlade inte om det. Hade jag kunnat ta bort namnet hade jag gjort det, det här handlade om att få igång en diskussion om prisdumpning av raskatter, blandrasavel och att många oerfarena köpare känner sig frestad att köpa en fin katt för 100 kr. Det drar ner hela uppföningssyfte och försvarar för andra att sälja sina katter.

Och sedan hamnar många blandisar hos oss på katthemmet.

Krycke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom allt detta prat om lagar gjorde mig nyfiken tog jag mig friheten att ringa först konsumentombudsmannen för att fråga vad som gällde angående PUL. Personen vidarekopplade oss till datainpektionen som sa föjande:

Att det är skillnad på att diskutera om en enskild privatperson och att diskutera personen ifråga som en (katt)uppfödare då den senare har en "befattning/titel" och därmed är en mer offentlig person och därför får acceptera mer av offentliga diskussioner (bra som dåliga) som rör dennes befattning/titel, ungerfär som att en statsminister får tåla både negativa och positva reaktioner bl.a. på forum.

Personen på datainspektionen sade också att det endast är den berörda personen som kan få tråden låst/borttagen och det måste då ske på dennes begäran.

Så det står egentligen mellan PUL (personuppgiftslagen) och YGL (yttrandefrihetsgrundlagen) samt TF (tryckfrihetsförordningen).

Vad jag förstod är det endast genom domstol som detta fall eg. kan sägas vara det ena eller det andra och högst troligen skulle dessa inlägg inte räcka till för ett åtal.

Tycker det ger en oriktig bild att kungöra att vissa lagar gäller som en självklarhet när det i själva verket är en mycket stor gråzon. 

*Datainspektionen sa även en riktigt rolig sak, nämligen att 50% av alla deras klagomål kommer från katt- och hundforum…Flört

Jag föreslår en annan lösning för att inte komma ifrån ämnet de flesta faktiskt verkar vilja diskutera och inte slösa energi på olika lagar och dess tillämpningar. Därför lägger jag upp annonserna som redigerade bilder utan personuppgifter. Dessa bilder får gärna flyttas till början av tråden och ersätta länkarna för att underlätta eventuell fortsatt diskussion.

Eftersom inga namn eller personuppgifter då förekommer i tråden är den inte längre ett eventuellt brott mot någon lag.

Leffe
0

#16 Du skriver: denna typ av djurhållnig precis som när det gäller andra missförhållanden med katter.

Hur har du fått fram att det är missförhållande med katter? Katterna kan ju ha varit hur välskötta som helst

#21 Du skriver: Varför diskuterar ni MCO-uppfödare på Cornish Rec iFokus?

Varför skulle vi inte kunna diskutera det. Vill någon diskutera aporna  på Skansen så får denne göra det om h*n vill

Eine
0

*

Att det är skillnad på att diskutera om en enskild privatperson och att diskutera personen ifråga som en (katt)uppfödare då den senare har en "befattning/titel" och därmed är en mer offentlig person och därför får acceptera mer av offentliga diskussioner (bra som dåliga) som rör dennes befattning/titel, ungerfär som att en statsminister får tåla både negativa och positva reaktioner bl.a. på forum.

_Personen på datainspektionen sade också att det endast är den berörda personen som kan få tråden låst/borttagen och det måste då ske på dennes begäran.
_

Så det står egentligen mellan PUL (personuppgiftslagen) och YGL (yttrandefrihetsgrundlagen) samt TF (tryckfrihetsförordningen).*

Jag gissade att det förhöll sig på detta vis och hade rätt,  tack för att du kollade Krycke!Det är alltid några som vet precis vad man får och inte får skriva, jag har aldrig lagt mig i av pur lathet.

Krycke
0

Tror att tråden flöt bort en del i slutet, det var väl egentligen inte om katterna var sjuka som diskuterades, dessutom säljer man väl inte sjuka katter till någon, speciellt om dom kan smitta utan att ens nämna det i annonsen? Det var nog inte så att när katterna blev sjuka så upptäckte hon -helt plötsligt- att hon var ägare av 22 stycken +12 kattungar…

Det är själva iden med att ha så många katter samt byta ut dom som tuggummi jag själv är emot. Det handlar även om kattens sänkta status som många påpekat tidigare.

Hoppas att tråden kan fortsätta även efter dagens rabalder som tydligen flöt ut på alla katter-ifokus som hade den här tråden. Tycker även att Cornish Rex -ifokus sätter ett bra föredöme genom att kunna ha såna här diskutioner i en sansad form och att de är flexibla så att saker kan ordnas till allas belåtenhet.

Niffi
0

Jag tror att alla snöat in på att tagga utåt. Det handlar om det bästa för katterna. De omplaceras enligt rekomendationer från veterinären för bättre svar på behandlingen. Dessutom har denna uppfödare §16 tillstånd från sin kommun. Men alla kan råka ut för oväntade saker och skall inte behöva bli dömda ohörda. Ett fruktansvärt drev på någon som inte gjort något fel utan kämpar för att sina katter skall gå igenom detta på bästa sätt. Om någon (kanske istället för att ringa KO och datainspektion) ringde telefonnumret i annonsen och fick fakta innan man dömde denna redan drabbade person, men det är kanske att förvänta sig för mycket.

Förstår inte vad det är för fel på de flesta forum som gör att alla slänger skit på folk som de inte vet ett dugg om. Tror ni det hjälper katterna?

Oavsett om PUL gäller eller inte är det förtal och uppfödaren kommer att rekomenderas att undersöka rättsliga åtgärder.

BROTTSBALKEN Kap. 5:

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

2 § Är brott som i 1 § sägs att anse som grovt, skall för grovt förtal dömas till böter eller fängelse i högst två år.

3 § Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom, dömes, om gärningen ej är belagd med straff enligt 1 eller 2 §, för förolämpning till böter.

Eine
0

Det gäller fortvarande att skilja på sak och person.Man kan ha åsikter om handlandet och  det är inte förtal.

MariaT
0

Får jag fråga en sak med risk att bli nerlusad av negativa känslor och svar men jag har alltid förundrats till varför man disskuterar sånt här överhuvud taget. Det finns folk som letar annonser på blocket som sedan läggs ut på olika forum för att disskuter och bli förbannade över, inte sagt att du Landfreak59 gör så, så misstolka mig inte nu.

Har man inte nog med sitt idag utan att man måste prata ner folk som oftast inte kan försvara sig eftersom dom inte har en  en aning om att det förkommer.

Varför svärta ner o trampa på dom som kanske redan ligger, sen gillar jag inte heller sk, "kattfabriker" men vet vi orsaken bakom innan vi lägger ut "folk" för allmän disskution?

Buffy-co
0

#47 att du orkar Niffi…värsta paragraf-ryttaren….du låter som en riktig politiker du!
Det var ju katternas bästa vi skulle diskutera eller??var det inte det?

#44 Ja då har du och jag helt olika syn på vad som är god djurhållning-jag tycker inte att 22 vuxna katter och 12 kattungar är ett bra sätt att hålla djur..och tror knappast att de kan vara "hur välskötta som helst"..-ok kanske det rent fysiska behovet (men tyvärr vet vi ju nu att de tydligen är sjuka) men inte det psykiska…
Förstår inte varför man inte har katterna hos fodervärd istället så att de får bo i ett hem hela sina liv..
Tycker själv det är bedrövligt att kommunen ger tillstånd till att ha så många katter i en uppfödning.Det kan knappast gynna aveln.
En helt annan sak med katthemmen som löser problemen för hemlösa katter akut och tillfälligt-de måste självklart kunna ha fler katter än "normalt"

Tycker #10 beskrev precis samma åsikt jag själv har om detta med för många djur och att byta ut "färdiganvända"avelsdjur..

Själv tänker jag inte diskutera just denna uppfödning mera.

Men bra att tråden fick återuppstå!

Leffe
0

#47 Vem är det som förtalas eller förolämpas?
Däremot fattar jag inte vitsen med att diskutera ämnet här på detta sätt som görs. Inte höjer det kattens status ett enda dugg.

#50 Ja det är bra att du är kapabel att veta vad som är god djurhållning eller ej. Jag påstår fortfarande att katterna kan vara välskötta och vara mätta och otörtstiga och tama och ha tillgång till dagsljus och en viss storlek på området de vistas i. Det är bra djurhållning. Du skriver "tror knappast att de kan vara "hur välskötta som helst". Var hittar du den faktan. De kan vara hur välskötta som helst. Men däremot är frågan om man har tid och möjlighet att ge dem värme, kärlek och ömhet. Det har inget med djurhållningen enl lagen att göra. Och det är lagen man går efter även om jag själ

v skulle tycka annorlunda

Buffy-co
0

Men..Leffe..menar du att om en katt eller annat djur bara får mat och vatten samt en liten plätt på rätt storlek enl.lagen att vistas på - så är de välskötta??Att det är god djurhållning?
-Inte enligt mig..
Det är ju lika viktigt med omvårdnaden som med mat och dryck och vaccinationer mm..Det har verkligen med god djurhållning att göra!!

Det var ju det jag skrev-att just den psykiska biten-ge kärlek,värme,lek och göra dom sociala-det tror jag knappast man kan med detta antal katter-om man inte då har anställda till katterna!
Vet ju hur det är för katthemmen att hinna sitta och kela med alla….
Jag vet inte varför du vill försvara så här stora uppfödningar?

Om lagen inte säger att denna omvårdnad krävs för att kallas "god djurhållning" - det ger jag blanka sjutton i!
(många djur"skydds"lagar är konstiga i detta land..tex kyckling/broilers tillåts leva under undermåliga hemska former..med lagen på sin sida..för att bara ge ett exempel..)
…jag går efter vad det sunda förnuftet säger mig om hur djur skall behandlas!

Krycke
0

#47 vet att det var riktat mot mig "Om någon (kanske istället för att ringa KO och datainspektion) ringde telefonnumret i annonsen och fick fakta innan man dömde denna redan drabbade person, men det är kanske att förvänta sig för mycket."

Vill bara påpeka här att jag -inte- var den som började prata om stämningar och paragrafer. Så istället för att tro att jag vet saker som jag egentligen inte har full koll på kollade jag upp det, du skulle kanske pröva det nån gång. Det är lite sent att försöka spegla om din version tyvärr, du har redan gjort bort dig fullständigt.

Vad gäller katthållning och kattfabriker så har jag sagt mitt och står för det, de saker jag kommenterat i det här fallet har funnits för allmän beskådan, inget jag snickrat ihop på egen hand. Är det så att du är ute efter bråk har du kommit helt fel, det krävs två för att bråka och den andra måste bry sig.

För att förtydliga min poäng är det brottsbalken kapitel 5 §1 du skall kolla under först.

"Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar"

sedan kapitel 5 §5:

"får inte åtalas av annan än målsägande"

Leffe
0

#52 Du skriver: Jag vet inte varför du vill försvara så här stora uppfödningar?.

Det handlar inte om viljan utan om fakta. Själv tycker jag inte om detta. Har själv inte haft en Cornishkull på tre år pga av att alla avelsdjur som "gjort sitt" finns kvar i katteriet. Jag har tillstånd för fler katter än jag har hemma, men tycker att det antal jag har räcker. Så därför står uppfödningen still. Nu har ett par av gamlingarna gått bort och jag har inskaffat en ny avelshona.

Niffi
0

#53 Du gömde att fetmarkera detta i ditt citat ur brottsbalken. " och visar han att uppgiften var sann".

Vem säger att denna person ensam har hand om katterna? Vet ni det när ni påstår att de saknar bl a värme och kärlek? Återigen så är det mycket enkelt att ta reda på fakta genom att ringa telefonnimret i annonsen.

Har själv idag varit i kontakt med datainspektionen. Den inspektör jag talade med menade när han fick klart för sig att kattuppfödning inte är en affärsverksamhet utan en hobbyverksamhet "- Det kan mycket väl vara fråga om ett brott mot PUL om personen är att räkna som privatperson som inte har eget eller koppling till företag."

smirik
0

#49 bra skrivit - tycker det vidrigt att tråden får vara kvar.

RexPect
0

Jag hoppar in igen, mot bättre vetande.

Nej, denna dam mår inte br av olika anledningar, och har inte smittats av sina katter.

Man kan inte ta en av hennes katter om man har andra katter hemma.

Jag försvarar henne inte, kanske gick det över styr just på grund av att hon inte mått bra, och vi får hoppas att allt löser sig.

Jag tänker själv på en ytterst aktad uppfödare som har 10-15 katter i ett rum på ca 10 kvm, överfulla kattlådor, kattungar som knappt rörts av en människa när dom säljs och ändå gör en del vågen när hennes namn nämns. Kanske får folk dollartecken i ögonen eller blir fartblinda, kan ett inlägg leda till att en enda katt slipper lida så lämnar jag gärna ut både namn och bild på gärningsmannen EFTER att missförhållanden bekräftats!

smirik
0

#57 kunne inte ha skrivit det bättre själv.

Det ger en något att tänka efter på när man ser hur aggressivt ett bemötande en uppdrätter kan utsättas för på trots av att dem som angriper inte har någon fakta.

Eine
0

jag tycker *juristen* niffi får köra sitt eget race, tonen börjar bli otrevlig …FörvånadTråden är vad jag förstår börjad med omtanke om katterna, men har spårat ur nu.

Leffe
0

Tror att #0 var ute efter bättre  status för katter med tanke på det låga priset på raskatter. Hur vi än diskuterar uppfödning höjs ej kattens status, För att kattens status ska höjas behövs nog annan lagstiftning. Så istället för att diskutera uppfödning borde vi nog diskutera med våra politiker istället.

Eine
0

Du har nog rätt Leffe! Och denna tråd har tagit upp många olika frågeställningar /tyck. Det har handlat om att och varför man handlar så här, det har handlat om priset, man har ifrågasatt om man ska omplacera avelsdjur eller hålla dem kvar, är det fel av oss att diskutera sådant här på ett forum,hur höjs kattens status, är det rätt att omplacera sjuka(?) djur. Ja lång lista är det, men lite har vi lärt oss iaf.:Vi vet aldrig varför människor handlar på ett visst vis, utan att få veta direkt från människan i fråga.Och man ska nog inte gå för hårt fram för det är svårt att ta tillbaka hetsiga ord…