Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 154 ggr
majsan
0

Vem ska till Tibroutställningen

Skulle vara kul om man fick kontakt med lite forumfolk där..

Jag ska ha med min svarta hona S*Faries Pride och hennes pappa S*Pemicos Placido da Prada och hennes Mamma S*Faries Jersey Girl(Nappis)

Min lilla sötnos Loveid Chinatown och min nya tjej Loveid Beauty of the Beast kallas Bjuttan. Samt tre av min senaste U2kull och tillika syskon till Pride. röda killen Ceasar ,spottkillen Julius och den fagra Stig ..Mycket kul utställning kommer det att bli..

Denna kommentar har tagits bort.
AnnaS
0

Med den konkurrensen är det ingen idé att dra dit Flört Vi får se om det finns några platser kvar när jag har råd att anmäla mig…

I så fall blir det en liten vit tjej som kommer Kyss

kissan78
0

När är den utställningen?
Har sån lust att dra iväg söderut på någon utställning men kan inte bestämma mig för vart o när… Nappis är ju en favvo-kissa så det vore ju skoj att se henne på riktigt! :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

majsan
0

Jag är så totalt likgiltig fär utställningar och det vet folk som känner mig. det är därför jag inte är på mer än en kanske två om året..Blir lite ledsen när jag läser att det är konkurrens..I mina ögon så är mina katter det vackraste som finns så oavsett hur det går på en utställning bryr jag mig inte om ..Jag tycker att det är lika kul när en annan crx vinner…Det är ju upp till domaren..Den katt jag tar dit är lika vacker när jag åker hem oavsett vad en domare tycker..Visst ska man kanske ta det som en komplimang det du säger Anna men jag är egentligen ganska avog mot att allt ska styras av skönhet och yttre ideeal så jag tänker inte så..För mig är det en kul upplevelse att träffa andra lyckliga crxägare..Jag hoppas du kan komma för det vore trevligt..

AnnaS
0

#5 Men självklart åker jag inte dit för att vinna utan för att få en bedömning på min katt. Jag tycker dina kattungar i senaste kullen är urläckra och jag ser inte dem som "dåliga" konkurrenter, må bäste katt vinna! 

Men jag tvekar vilken utställning jag ska välja, en lite längre bort med domare som jag gillar mer eller en närmare utställning med domare som jag inte är så förtjust i. Vad jag väljer beror inte på vilken konkurrens det är utan mer på att jag vill ha en rättvis bedömning på min katt.

[Silkwaves]
0

Jag kan inte säga att jag är likgiltig för utställningar - tvärtom så tycker jag det är jättekul - bara lite dyrt..Ledsen.

Men precis som Majsan skriver är det inte resultaten som är det viktigaste, utan just att få träffa andra trevliga rexmänniskor och titta på vackra katter. Just att få prata katt en hel dag utan att anses som galen Flört

Jag tror ändå att de flesta domare är så duktiga att de ger kissarna en rättvis bedömning. Bedömningen utgår från rasstandarden - som ju kan ses som just precis ett skönhetsideal, men det är ju den som vi uppfödare förhoppningsvis arbetar emot.

Visst är det så att domare tolkar standarden olika och premierar olika detaljer lite olika, därför tycker i varje fall jag om att ställa för olika domare (från olika "fallanger") för att sedan kunna jämföra deras bedömningar.

Utställningar är skönhetstävlingar med tävlingsmoment, så är det. Hur viktigt tävlingsmomentet är för olika utställare varierar nog rätt rejält. Tror de flesta är glada för ett certifikat och en fin bedömning av sin kisse även om det tyvärr finns en del "rötägg" som bara ser NOMar och BISAR som det endas rätta för deras kissar.( "Rötäggen" är ändå väldigt lätträknade …som tur är )

Om en katt går bra eller inte på utställning har absolut ingenting att göra med hur den är som sällskapskatt där hemma. Jag har lika lätt att älska en katt som i förhållande till rasstandarden upplevs som "ful" som en BIS-katt..

Nu går jag och pussar lite extra på min lilla Tioo med hängtuttar och trivselvikt !!

Ja just det - jag kommer inte till Tibro tyvärr.Ledsen

AnnaS
0

#7 Japp, samma sak här. Gillar att ställa ut för olika domare och på utställningen längre bort är det domare jag sällan har på mina katter. Väljer absolut inte utställning efter var jag kan vinna mest…

Det VAR en komplimang att skriva att jag tyckte konkurrensen var hård, men ni får ni det till att vara något fult! Jag menar absolut inget annat och jag tror nog de som känner mig vet att jag inte är ute efter vinster eller BIS'ar heller…

[Silkwaves]
0

#8 Jag menade absolut inte att du hör till "the bad guys" Tvärt om är ju du en av de som har en sund inställning till katter utställningar och vinster och dessutom är en av de personer som jag alltid blir glad över att hitta på en utställning - Sorry om det jag skrev kan tolkas på något annat sätt - Forum är farliga ibland…

Buffy-co
0

Kan bara tillägga att jag läste detta igår-nu vet jag ju inte hur ni känner varandra,vilka relationer ni har osv men jag läste att majsan skulle dit med alla "i mina ögon" helt underbara bedårande kattungar(*suck* vad jag trånat över dom)

Såg sedan att AnnaS skrivit denna lilla kommentar-jag såg den som utomstående enbart som en komplimang med lite retsam glimt i ögat.

Det var så jag läste det som "utomstående"

Så "bråka" inte nu tjejer …och snälla få mig inte att bäva inför utställning som jag ju tänkt åka på med nästa katt..
Jag har en del förutfatttade meningar om kattutställning nämligen och vill få de åsikterna ändrade!!!
Vill att det ska vara trevlig stämning där-inte vinn eller försvinn mentalitet..

AnnaS
0

#9 Det var skönt att höra Flört  Jag har tyvärr bättre erfarenheter av domarna som är på den andra utställningen… Men jag tror jag kommer att känna fler på BIKs utställning och det ligger bättre till då jag har sommarhus i närheten. Det är mycket att väga för eller mot, man vill ju ha valuta för pengarna när det är så dyrt att ställa ut…

Men eventuellt kommer det att lösa sig ändå, om det inte finns platser kvar på BIKs utställning när jag får pengar så får jag anmäla till den andra utställningen som har senare anmälningstid. Såg att Spinneriet har skickat 100 anmälningar till BIK, så den blir nog full snart…

Aje-T
0

Min senaste utställning i Hanveden var helt otroligt rolig och jag var jättelycklig för Mauritz CAP och finfina omdöme. Sen slog ju Linus honom i NOM och självklart hejade jag på Linus i panelen, han är ju så vacker! Jag tycker faktsiskt crx-människorna är underbart lojala och vänliga, särskilt Ni här på crx iFokus!!!!

Pratade för övrigt med en uppfödare av en annan ras som tyckte att crx-uppfödare verkar ha en otroligt bra sammanhållning och gemenskap jämfört med i hennes ras. Där håller man spå SINA linjer minsann och är inte alls så öppna och hjälpsamma för rasens bästa. Så, återigen blev jag sååå lycklig och stolt över att tillhöra crx-älskarna!

Buffy-co
0

Kul att höra Aje!!Precis det jag behöver höra för jag vill bli av med mina fördomar om utställning…!!!Skrattande
Jag vill att det ska vara trevligt och utan skitsnack bakom ryggen!Trots allt är detta ju en hobby…utställning!

Och detta med Cornish-människor..Jag tycker verkligen att rexägare bla också har en annan(bättre..) stil på utställning som tilltalar mig(har bara varit på 1 utställning-men har hört att det fortfarande är skillnad mellan särskilt vissa raser..)
Jag tänker på hur en del rasers burar ser ut…som rena "babykorgarna"
Det är inget som tilltalar mig.Jag vill att djur ska få vara djur-sen kan man självklart ha vacker färger osv. i burskynke osv-men spetsgardiner och spetskuddarFundersamGeneradGenerad
Där har min smärtgräns passerats..
Så något sådan vill jag inte ha-men det förekommer väl inte bland Cornish-ställare??

Men alla får självklart göra som de vill-så länge det inte skadar någon!Och kattstackarnaCool vet ju inte vad de ligger på/i…

Detta är min personliga åsikt bara..

Aje-T
0

He he, det är faktiskt en av de roliga stunderna på utställning att gå runt och titta på burarna….. ;-)