Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 385 ggr
Leffe
0

Import eller inte import

Här fortsätter tråden om man ska importerta eller ej

Leffe
0

Inlägg från mumsikoff:

Jag har inte sagt att det är bättre att importera från Ryssland, Frankrike etc än vad det är från Canada/USA. Men oftast så brukar folk importera katter från USA bara för typen och oftast bemödar man sig inte att försöka hitta lite ovanligare linjer.

Jag märker ofta vid import att folk hellre importerar en katt med snygg typ och linjer som redan delvis finns istället för att blunda lite för typen och ta in nya linjer. Ang rätta kontakter, pengar etc. Jag måste säga min personliga mening ang detta.

Det finns folk som rätt ut säger att dem inte vill importera - de vill bevara dem inhemska linjerna och utveckla dessa. Detta respekterar jag och tycker är bra.

Sedan finns det folk som inte importerar men "klagar" på andra som importerar, klagar på att importer inte lånas ut och förklarar sig med att dem själva inte har rätt kontakter eller pengar för att importera. Jag tycker detta är fel. jag kan nog nästan säga att ALLA som importerar har jobbat hårt för att hitta bra kontakter, personer man kan lita på, man har lagt ner mycket , mycket tid för att lära känna uppfödare, diskutera avelsmål och hitta uppfödare som man kan ha ett bra samarbete med. Man (eller iaf jag) lägger ner många timmar på att studera stamtavlor etc för att få ut det jag vill. Pengar hänger inte på träd hos uppfödare som importerar heller, man sparar och lägger undan pengar för att kunna importera. Ingen har sagt att det är lätt att importera en katt, men jag tycker att "dåliga kontakter" och brist på pengar är bara dåliga ursäkter om man nu verkligen vill importera. Tycker det finns för många som förlitar sig på att andra uppfödare kommer importera en katt och att dem sedan istället köper avkommor/lånar hanen. Men det är fortfarande bara min personliga mening.

Ang. att importer är oskrivna kort vad gäller hälsa håller jag inte riktigt med om. Dem katter jag har importerat iaf har jag koll på ca 3 led tillbaka hur katterna mår etc. Jag har kontakt med uppfödaren till katten som självklart har en bättre överblick än mig på dennes inhemska linjer. Ser inte hur en import är mindre "känd" vad gäller hälsan än en katt från Sverige. HCM t.ex kan ju dyka upp varstans, både hos en import och en katt i Sverige, har man bara koll bakåt och har bra kontakt med uppfödaren så tycker jag inte at det är nåt "wildcard" att importera.

Leffe
0

AnnaS:

Jo, men det är vad uppfödaren säger och du är helt beroende på att den personen talar sanning. Du har inte själv varit närvarande, katterna är egentligen bara namn på ett papper. I Sverige så kan man ha träffat ett flertal av katterna, man känner ägaren/uppfödaren personligen och man har större koll på vad som har hänt i de olika kullarna. Det är en risk att importera eftersom man oftast helt och hållet måste lita på vad uppfödaren säger.

Leffe
0

mumsikoff:

#2 hmmm… Ok… Förlåt, jag antog att folk litar på folk dem samarbetar med först och främst och självklart då man importerar träffar båda föräldrarna och om det är mlöjligt, också längre bak. Josephine åkte själv och hämtade katten opch träffade uppföderskan etc. Så jag antog att det var mer en regel än ett undantag.

Kan ju bara säga av egen erfarenhet Att jag har träffat både Sherloks mamma och pappa, syskon och halvsyskon. Samt känner personligen ägaren till hans pappa, halvfarbror och farmor (samma person äger dessa katter). Dessutom träffade jag Sherloks uppföderska innan jag importerade honom personligen också i samband med utställning i Ryssland.

Min nya grabb har jag ännu inte sett, däremot känner jag uppföderskan och har redan träffat henne personligen. Hon äger pappakatt och har ett speciellt avtal med mammakatt, man kan kalla det att hon samäger katten med någon annan. Hon har redan haft en kull innan med exakt samma kombination, så hon vet ungefär hur dessa katter kan tänkas utvecklas (denna kull är nu 1,5 år gammal). Jag kommer få träffa dem  föräldrarna, äldre syskonen (2 utav dem), samt min katts ena kullbror. Dessutom till råga på allt så känner jag uppföderskan till min katts pappa som har fött upp hela pappas linje 3 led bakåt (hittade min katt efter hennes rekommendationer). På mammas håll, har jag mail kontakt med mammakatts uppfödare.

Skulle aldrig våga importera en katt där jag inte känner till katterna bakom som mer än bara "namn på ett papper" och har bra kontakt med uppfödare/ägare samt där jag inte har sett med egna ögon minst föräldrarna och helst något (halv)syskon etc. Tar hellre det säkra före det osäkra, även om inte utav deta är någon som helst garanti. Men som Josephine skrev tidigare och har skrivit på många ställen, det viktiga är att kunna lita på personen man samarbetar med och inte behöva oroa sig över att något undanhålls för en etc. Jag känner till både dem positiva erfarenheter folk har haft från linjerna, men också dem negativa. Jag hoppas att allt detta gör att jag kan på ett bättre sätt utvärdera importen och dennes avkommor.

mumsikoff
0

hihihi, tack Leffe!

Leffe
0

AnnaS:

#3 Det är inte alla som har möjlighet att resa runt och träffa uppfödare och flera generationer i en stamtavla. Det är inte ekonomiskt möjligt för alla helt enkelt. Då får man ta tag i en mer erfaren som känner till linjerna, några referenser och liknande. Det är därför som jag hela tiden har påpekat att det är viktigt med erfarna personer omkring sig, kontakter och en stor skopa sunt förnuft! Jag litar absolut på de personerna jag har köpt katt utav, de är mina största och bästa bollplank!

Så, nu har jag sagt mitt! :-)

mumsikoff
0

#3 Men då så, då litar du på dem du köper. Då ser jag inte varför det ska vara svårare att tro på vad dem säger än vad en uppfödare i Sverige. Tycker fortfarande att så länge man har en underbar uppfödare som man litar på som stöd så är det lika "säkert" att importera en katt som att köpa katt i Sverige vad gäller hälsa. Tror vi tycker ganska lika här, men har bara olika formuleringar för det ;)

Leffe
0
mumsikoff
0

#2  Sorry, nu när jag läser mitt eget inlägg ser jag att det har smugit in lite fel - får ursäkta mig med att jag skrev väldigt sent.

Jag har träffat Sherloks halvsyster och sett hans halvbror. Har däremot sett en massa släktingar på bilder och känner deras ägare bra och har kontakt med dessa. Och jag har träffat  min nya katts uppföderska innan jag får hem honom, inte Sherloks… Tror jag blandade ihop nåt där med våra sphynxar. Rätt ska vara rätt, så - Sorry! Generad Poängen är ändå densamma - bra kontakt med uppfödaren och att man kan lite på varann är det allra viktigaste!