Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 610 ggr
sissi82
0

vad tror ni

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag hade en "tjuvparning" när min kull var 2 veckor och innan jag hann kastrera min Isor.

Som jag räknat så skall det nu gått 42 dagar

Elin var jättesmal efter hon fått bebisarna men nu när man håller upp henne så buktar det ut en mage..tycker ialf jag

mer på ena sidan iof

vad tror ni… kan det vara bebisar igen??

sissi82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till bild

mumsikoff
0

hmmm… det ser ju misstänkt ut… Har hon röda tuttar?

Kan inte du göra ett ultraljud? Då vet du ju säkert :)

sissi82
0

hon diar ju sina bebisar… så det med röda tuttar går ju inte att gå på

jo ulj går att göra iof men känns onödigt att betala för det.. e det ungar lär de ju dyka upp ändå

mumsikoff
0

Jag vet en veterinär utanför enköping som gör väldigt billiga ultrajud. pm:a mig om du vill veta mer….

Annars så är det ju bara att vänta… Hur mår honan? Ge henne extra tillskott i form av kalcium för säkerhetskull ;)

sissi82
0

jo hon mår jättebra..pigg och glad

vart köpper man kalcium.. e det i tablettform då eller

MonicaLagerquist
0

Man ska vara väldigt försiktig med att ge kalcium tillskott då det rubba kattens normala upptag av kalcium.Men vanlig vettig kost klarar honkatten av det ändå.

Stolt ägare till tre La permer

mumsikoff
0

Monica, honor som har kattungar kan väldigt lätt få kalciumbrist. Det blir som en slags psykos vilket gör att honan kan få stora pupiller och ofta blir orolig och t.ex bär runt på kattungarna etc. Eftersom denna hona också kan vara dräktig (bästa är ju självklart att veta säkert) så löper hon ännu större risk att få kalciumbrist.

Kalcium kan du köpa i tablettform - Vita-Kalk heter tabletterna på apoteket.

Du kan mosa det till pulverform och strö över mat/ blanda med vatten och ge i mun. Ca 1 tablett varannan dag är bra, detta dock förutsatt att honär dräktig.

mumsikoff
0

Bara för att tillägga. Om någon, så har jag haft stor erfarenhet av förlossningspsykos pga av kalciumbrist och psykos vi senare stadium då kattungarna diar. Vår ena hona får alltid det efter kull. Nikita började bära runt på kattungarna sina då de, var ca 4 månader - varför? Hon hade kalciumbrst då hon hade blivit dräktig efter en tjuvparning.

Vi har varit inne hos vet och pratat ang. detta. Det är bra att ge kalciumtillskott så länge man gör det efter rekomendationer och endast då honan riskerara att få ett underskott. ;)

mumsikoff
0

hmmm… eftersom jag nu gled in på detta ämne så kan jag tillägga (ännu mer) att många honor drabbas utav detta, tyvärr brukar många uppfödare anse att honan endast är "mammig" eller trött då hon får stora pupiller och bär runt på kattungarna.

MagicPaws
0

Tack Mumsikoff, kan vara bra att ha i bakhuvudet när man har kull

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

sissi82
0

ngn mer som vill tro….

sissi82
0

nehepp,,, 90 inne och tittar men ingen som vill hjälpa o tro vad det kan vara…bebisar eller ej…snyft

mumsikoff
0

jag kan nog inte hjälpa mer än jag gjort. Det bästa är att ultraljuda tycker jag ändå.

A-M.H
0

…om jag vore du skulle jag kontakta veterinär och göra ultraljud..då får du ju klara besked..

sissi82
0

men hon har ju gått från att varit jättesmal ef hon fick bebisarna.. o nu e det mage…ehh får väl vänta o se tills man kanske känner ngt i magen..gjorde jag rätt tidigt me henne sisst.

A-M.H
0

…jag kan bara för mig själv utläsa att eftersom du inte fått fler förslag så antar jag att de flesta av de drygt 100 som läst ditt inlägg tycker att det enda seriösa att göra i det här läget är veterinären och ultraljud..har lite svårt att förstå varför du inte tycker det…men det får ju stå för mig..

Lullan1
0

sissi82 Håller helt med #16, jag tycker du har fått jättebra svar av Mumsikoff och jag har inget mer att tillägga.

Dolleminas
0

Håller med ovanstående… Om hon nu är dräktig hoppas jag bara att kullen hon har nu hinner bli avvand innan hon ska producera råmjölk igen annars blir det nog risk för magknip på de "större" ungarna, men det är som sagt Om.

sissi82
0

ända frågan jag hade var ju om ngn kunde tycka att det var en bebismage…

det är ju nmkt troligt att det är de… så jag håller reda på dagarna.. är ju dyrt med ulj.. och har massa kostnader med kattungarna nu hemma..och känner att ja inte vill dra iväg med mamman hon kanske blir stressad o så…vill jag ej riskera,,,

hon e lite nervös ef hon fått ungarna..

sissi82
0

#18 ungarna är nu 8 veckor

och snuttar knapt på henne alls…

AnnaS
0

Ultraljud tycker inte jag är nödvändigt, du lär märka när det dyker upp kattungar. Men riktigt näringsriktig mat och lite extra omvårdnad och möjlighet att gå undan från sin antagligen vädigt busiga kattungar kan behövas.

MagicPaws
0

Får jag fråga vad kattan får för foder?

sissi82
0

nu äter de alla rc babycat

Leffe
0

Instämmer med 100 % med #21.

Gittan
0

Varför göra så stor affär av det hela. Det är bara att sköta om henne som #21 skriver. Är hon dräktig så är hon dräktig med eller utan ultraljud. Utgå frän att hon är dräktig.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Spotless
0

En del honor kan ju bli lite tjocka vart efter ungarna växer upp, i alla fall de som gillar babymaten. Men i ditt fall är ju mamma-katt bara tjock "på mitten" och det upplever inte jag att någon av mina blivit. Din katts mage ser absolut ut att kunna innehålla ungar. Skulle hon vara i 6:e veckan nu i så fall?

I övrigt håller jag med Anna S.

mumsikoff
0

Frågan var om honan verkar dräktig. Inte hur man ska handla om hon nu är dräktig eller inte.

Svaret på frågan (som kom från mig och andra) om hon är dräktig eller inte, är att det är svårt att se utan ett ultraljud. Självklart kan Sissi bara ta det lugnt och vänta och se som AnnaS skriver, men det skulle inte svara på frågan om katten är dräktig (iaf inte inom dem närmaste dagarna). Flört

AnnaS
0

#27 Jag tolkade svaren som att hon skulle göra ultraljud, tips om billiga veterinärer osv (inlägg #4, #13, #14 och #16). Jag bara bekräftar vad Sissi själv säger i inlägg #3.

majsan
0

Jag skulle nog tro att hon är med bebisar men det utvisar tiden och när du kan känna rörelser..Jag önskar lycka till ..

A-M.H
0

..sjävklart är det som AnnaS o Sissi själv säger…men jag uppfattade som om Sissi ville veta nu om honan var dräktig igen, misstolkade kanske frågan, men man går ju till sig själv ibland när någon frågar och jag skulle nog ha funderat på detta redan när honan blev tjuvparad…det kan man ju tycka känns lite trist..men det handlade ju inte denna tråd om…

RacerDonnans
0

Svar på din fråga. Möjligheten finns ju då hon blev tjuvparad som du säger och magen ser ut att puta misstänksamt. Ser inte ut som en matmage.
Som jag ser det så är det bara att vänta och se och helt säker blir du och vi när/om hon föder ungar.
Även om frågan inte var va du skall göra nu håller jag med #21 att för säkerhetsskull se till att hon får förutsättningarna att ta emot nya ungar. Kommer de så kommer de och du har ju "koll" på tiden för eventuell nedkomst.

Lycka till i alla fall och pussa lite extra på Elin…

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

sissi82
0

tacki

MagicPaws
0

Lycka till nu sissi82, hoppas att allt går bra med kattungarna och mammakatt oavsett om hon nu är dräktig eller inte, ge henne fri tillgång till massa mat och vatten så ska du se att det nog går bra :)

Skriv gärna om det blir bebbisar, alltid kul att se.