Rasen, eller hur? (lite långt)
Hej,
Jag har uppfödning av Norsk Skogkatt, Jag har nu börjat intressera mej för CRX, jag har inte alls ens tittat efter en korthårig ras tidigare men ju mer jag kollar och läser så blir jag mer och mer intressera d av rasen.
KUL! tycker ju ni nu givetvis, skulle jag iaf göra. :-)
Men jag är ju intresserad av både utställning i viss mån men iaf oxå avel. Jag vet såklart att det inte finns några garantier men vad ska man titta efter sedan när man eventuellt ska införskaffe en hona?
Hur vet man (så gott det går) vad som är bra? Visst kan jag läsa standarden men det är ju både lättare och framförallt roligare och få råd och tips av er som redan vet och är bra på rasen, läser om rasen gör jag ju liksom iaf.. :-)
Det finns ju så himla många söta små krullisaar att om man bara ska gå på söt så är ju valet inte alls svårt. :-)
Lite färg önskemål finns dock med det blir ju inte det jag måste ta reda på nu utan nu är jag ju ännu "bara" i stadiet där jag kollar runt, läser och tar reda på mera fakta. :-)
Hoppas på hjälp.
mvh Linda
Det som är viktigast med en hona är i mitt tycke att hon har bra mammalinjer! Dvs föder utan problem, normalstora kullar,goda instinkter! Det är inte alls säkert att en bra avelshona är ett utställningex.Vill du ha en utställningskatt finns ju inga garantier, man vet inte hur en unge utvecklas.Men bra päls, elegant kropp, Stooora öron som sitter rätt placerade, bra längd på huvudet och rak profil, det är några saker som du ska titta efter.Och förstås bra temperament, men det vet du ju eftersom du föder upp redan.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#1 Ett tilägg bara som jag tycker är väldigt viktigt och oftast svårt att hitta - en bra haka 
Och självklart kolla lite sjukdomshistoria såsom HCM etc.

Aja ok,,, tack för era svar..
att en bra avelshona inte alltid är samma sak som ett bra utställningsex det vet jag ju,, :-) men å andra sidan kan man ju ställa ut iaf.. ;-) bara på kul.. :-D om katter tycker att det funkar vill säga, det är ju inte alltid dom tycker att det är ett dugg roligt.
Men hehe jag antar att när det börjar närma sej så får jag ju höra mej för mera ingående oxå med uppfödare..
Kram och tack för era svar.
//Linda

Hej
Vill först önska dej lycka till. CRX är en underbar ras.
Jag har fått tipset att verkligen kolla öronsättningen. Då det är svårt att få upp öronen på rätt ställe, men väldigt lätt att få dem att trilla ner. Om du förstod vad jag menade?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Labolina - Det är ingen skillnad på att hitta rätt CRX eller NFO eller någon annan ras heller för den delen. Hitta en uppfödare du gillar (idag finns massor av info på hemsidor och många uppfödare är också aktiva utställare) och som vill hjälpa dig hitta en bra avelshona. Se till att uppfödaren är seriös i fråga om hälsofrågor och att ni har samma grundläggande värderingar kring avelsarbete som t ex kattungekastrering, omplacering, restriktioner och liknande som annars kan kracha den bästa relation. Sen är det bara att invänta "Den rätta", hon kommer dyka upp. När du träffar henne så vet du, precis som man gör när man träffar "sin katt" - oavsett ras :)

Lycka till och fortsätt fråga om allt du kan tänkas vilja veta.
Du har fått bra svar hittills så jag tänker inte lägga tid på att skriva samma saker med andra ord utan vill bara hälsa välkommen in i Cornish rexens värld!
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Håller med tidigare talare, vill bara hälsa dig välkommen in i vår krulliga värld! 
Mycket klokt har redan sagts och det ska jag inte upprepa. Däremot tycker jag att det verkar som du just nu gör alldeles rätt , du tittar på cornishar på utställningar, lyssnar på domarnas bedömningar och pratar med olika uppfödare. Mitt råd är att låta valet ta sin tid. Din framtida avelshona ska finnas i ditt hem i många år så det är bra att tänka igenom vad du vill börja ditt avelsarbete med.
Lycka till med kattletandet !

Åååå tack alla ni…
Jaa jag ska låta det ta absolut den tid som behövs, och fram tills dess jag ska köpa min hona koller jag att ta reda på så mycket det bara går.. suuuuuga in mera fakta.. :-)
Kram och tack ännu en g¨ng.
/Linda

#10 Tack…