Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 370 ggr
Liss
0

Är SÅ intresserad

av en Cornish rex!

Jag har totalt förälskat mig i denna rasen. Och jag vill verkligen ha en liten plutt.
Jag har kollat runt en hel del här inne och tänkte, är inte alla Cornish rex katter lockiga(vågit hår)? för vissa har rak päls ser de ut som, men de kanske handlar om ålder?

Iaf så har inte jag ekonomi till att köpa en katt just nu, men jag har ekonomi till dagliga saker såklart (mat, leksaker osv) Men inte just kostnaden för katten. Hur funkar foder? och finns de kattungar för foder? för egentligen vill jag ju vara med från början.

Jag älskar djur öht och är uppvuxen från första början med alla sorters djur. Just nu har jag en hund på 11 månader och han är min ögonsten. Min mor har fem katter varav jag äger två stycken, men dom har fått stanna hemma hos mor eftersom dom trivs ihop.

Är tacksam för lite svar:)

MVH Lisette

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

[Silkwaves]
0

Cornish rex ska ha fin vågig och eller lockig päls. Olika individer utvecklar päls olika fort och pälskvaliteten varierar också mellan individer. Att en kattunge eller en ungkatt ännu inte utvecklat vågor är inget konstigt. Pälsen är ofta inte helt färdigutvecklad förrän i tvåårsåldern.

Om du är intresserad av att bli fodervärd rekommenderar jag dig att kontakta en uppfödare och höra dig för. Det är viktigt att fodervärden och uppfödaren verkligen vet vad de ger sig in på och att allt ( så mycket som möjligt ) är reglerat i skriftliga avtal. Sedsan - det allra viktigaste. Att personkemin stämmer mellan uppfödare och fodervärd

Mina fodervärdar är också mina vänner och jag är mycket mån om att de ska fortsätta att vara det

Lullan1
0

Det är lätt att förälska sig i Cornish Rex, de är underbara på alla sätt och vis.
Cornish Rex är en mycket speciell katt som inte stannar där du har satt den, de är mycket aktiva och uppmärksamhetskrävande (i positiv bemärkelse). De har alltid nåt bus på gång och man får räkna med en och annan trasig blomkruka Glad 

Det bästa vore om du tog kontakt med någon uppfödare i närheten av dig så du får komma och hälsa och träffa några katter så du får se hur de är.

Lycka till!

Liss
0

Jo jag tänkte nästan att de handlade om åldern:) Dom är extremt vackra iaf.

Ja kontakt har jag med min hunds uppfödare med, vi pratar med varandra fortfarande och tänker antagligen träffas sen. Så att ha kontakt tycker jag med ärväldigt viktigt. Att man ska gå ihopp är ju klart eftersom de är "deras" katt jag tar hand om:)

Jag har läst en hel del om Crx och uppfatta med att dom är väldigt mysiga katter, som kommer fram och "pratar" och gör lite som dom själva vill. De är precis en sån katt jag skulle vilja ha.

Får jag fråga, vet ni någon uppfödare nära mig? Jag bor i norrköping.

Aje-T
0

Ja cornisharna är verkligen helt underbara men räkna med att de är rätt vilda av sig så det är ingen ras om man är rädd om blomkrukor och prydnadssaker Flört

Lullan1
0

#3 Ja, det finns några uppfödare i Norrköping. Följ länken så hittar du hemsida, namn och telefonnummer till respektive uppfödare.

Anna77
0

Åhh vad spännande! Uppdatera oss när du varit och provgosat sen!! Underbar ras!!!

Liss
0

hehe, jaa trasiga krukor är jag rätt van med, men fem katter annars:P

Jag ska kolla länken och titta till de lite:)

Klart jag skriver när jag gosat anna:P men de kan väl ta ett tag kanske..