Ang. Att ha avelshane
Hej igen, fler frågor från mig! :) Jag funderar på att skaffa mig en avelshane. Jag har 2 honkatter, en fertil och en på snart 5 månader. Avelshanen jag ev ska köpa är nu snart 7 månader. Vi letar större boende men vi är lite kräsna och kommer inte ta första bästa så det kan dröja för oss att flytta, till sommarn i värsta fall. Där vi bor nu har vi inget extra rum till hanen. Hur funkar nu detta? Om hanen blir fertil, kan man sätta honom på p piller under tiden? Eller tar det tid för hanar att utvecklas och gå igenom puberteten? Så att man bör vänta med p piller tills han är helt könsmogen? Och hur vet man att han är helt könsmogen? Vid vilken ålder är de lämpligt att göra hcm osv för första gången?

Man kan chippa honom med ett chip som heter suprelorin. Det gör att hanen blir kemiskt kastrerad och blir (förhoppningsvis) fertil igen 6-18 månader senare.
Tack för svar! Absolut är det ett alternativ! Men helst vill jag undvika det då jag vill använda honom till maj/juni.. Men OM jag skulle göra det. Kan man verkligen göra det innan han blir könsmogen?
Ni kan alltid skärma ev ett rum med nätdörr. Så länge han inte kommer på idén att markera,vilket inte alla gör, så är iaf honorna på den säkra sidan ,och ni kan ha honom lite avskilt utan att börja med chip och annat. Jag har aldrig chippat hannar,föredrar att ha dem helt intakta.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Tack! Nätdörr kan vara ett alternativ!