HJÄÄÄLP Oseriös köpare
Jag kan inte fatta att detta skulle hända igen!!!!!
En som jag trodde var en seriös köpare ska lämna igen, eller sälja sina 2!!! rexar som hon köpt av mig!!!! Gaaahhhh jag fattar inte vad det är för fel på folk. Ni andra får ursäkta språket, men jag är inte så glad just nu…
Lilla Kenya som har ett jätte fint hem, de ville ha en till, men jag hade ju bara henne,,trodde jag. Nu har de hittat en annan misse och här står man med 2 sötnosar födda 27/1 2007
Vad ska jag göra??????
Den ena har hon inte betalt för, hon skulle vara fodervärd för Mocca Sanini. Hur gör jag nu???
Ett vet jag,,, detta är en människa som inte går att lita på,, vi har haft många och långa samtal om kissarna och allt runt om dem, men hon har alltså ljugit för mig.
AAAaaaaaaaaa
Lider med dig!! När upptäckten av att dem människor man trott sig kunna lita på grusas är det hårt! Har nyss gått på en liknande 'nit' själv tyvärr. Hoppas du kommer att hitta nya/nytt hem till kissarna!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Nämen!
Det var bland det värsta jag har hört!!! Ska du ta hem dem?

Men så fruktansvärt…..vad är det för människor som gör så här, har de inga känslor i kroppen alls?!!?
Men fy fan rätt ut sagt! Vilka idioter! Tröttnar också på katterna vissa dagar, särskilt när Hugin står och skriker outtröttligt vid dörren eller Fuffens petar ner blommor på löpande band, att det är katthår och kattsand överallt, men det är sånt man får stå ut med och som i alla fall jag räknar med när jag skaffade katt! Vad är anledningen till att hon ska lämna tillbaka?
nej vad tråkigt för er, och inte minst för katterna, att köpa katt borde vara ett väl genomtänkt beslut, det är ju ingen leksak man kan göra av med när man lessnar eller när dom inte längre "passar in i bilden", allergi däremot kan man inte förutse.
hoppas du slipper såna oseriösa framöver, hur ska du nu göra, ta hem dom till dig?
#5 Eftersom hon bryter avtalet för fodervärdskatten får du ju tillbaka den rakt av, skulle jag förmoda. Det kan nog vara smidigt att ni både skriver under ett papper där ni kommit överens om att häva fodervärdsavtalet. Den andra katten får du väl köpa tillbaka, antar jag, med avdrag för tingninsavgift och ev. något mer. Eftersom katten är ett halvår tror jag inte hon kommer lyckas sälja den för fullpris för egen del heller.

…det låter ju helt barockt, vad är det för fel på folk och vilken fräckhet..tyvärr har jag iget vettigt råd att ge dig..men fy f…vad arg o ledsen jag skulle vara…och förstår verkligen att du är det…

Tack för era svar och tips….Jag känner mig väldigt modstulen just nu

Jag lider med dig aranels
Så tråkigt när något sådant händer. Fick själv retur på en katt i min första kull efter 14 dagar - han hårade alldeles enormt och ve och fasa han hoppade ju upp på bord och skåp…
1) Han hade ännu inte hunnit få sin rexpäls utan såg ut som ett sämskskinn..
2) Köparen hade läst på under ett års tid om crx och varit superaktiv på forum och diskuterat just crx - så hon visst mycket väl / borde ha vetat att crx är en livlig ras.
Tror att du ska vara glad att hon drog sig ur redan nu - att vara fodervärd ställer stora krav på samarbete mellan ägare och fodervärd och även om kontrkaten tycks glasklara när de skrivs dyker det ofta upp något som inte skrivits och då prövas verkligen samarbetet mellan fodervärd och ägare. Allt från kissande hankatter till kattungar som blir sjuka… gemnesamma nattvak i väntan på bebisar.. o.s.v. och ytterst är det du som uppfödare som ansvarar för kullen och foderkattens väl och ve.. det gäller verkligen att ha samma värderingar och verkligen lita på varandra.. Detta är egentligen anledningen till att jag hittills inte annonserar efter fodervärder

Otroligt tråkigt för katterna och dig! Å andra sidan verkar det ju som att det är ett hem där man faktiskt inte vill att ens katter ska bo. Och att ha katt hos fodervärd är inte alltid det lättaste, utan där måste man ju verkligen kunna lita på och förstå varandra!
Hur länge har de bott i nya hemmet? De kanske kan bo kvar där medan du hjälper till att hitta rätt hem till dem? Då slipper de ju flytta hem för att sedan flytta igen. Är inte det ett alternativ så ta hem dem! Jag skulle inte vilja att mina kattungar såldes av nya hemmet som redan tröttnat på dem, jag skulle vara alltför orolig över att de bara ville ha iväg dem och inte brydde sig om var de hamnade.
Det är (enligt mig) jättesvårt att hitta rätt hem till sina kattungar, ibland bedömmer man människor fel, på gott och ont. Inte blir det lättare med tiden heller, jag känner att jag blir mer och mer kritisk för varje kull jag har.
Lycka till!

Men fy vad tråkigt! Jag blir så arg på människor som uppenbarligen inte tänker efter före, jag tycker inte att det borde vara så svårt egentligen… Men men, det finns folk till allt, synd bara att du har råkat på dem flera gånger aranels. Hoppas det löser sig med kissarna, ta hem dem om du känner dig det minsta osäker på den här människan. Då slipper du i alla fall just det orosmomentet. Stöd-kramar från mig och katterna!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Näääeee, inte mer elände nu. Det måste vara fruktansvärt för er alla uppfödare när något sådan't händer och hur i hela friden tänker vissa människor??
åhhhh idiot-människa! Stackars dig och katterna, hoppas det löser sig snabbt! Tänker på er.
Hur har det gått aranels? Har du hört nåt mera?

Jag förstår inte riktigt hur de tänker när de skaffar katt är det inte genomtänkt något alls?
Samma sak hända mig idag. Jag sålde 2 kattungar igår, idag ringer ägaren och vill lämna tillbaka den ena för det går inge bra med deras hund (jag har 5 hundar och det är inga problem) jag försökte förklara att det kan ta tid de behöver lära känna varandra men nejdå henne ville de inte ha kvar så imorgon kommer Blondie hem igen, tålamod vad är det?

Fy farao vad människor kan vara typiga.Det är alldeles för lätt för vissa att skaffa katt men inte ha några känslor utan göra sig av med den för minsta problem.
En dag??!! Vad är det. när man för ihop obekanta djur med varandra?Jag tror att hon lämnar tillbaka en kattunge pga annan orsak…Pengar kanske?Behåll minst 1000 kr (handpenninge/nytt veterinärintyg/nya annonser..)
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Det låter jätte-tråkigt! Vi letar efter en till cornish rex att utöka familjen med, kan vi kanske hjälpa till att ta hand om en?
Se gärna mitt inlägg om detta!

#20 Ja jag tycker det verkar konstigt och hon vill ha hela summan tillbaka annars skulle hon gå till konsumentombudsmannen och då kände jag att hon får tillbaka hela summen jag orkade inte tjafsa med henne och hon har ju en hane kvar så det är dumt att bli osams om det. Men det är så tråkigt det har varit mycket strul nu med kattunge köpare som är jätteintresserade och vill att jag ska hålla en viss katt till de har hälsat på senare i veckan och sen kommer de inte och hör inte av sig.
Så nu har jag 3 kattungar kvar som vill flytta hemifrån 2 honor och 1 hane, hanen har även pass och 1 rabies spruta eftersom en dansk var intresserad som sen helt plötsligt slutade höra av sig, svarar inte på varken mail eller telefon
#22 Du har rätt att behålla 10% av köpesumman.
Ta alltid handpenning om någon säger sig vara seriöst intresserad!Och var petig med vem du säljer till…Om jag inte känner att allt stämmer , så blir jag tveksam.Synd på dina fina ungar. Jag är ute och letar en ny avelshanne men blev just med en fin hona i stället, så det måste vänta.

#22 Men det står det inget om på sveraks köptekontrakt och de hade inte tingat dem innan därför ingen handpenning. Eftersom de var helt säkra innan de kom hade jag vetbesiktat dem innan för att de skulle slippa åka flera gånger jag hade pratat med dem flera gånger i telefon och allt verkade jättebra annars hade jag inte sålt. På SKK's köpekontrakt står det utförligt vad som gäller vid återköp och jag tänkte inte på att det inte gör det på sveraks och missade att informera om detta. Jag trodde verkligen inte att det skulle bli så här, de pratade till och med om att köpa Barbie också, så att dottern (som ska flytta till skåne)skulle ha Bagheera och Blondie och mamman skulle ha Barbie. Men det är det ingen idé att de funderar på nu för Barbie kommer inte dit. Men men alltid lär man sig något nytt, sen kommer jag skriva in i köptekontraktet vad som gäller vid återköp så att det inte blir något missförsånd.

Jag vet inte så mkt än. Det sjuka i kråksången är att hon som köpte katterna är en sk vän…. jag är just nu på semester hos mina föräldrar och vi är husvakt när de är på husvagns semester. Detta innebär att vi har våra 2 katter här, sedan har vi ansvar för min föräldrars 2 katter och deras hund.
Här kommer tvisten, ,, vi har även hennes 3 katter här,,, 1 bondkatt och de 2 rex brudarna. Hon är nämligen själv på semester ca 40 mil bort och sitt beslut meddelar hon via sms på mobilen!!!!
Suck!!!
Ska man skratta eller gråta
Nu gäller det bara att försöka lösa detta innan vi ska iväg den 24/8 till Thailand,, vi ska ju vara borta i 3mån!!!

Det jätte tråkigt når det blir sådär med köpare av kattungar, man skulle önska att alla lärde sig att tänka ett kattunga köp ordentligt igenom innan dem tar hem katten. Det ju jätte jobbigt speciellt för lilla katten som blir skickad hit och dit.
Men det ger mig också en tankeställare när uppfödaren sen skirkar och klager såhär på ett forum, för vist är det väll bra att köparen tar kontakt till uppfödaren så denna kan vara med i att omplacera katten eller ta hem den igen om det är det uppfödaren önskar. Tänk om köparen inte hade gjort så men bara omplacerad katten till första och bästa, det skulle jag i alla fall inte önska mig som uppfödare.
Sen tycker jag att oavsett att det är jätte oansvarligt och frustrerande och jobbigt att folk gör så, så är det sånt man som uppfödare får räckna på kan hända och också mer än en gång. Det finns ju

#26 Skojar du, per sms? Och kom hon på det nu när ni är kattvalt? Knepigt värre!
#27 Jag uppfattar det inte som att trådskaparen, eller någon annan, skriker eller klagar. Snarare som att h*n är förtvivlad och vill ha stöd och råd i en knepig situation.

#29 fast det finns ju många, många som har varit ute för samma och som sitter kvar med kattungar länge, ser inte däran inlägg här - det ju risken med att födda upp. Kanske en ide att tänke efter om uppfödning verkligen är något för en om man reagerar så häftigt på motgång.
Sedan har den andra parten ingen chans att försvara sig eftersom debatten tar plats i ett offentlig forum som h*n säkert inte känner till. Jag skulle i all fall inte ville köpa katt från en uppfödar som hänger ut sina köpare såhär når det inte går bra.

#30..nja kan ju tycka att köparen inte varit juste..betéer man sig på det sättet hon har gjort är det inte fel att bli "uthängd" som du kallar det för..skapar ju mycket problem i onödan för uppfödaren för att inte nämna för kattungarna. Att inte få sina kattungar sålda pga lite intresse, många kullar till salu samtidigt kan ju hända alla, men att bli "lurad" på det här sättet det är för j-t enligt min mening…
Sen bör man kanske som uppfödare planera i möjligaste mån att inte alla cornish kullar för samtidigt, men det är inte en adekvat diskussion i detta sammanhang..fast det var jag som tog upp den..

EEeeehh, jag är ju första gångs uppfödare så detta kom verkligen som ett slag för mig. Jag hade definitvt inte som mening att hänga ut någon. Jag är/var i desperat behov av hjälp och försökte förklara min sits,,detta för att inte göra nått fel. Men jag vet inte,,, det var kanske fel av mig att vända mig till ett forum där man pratar rexar, uppfödning, avel mm mm
Sedan så är motgången i detta fall att katterna behöver ett bra hem innan vi åker iväg, därför reagerar jag både häftigt och aktivt. Jag kämpar nu för att lösa detta, vore det inte för att vi skulle bort i 3 mån.
Min syster ska ta hand om mina 2 andra rexar, var ska de små 2 vara???
Risken med att ha kvar kattungar länge räknar jag med, det handlar inte om nått sådant.
Det är hela situationen som sådan som gör detta speciellt panik artat.
Jaa det är inte lätt att göra sig förstådd av alla men jag i alla fal gjort mitt bästa för att försöka få råd och hjälp för katterna, köparen och mig själv.

#32 jag förstår utmärkt din frustration och som jag också skriver så önskar jag också att kattunge köpera kunde lära sig att tänke igenom ett köp för dem tar hem en kattunge. Det är bestämt inte fair mot katterna eller dig. Men att angripa en person som inte själv är här till att försvara sig är efter min personligen åsikten inte rätt.
Tycker också det är fel att ge dig besked via sms men du skriver att ni närmest är kompisar och hon kanske därför var rädd för att ge dig besked. Något har hänt sedan hon har svängt runt 120 grader och plötslig inte vill ha katterna och det kanske var bra att ta reda på detta innan du gör något annat. Det kan ju vara allt från ekonomi till personliga problem som ligger bakom.
Jag reagerade mest på att du brukar väldigt nedsättande ord om henne. Men självklart hoppas jag det löser sig för dig och katterna. Kan du inte ringa henne och fråga vad som ligger bakom hennes plötsliga beslut? Kanske är det något som går att lösa tillsammans?
Och nej det är inte fel att vända sig till ett forum och crx och avel etc. Men når man gör ett inlägg får man också stå för det man skriver också även om det inte enbart är positiva svar man får. Oavsett vad som händer i livet, negativt eller positivt då kan man inte alltid lägga ansvaret på andra (även om dem har ansvaret i situationen) Några gånger får man ta ansvaret för andra även om det är jobbigt och då är det min erfarenhet (och nu vill jag inte att du missförstår och tror att jag tycker jag är felfri för det är jag absolut inte) att hur man klara av detta betyder mycket, mest av allt för en själv.

Jag vet mkt väl vad det handlar om då hon ändrade sig ang katterna,, ett av skälen är att hon inte var beredd på hur intensiv en rex är.
Dessutom så skriver jag inte detta utan att hon har en möjlighet att svara, hon finns här mee
Jag bryr mig faktiskt inte om din personliga åsikt, jag var ute efter råd i hur man ska göra i ett sådant här läge.
Ingen är felfri, och det var inte heller det som skulle disskuteras här.
Du har ingen aning om vad jag har gjort eller inte gjort i detta läget. Jag delar med mig det som jag kände var de bitar som kunde beskriva situationen…
Återigen,, så att jag kunde få råd hur jag bör tackla detta

Som jag skriver i mitt tidigare inlägg så får man när man skriver på ett forum också förvänta negativa svar. Det år inte en ryggklappar klubb men ett forum där åsikter utväxlas.
Oavsett om hon gör rätt eller fel då är det dålig skick att prata så nersättande om en person på ett forum, gå efter bollen inte personen.
Klart det är en jobbig sits för dig anarels, med sådan nitlott mitt i allt! Kan inte de två ungarna vara till salu(eller om det nu blir bara en?) fastän din syster har hand om alla katterna, och hon får ta hand om ev köpare som vill titta eller tinga eller så?Vad tror du? Vore detta möjligt så slipper du stressen med att de ska få nytt(läs bra!) hem innan du reser?Det finns mindre grejer än det som kan skapa oro och ångest!

#36 Ja det kanske kan vara en lösning, tack för det tipset
Jag vet inte riktigt hur mkt man kan ta betalt för en katt i denna åldern, jag skulle gärna ge bort dem till rätt familj. Funderar faktiskt om jag ska prata med min lillsyrra om hon skulle vara intresserad.
Det känns så skönt att få all den hjälp och alla goda råd här
#37 Hoppas å det innerligaste att det löser sig så ni kan åka iväg på semsterresan i lugn och ro! *kram*
#37 Du kan fortfarande ta fullt pris. Det gjorde jag den gången jag hade en unge kvar till 8 månaders ålder. Men klart med lillsyrran gör man specialavtal

#37 Om din syster behöver råd och hjälp när ni är borta kan hon gärna vända sig till mig!
Var det inte meningen att Mocca Sanini skulle bli kvar i din avel? Som foderkatt? Det vore väl toppen om din lillasyster ville ha dem!?
Jag anser inte att de är mindre värda nu bara för att de blivit 6 månader! Nelson hade jag kvar tills han blev 5 månader och honom tog jag fullt pris för, bjöd på första årets försäkring och lite annat smått och gott.
Jag tycker du kan ta fullt pris, eller ännu hellre fråga din syster om hon vill ha en fin foderkatt, för det låter ju tryggt och bra!(för importkatter har jag betalat 10.000 fast de är vuxna när de kommer.Där blir det ingen rabatt pga ålder)
Jag betalade fullt pris fast Näsan var ca 5 månader.

Jag betalad full pris för Majsan och hon var 9 månader…

Tack så hemskt mkt alla ni som gett mig både energi och tips ang detta
En stoooor kram till er

Du förvånar mig så mycket och sårar mig någe så enormt. Men det är väll det du vill antar jag.
Har inte du sålt katter du har köpt eller????????????????????????