Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 954 ggr
dragonstar
0

Cip kastrering honkatt?

Jag har en cornish hona på lite över ett år Hon har nu börjat löpa och har gått ner i vikt pågrund av det.

Min andra katt är kastrat och det leder till problem med foder..

Jag vill prova på att vara uppfödare och tänkte då att denna dam skulle bli min första hona i katteriet men pågrund av att både jag och sambon nu börjat studera så kommer vi inte ha råd med det på minst 3 år frammåt.

Så nu undrar jag ska jag köra en Cip eller vanlig kastrering? Hun länge vågar jag vänta innan första kullen?

Har ni hört om några risker?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Mona22
0

Det ni kan göra om ni är intresserade av avel är att bli fodervärd. Då har ni hand om en katt som får en eller flera kullar hos er och ni får känna på att ha kattungar utan att ni har högsta ansvaret. uppfödaren står för allt som gäller kullen.

Det är jättedyrt att föda upp katter och det är mycket att tänka på om man vill bli uppfödare.

Kastrera eran kisse och läs på en massa under tiden ni studerar🙂

dragonstar
0

Jag har varit fodervärd innan och har nu en katthona som jag behöver kastrera efterso matt hon magrat av sens hon började löpa.. Vill ju ta kull på henne men det blir så dyrt..

Problemet är om min katthona ska kastreras helt eller ha något annat..

MonicaLagerquist
0

Att vänta tills honan är närmare fem år ser jag inte som något alternativ.

Kastrera henne och om ni sen när ni har tid och råd köp en passande katt.

Stolt ägare till tre La permer

Eine
1

Jag tycker du ska kastrera henne. Ingen vet hur det ser ut om 3 år,du kanske inte alls vill ta kull då. Bättre att du efter studierna köper in en avelshona i så fall. Att börja dribbla med chipkastrering är ingen höjdare när det rör sig om så lång tid. Och andra p-medel är inte heller ett bra alternativ. Så kastrera henne och låt henne vara en go och glad sällskapskatt ! Så skulle jag göra. Så kan du slappna av .

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

dragonstar
0

Ja det var lite min tanke ochså.. blir vanlig kastrering har bokat tid nu. Så nästa vecka blir det att lösa hur hon ska spendera första tiden. Katten innan bodde jag på ett annat ställer och då bodde hon i garderåben i några dagar för att hon skulle få vara ifred.

Men Katten jag kastrerar nu vet int vad ordet lungt eller hoppa inte betyder. Vet inte hur jag sak hindra henne från att klättra runt och inte hoppa.

Eine
1

Låt henne ha krage på så kanske hon är lite lugnare. Se till att få smärtstillande utskrivet om det behövs. Har du en stor hundbur(typ) så kan du låta henne sitta där något dygn om hon verkar besvärad.Man får inte hålla katter i bur,men efter operation händer det att veterinärer rekommenderar det.Då ska hon ha pottlåda mat och vatten förstås.Det går nog bra.

dragonstar
0

Har igen så stor byr… =/ men ska fundera lite. Hon bör ju separeras från den andra katten iallafall..

Eine
0

Det är mest för att skydda henne från att hoppa alltför mycket,De andra katterna brukar inte bry sig om den nyopererade. Ibland verkar plasttratten avskräckande.

dragonstar
0

Problemet är att denna dam gärna balanserar på drapperistången i badrummet och älskar att hoppa från dörmarmarna. Så om någon kan få brock är det hon.

Eine
1

Tror inte hon får bråck ,däremot kan ju såret gå upp.Ta ner draperistången för en vecka,det är ju lätt.Och stäng de dörrar som hon vill hoppa upp på. Vi får vara smartare än katterna,även om det är svårt ibland 🤐