Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettveckans-bild
Läst 1656 ggr
RacerDonnans
5

Än är inte sommaren helt slut!

Vår underbara kastrathane Toppe har hittat en ny sysselsättning efter att ha lagt honjakten på hyllan. Nu är det musjakt som gäller. Så länge det finns lite sommarvärme och sol spenderar han en stor del av dagen ute. Men inte var som helst!

Toppe

Att jaga möss har blivit en stor hobby för Toppe. Vissa dagar tar han fler än en och han har ofta stannat ute till sena kvällen. Här på byn där vi bor har det i sommar diskuterats mycket om lösgående katter. Fler har försvarat det med att katterna behöver få utrymme att vara katt, med den jaktinstinkt de har och att de inte mår bra av att inte få den möjligheten. Toppe är trots alla möss han fångat, inte en av dessa lösgående katter som debatterats. Han spenderar stor del av dagarna i hundgården tillsammans med vår Dvärgpincher Nicco.

Så som vi bor så är det ganska tätt mellan många av husen och katterna går till grannarna och utför sina behov vilket inte blivit så populärt.

Det är så skönt att veta att mina katter inte springer runt och retar upp grannarna (de gånger någon varit på byn så har det handlat om en rymning). Toppe har visat att man inte behöver springa lös för att få utlopp för sin jaktinstinkt. Vissa dagar fångar han mer än en mus. Mina övriga katter har samma möjlighet, men verkar inte ha de behoven vilket också visar att alla katter inte behöver jaga för att må bra. 

Vi har byggt hundgården så att katterna kan hoppa ut i den via vardagsrumsfönstret. Det växer gräs ganska fritt och finns lite större stenar för mössen att gömma sig under. Denna plats verkar ha blivit riktigt populär för mössen som inte inser att de hamnat i en riktig rovdjurshägn. 

En dag såg jag Toppe fånga två möss mitt framför mina ögon under en halvtimmes tid. Senast idag fångade han en. Sommaren är snart slut, men än så länge har vi dagar med riktig sommarvärme. Njut av dessa, det gör garanterat Toppe. Snart är vintern här.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

RacerDonnans
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bjuder på en liten bild till.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Leffe
0

Det gäller utnyttja årstiden till fullo. Ännu mer när vi fått bonus in i september

[Kavring]
0

Vad härligt det ser ut! 😃

[inanna56]
0

Låter som rena paradiset för Toppe, vilken lycka att kunna jaga möss!

Dragonrebell
0

Härliga Toppe:-).

Vixxen
0

Skönt för Topaz att få vara ute nu när vi haft några varma härliga dagar igen!

Eine
1

Kul att läsa om Toppe och hans musfångeri 🙂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora