Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1704 ggr
SE*Geishas
1

Ang FIV/FELV

Jag har hittat en hane till min hona att paras med när hon börjar löpa. MEN, ägaren fiv/felv testar inte sina katter. Jag frågade varför. Och då skrev hon att det är för att hon gjorde det i 10 års tid på sina katter utan att få ett enda positivt resultat. Att fiv/felv är jätte ovanligt på denna ras och att provet måste vara färskt för att det ska ha något syfte över huvud taget. Nu är frågan, kan hon ha rätt i det hon säger eller är det bara oansvarigt att hon inte gör de tester som bör göras? Vågar jag låna ut min hona till hennes hane?

[Lec72]
1

Har du papper på att alla katter är testade så har du ju gjort vad du kunnat Ifall något skulle "hända".

Min åsikt.

SE*Geishas
0

Vad menar du? Gäller inte försäkringen om min hona skulle få fiv eller felv, om inte hankatten har testats för fiv/felv?

Eine
4

Det är väl inte enbart en försäkringsfråga? En smittad katt kan ju dö,den förlusten tycker jag är värre än förlorade pengar. Men du kan be hankattägaren ta med båda till veterinären för test på kliniken. Det finns snabbtester och det tar bara några minuter.Alternativt att du åker själv när du träffar hannen? Vet många uppfödare som gör så.

Och det är inte så ovanligt att man struntar i testen,särskilt om man inte haft främmande katter på besök eller köpt in nya djur

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
4

På ett uppfödarseminarium för ett tag sedan så sa veterinären att FIV/FeLV är onödigt och att vi kan lägga våra pengar på mer väsentliga tester.

SE*Geishas
0

Jaha tack för svar! Hon var säkert på det seminariet!

Eine
4

#5 Risken är ju ens egen och man kan aldrig skylla på ngn annan om det går åt fanders. Men är båda överens om att det inte behövs så struntar man förstås i testen🤔

jag vill gärna känna uppfödare innan jag struntar i en sådan sak.

Rexjen
1

Vi testar för FIV/FelV, på rutin och för att det är tradition att göra det. På tex MCO testar de inte alls lika frekvent som vi gör på CRX. Jag tror att det är minst lika viktigt, om inte viktigare att fritesta för TF och giardia inför parning. En liten parangtes.

kissan78
1

Jag testar bara katter jag köper in "utifrån" för fiv/felv och lägger istället krutet på att hcm-scanna 1-2 gånger per år och testa katterna för giardia och TF. Förutom att jag testar inför parning så testar jag även kattungar innan flytt och de katter som varit på utställning (några veckor efter).

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

SE*Geishas
0

Vad är giardia och tf?

[Wiveka]
0

Giardia och TF (Trichomonas Faetus) är tarmbakterier

Här hittar du lite info SVA

Rexjen
0

#9 TF (Tritrichomonas foetus) och giardia är protozoer (encelliga parasiter) som lever i tarmen. Smittar ffa via importer, utställning och vid parning. Det krävs medicinering och sanering av hemmet för att bli kvitt. Giardia behandlar man med axilur eller flagyl. Och TF måste man behandla med licenspreparatet Ronidazol.

Silvestris
2

Jag testar inte inför varje parning utan jag ser till att alla katter jag har fritestas en gång eller kommer från fritestade föräldrar. I praktiken innebär det att varje katt testas en gång i sitt liv. Det får räcka och de 500 kronorna det kostar per katt kan det vara värt.

metsaekansan
2

FIV eller FeLV har ju absolut ingenting med att göra rasen utan dessa är smittsamma och dödliga sjukdomar som är inte helt ovanliga hos utekatter. En del uppfödare låter fortfarande sina katter gå ut och dessa sjukdomar lätt smittas både ute vid slagsmål som vid parning. Jag förstår att det är tråkigt att sätta pengar på dessa men det har faktiskt varit FIV och FeLV hos raskatter, det finns en orsak varför man sätter pengar i dessa tester. Fint om det finns tillräckligt med tillit att inte testa.

[Wraith]
2

FIV/FeLV har inget med rasen att göra, den drabbar alla raser och huskatter. Men ja testen måste vara färska för att ha ett värde, om du kommer med provsvar som är några veckor/månader gammal så säger det inget, ja de blir inaktuella ganska snabbt. Detta handlar om virus och inget katten föds med och virus kan drabba en katt när som helst om den utsätts för smittan.

Strikta innekatter har en låg risk att drabbas, men det händer. Speciellt om man har andra katter som går ute, katten har kontakt med andra katter utifrån, man ställer ut (krävs ändå en del för smitta), man tar in nya katter i katteriet och det räcker med ett tillfälle för att smittan ska överföras.

Så om man ska testa eller inte beror helt på hur boendet ser ut för katterna. Om jag har något av det ovanstående så ja då hade jag testat inför parning med katt utifrån. Men annars så hade jag inte testat regelbundet om jag inte har en stor smittorisk i hemmet.

Eine
0

Man kan alltid erbjuda sig att betala för ett test på den tilltänkta partnern!🙂

SE*Geishas
0

Tack för info!!!! :) tackade nej till den hanen och har hittat en ny!