Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 306 ggr
[LillJonna]
0

Lite tips, lite råd

Jag skulle behöva lite tips från er alla gällande 2 stycken söta charmtroll som jag snart ska få hem. Allt började med att jag tingade en hane, och sedan tingade jag också en hona i samma kull, för hon är också underbar (Kunde inte motstå) Och då var min plan att kastrera hanen och kanske ta en kull på honan om de senare går igenom tester etc. Jag har aldrig födit upp och jag är lite orerfaren, men jag är djurerfaren, och har haft djur hela mitt liv. Så de är nog inga problem alls. Men då kommer frågan: Vad skulle ni gjort? Jag menar hanen ser jätte bra ut, och de skulle vara kul att föra vidare hans gener, Skulle ni låta honan gå på p-piller, eller skulle ni kastrera honom? Jag vart så fundersam, och nu vet jag inte hur jag ska göra riktigt, iofs är de bra tid kvar.. Men de skulle vara skönt att få höra era råd. Ni verkar veta massor =).

Elica
0

Jag vet absolut inte massor;-) Men för det första, p-pillern är inte 100% säkra på människor - hur kunde dom vara det för katter? Och när det är fråga om kullsyskon - skulle jag råda att någondera skall kastreras. - För det andra: har du läst här på sejten vad allt de "icke strillande" hankatterna sen får till stånd - när den dagen kommer?….. Om det där med vilka skall används i avel och vilka inte - det får mera erfarna människor berätta mera om;-)

Eine
0

Jag skulle tidigt kastrera en av dem!Ppiller orsakar juvertumörer , det är bättre att kastrera t ex henne tidigt om du är rädd om henne. Då kan du ha hannen kvar till avel som du tänkt från början.Men 2 okastrerade syskon ihop skulle jag aldrig rekommendera!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[LillJonna]
0

Ok! Hade aldrig tanken på att p-piller inte kunde vara säkert, tack för den

[LillJonna]
0

Juste, ok, låt oss säga att jag kastrerar hanen och har honan som hon är, kan man kanske ställa ut hanen sen då även fast han är kastrerad?

Elica
0

Det finns kastratklasser. Dit kommer alla dom fina avelshanar när dom har tappat sina juveler.