Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 465 ggr
Lullan1
0

Svarthaka (igen)

Findus har varit jättefin på sin haka de senaste månaderna, efter förra omgångens tvättande och borstande av haka.

Men ikväll när han låg på rygg (och blev kliad på magen) fick jag se att han hade en liten varböld under hakan! Jag krattade av den och tvättade rent med vatten. Han verkade ha ont där och ville inte att jag skulle vara där och peta. Hoppas verkligen att jag gjorde rätt och pillade bort det? Eller?

Nu är jag livrädd att han ska få någon infektion i såret, det är ju öppet och ca 1-2 mm, inte stort men det kan ju komma skit i det ändå…. Hur ska jag göra? Tvätta rent, ringa veterinären för att få någon salva eller vad?

Anna77
0

Jodopax på apoteket skulle jag tro. Lycka till med lilla kissen!

Lullan1
0

#1 Svider det tror du? Vill ju inte att det ska göra ont på min lilla Findus…

AlexH
0

#2 det lilla jodopax svider  är för ett gott syfte då det är det bästa desinfektionsmedlet.. ta lite outspätt på en tops och dutta.. akta kläder möbler m.m för denna bruna vätska går inte bort från textilier!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Spotless
0

Det borde räcka med att du tvättar med en mild tvål. Tror inte att det är nödvändigt med jodopax, det har jag i alla fall aldrig behövt använda till någon av mina.

Gittan
0

Stackars Findus.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Lullan1
0

#3 Tack, då vet jag om det är så att jag, mot all förmodan, behöver använda Jodopax.

#4 Vad bra att du svarade Glad Tack!
Jag ska tvätta det lite försiktigt med mild tvål till att börja med, det ger säkert med sig. Idag ser det bättre ut, inget var och det är jätteskönt.

Eine
0

Rengör bara, med vad spelar  mindre roll.Behandla det som ett sår du själv fått, fast utan plåster kanskeGlad

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Anna77
0

Lycka till! Hoppas det försvinner snabbt på söt-katten!

Lullan1
0

Tack, jag hoppas att det går bort snart. Det ser redan bättre ut igen tycker jag!