Defekter?
Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig för att jag ska kunna få fram det jag vill…
Jag gör ett försök.
Vad anses som en defekt på en utställning, som kan vara direkt diskvalificerande? Finns det nåt?
Det jag tänker på i första hand är Doris ekorrsvans tex, hon skulle väl inte kunna gå och ställa ut pga den?
Sen funderar jag på svansknick, skelning, dåligt rexad päls… det kanske finns flera defekter som jag inte vet om…
Går det tex att ställa ut en skelögd katt med svansknick och få en bra bedömining eller vad händer?
(bifogar en bild på doris med svansen i knorr)

Så här står det i SVERAKs regler
Följande katter skall uteslutas från tävling:
a) aggressiva katter
b) katter med testiklar som avviker från det normala. Denna regel gäller ej katter under 10 månaders ålder. I händelse av tvist, fäller utställningsveterinären avgörandet. Domaren måste påpeka avvikelse på bedömningssedeln. Hankatter över 10 månader måste ha intyg om normal testikelstatus
c) dopade katter. Katter som har fått lugnande medel som påverkar nervsystemet och/eller medel som utvidgar kattens pupiller. I händelse av tvist fäller utställningsveterinären det slutliga avgörandet
d) katter som fått kosmetisk behandling, (färgning, toning), eller är överdrivet pudrade
e) katter vars klor avlägsnats (declawed).
f) katter som visar tydliga och akuta tecken på dålig hälsa. Avgörande beslut fattas av utställningsveterinären
g) katter som visar tecken på bristande renlighet, t ex smutsiga öron, närvaro av parasiter
h) katter med poly- eller olygodactyli (för många eller för få tår).
i) katter som ej har godkänts vid veterinärbesiktningen vid incheckningen eller de katter som av veterinär bedöms vara sjuka under utställningen. Dessa skall omedelbart placeras i karantän
j) Dvärgar
k) Döva katter
l) blinda katter
m) skelande katter
n) katter med vita fläckar som inte är tillåtna enligt standarden
o) katter som har navelbråck
p) Dräktiga eller digivande katter
q) Katter med deformerad benstomme, deformerat bröstparti inklusive plattbröst eller uppenbar deformation av ryggraden
r) All uppenbar försvagning som inskränker rörelseförmågan
s) Deformerad skalle som resulterar i asymmetri i ansiktet och/eller huvud
t) Onormal storlek och form på ögon och ögonlock (Entropium, Ectropium)
Vidare står det…
Generella fel som innebär att certifikat ej kan utdelas:
a) Någon form av bestående avvikelse på sternum eller xiphisternum (gäller ej kastrater och katter yngre än 10 månader)
b) alla onormala fördjupningar, förhöjningar och/eller förskjutningar i kraniet som resulterar i ett osymmetriskt ansikte och/eller huvud
c) Trånga näsborrar, hög och svår andhämtning
d) ständig exponering av tunga och/eller tänder
e) För djupt liggande eller utstickande ögon
f) tendens att skela
g) ögonskador, (t.ex. hornhinneskador)
h) sned käke
i) över-/underbett överstigande 2 mm
j) klippta tänder ("excellent" utdelas inte)
k) Alla deformationer av svansen till exempel knick eller knut, utesluter certifikat samt kvalificering högre än Excellent (=88-92 poäng) undantaget kastrater och Bobtailraser
l) Alla tecken på dålig kondition, för magra katter, etc.
m) magra eller överviktiga katter
n) Katter som är överdrivet pudrade
Så en skelande katt ska bli diskvalificerad, tendens till skelning ska inte få certifikat.
Detta är allmänna regler, dåligt rexad päls har med standarden att göra.
Ok, tack för ditt utförliga svar!
Så då är det lite en bedömningsfråga när man kommer till utställningen om katten skelar eller om den bara har en tendens att skela? Kan detta skilja sig från utställning till utställning då alltså?
Vidare så tolkar jag det som att Doris inte får ställas ut, om ekorrsvans räknas som en deformation av ryggraden (q) och om man har en kastrat med svansknick kan den bli champion alltså?

#2 Jag känner inte till hur ekorrsvans bedöms alls. Men en kastrerad med knick kan ställas ut i kastratklasserna och bli premier.
Jag tycker inte det är så svårt att se om en katt skelar eller har tendens till skelning. Men det är ju ingen som stoppar en i dörren om man kommer med en skelande katt, resultatet kan bli allt från diskning, draget certifikat till att katten får certifikat. Men enligt reglerna så ska ju en skelande katt inte ens få ställas ut…
#3 Jaha…. Nä, jag har ju egentligen inte några utställningsplaner, men jag är bara nyfiken! Tack för dina svar! 

Kan tillägga att en kastrat med opererat navelbråck får ställas ut samt att en katt med knick om den är riktigt fin kan bli tom GIP (jag har ställt en sån kastrathane som jag tog hand om som omplaceringskatt som bor hos min syster. Han var oerhört omtyckt men hade tom dubbelknick så hela svansen var vågig, men blev Grand Internationell Premier innan pension).
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

#5 En katt med opererat navelbråck får ställas som fertil, men jag ser ingen anledning till det egentligen. När man ändå opererar för navelbråcket kan man lika gärna kastrera.

#6 Helt rätt men som du säger bör man kastrera samtidigt för det står även att de enligt SVERAKs regler har avelsförbud så jag förstår inte att man faktiskt får ställa dem fertila.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
Alla domarna verkar inte upptäcka eller kolla svansknick i alla fall i Sverak.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Hur kollar man om en katt har blivit dopad, det tas ju inte blodprov?

Om man som domare misstänker att en katt är dopad ska utställningsveterinären tillkallas. Det finns flera sätt att se vissa typer av doping, specielt ögondroppar som då bedövar iris och gör att den inte öppnar och stänger normalt. Sen kan veterinärer i regel dra slutsatser genom att titta på allmäntillståndet, lyssna på hjärtat osv. Det finsn katter som kommit upp i stort sett sovande på domarbordet och varit omöjliga att få att stå tex… Men visst, helt säker på att katter på uställning inte är dopade går det aldrig att vara.

#10 nej helt säker kan man nog aldrig bli och speciellt inte i dem tillfällen där det används droger som inte gör katten slö men avstressad - lite som lyckopiller.
Dopad katt?!!? Varför?? Katten blir väl inte "finare" för det, jag förstår inte
. Men det finns väl människor till allt.

#12 nej men om du har en katt som blir jätte nervös på utställningar eller att katten har dåligt temeprament och är aggresiv så det inte går att visa den - då kan man lösa problemet med drogar.
#12 Jamenprecis, varför dopar man katter? Är det för att lugna lite mer sprattliga katter eller handlar det om tillväxtförbättringar även där, som hos människan?
# 13 Men då är det väl bättre att den katten stannar hemma? För man fick väl inte ge lugnande, eller finns det vissa godkända medel?

#15 Jo, men det är inte alla som tycker att katten väl går före utställningstitlar ;)
#15 Jag tror alla här håller med om att en katt som är väldigt nervös eller på annat sätt mår dåligt av utställning ska stanna hemma. Men tydligen finns fall där fåfängan gått före och man dopat katten, därav regeln.

Jisses, vilken tur att jag inte blev misstänkt för dopning förrförr utställningen. Mauritz liksom bara föll ihop på bordet och ville inte stå upp. Han försökte gömma sig genom att krypa ihop. Domaren anmärkte surt att han var som en säck potatis….
Självklart skulle det aldrig falla mig in att ge honom något preparat, bara så ingen tror det….

#15 absolut - men det inte alla som tänker så och det finns uppfödare som dopar sina katter då resultaten kommer före katten.
Huh förfärliga tanke om någon skulle misstänka något sådant.. tänker på de gånger Ruth bara har varit totalt kolugn.. hon är nämligen antingen eller… Hon fick bedömningen "very flegmatic" när hon var kattunge eller möjligen junior.. -- tänk om domaren trodde hon var dopad ? Hon verkligen bara "rann" i domarens händer. Visst stod hon på benen och tittade sig vaket omkring men hängde som en hösäck när domaren hanterade henne.. Hon kan också vara spänd på utställningar och till och med lite fräsig, beror på hormoner och burgrannar mest tror jag. Att hon inte är dopad det vet jag.

#18 ingen risk!
Vem som helst kunde se att han verkligen bara ville gömma sig. Han försökte verkligen låtsas att han inte var just där just då. Men sist var han ju hur cool som helst! Snart älskar han utställningar!