Älskade krulltottar
Man brukar kalla katten Kalibunker som föddes 1950 i Cornwall,England, som cornish rex urfader. Det som var lite unikt med honom var att man avlade vidare på honom för hans krulliga päls och kallade pälsstrukturen för Rex. (därav namnet) Till Sverige kom de första krulltottarna först i slutet på 1960-talet.

Robban soldyrkar
Jag har aldrig träffat någon Rex innan jag träffade vår älskade Robban, jag fastnade för hans underbara temperament och otroliga kärlek till oss. Jag måste ju erkänna att jag ville lämna tillbaka honom väldigt många gånger de första månaderna.
De flesta rexkatter är livliga och mycket intresserade att delta i det du gör. Oavsett vad du gör. Bakar du bullar sitter de gärna mitt på plåten och inspekterar att allt går rätt till. Ska du tvätta måste de kolla att tvättmaskinen ser bra ut, gärna på insidan. De tillbringar mer än gärna sin vakna tid på dina axlar eller i din famn så det är bra om du är lite stark.
Det är bra om de har likasinnade kamrater som de kan göra av med sin energi med (på), bestämma över och mysa med då de väldigt ofta (Robban) annars blir lätt uttråkade och äter på dina blommor istället. Att gå ut med koppel tycker de flesta rexkatter om, de är läraktiga och en del tycker om att resa (vissa skriker oavbrutet i bilen). Det är viktigt att du leker mycket med din rex och hittar på roliga lekar då den är i stort behov av stimulans. Kurragömma, kull och gömma björn brukar uppskattas här hemma.
De älskar sina ägare och umgås gärna med dem dygnet runt så nära dem som möjligt (läs Robban). Ingen rexkatt kan motstå att mysa under täcket med sin kära ägare eller ligga hopkrupen i knät med en mysig filt över sig. Ägaren ska alltid vara redo för mys och nospussar oavsett tid på dygnet.
Vissa katter vill gärna bli nattade och att deras ägare ser till att de är ordentligt omstoppade i sin lilla bädd till natten. Blir de inte det så kan ditt hem se lite ut som ett slagfält efter natten och du har förmodligen inte fått så mycket sömn.
Rexkatter ska vara slanka och ha krullig mjuk päls över hela kroppen (utom på den rosa magen) men vissa exemplar kan vara lite rundare och ha mer som en tuppkamsfrisyr.
Det är bra om de är försäkrade även om rexkatter ska vara en frisk ras så kan en del vara måndagsexemplar och det kan lätt bli dyrt när man har vipkort hos veterinären. Lär dig att klippa klorna så slipper du få sönderrivna axlar.
Något alla rexkatter har gemensamt är att de avskyr kyla och älskar sol och värme, så en liten varm bädd och värmedyna om du bor lite kallare är att rekommendera. Där det finns en solglimt finns alltid en rexkatt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
En bra beskrivning av våra vänner rexarna.Fint.
#2 såklart jag inte gör ❤️
#4 Tack,då var jag inte oförskämd.😃
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora