Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 457 ggr
Fritz
0

Kattunge frågor...

När börjar ni ge era uppblött foder eller vad ger ni om ni inte ger uppblött foder? När brukar ni introducera dom andra katterna för bebisarna? Brukar ni avmaska? Om ni gör det, vilket av alla medel använder ni då?

Mina små bebisar har hunnit bli hela 2,5 vecka nu och dom är helt underbara. Det som är mest spännande är färgen på den lilla maskade killen…

Eine
0

Brukar vänta tills ungarna är minst 4 veckor, kanske 5.Jag ger inte uppblött foder, ger istället rått kött i pyttesmå bitar.Mammas torrfoder står alltid framme och det händer att jag hittar de små stående i matskålen medan de låter sig väl smaka!Burkmat av god kvalitet får de också smaka av.

OM jag avmaskar kattungar är det med Banminth (eller Axilur).Dock gör jag det inte slentrianmässigt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnneAlva
0

Fast föda ger vi tidigast vid 4 veckors ålder, då brukar vi låta dem smaka Whiskas på påse (alla kattungar hittills har bitit oss i fingrarna för att det är så gott… Skrattande). Sedan ställer vi fram en skål med torrisar som de får smaka på när andan faller på, även vattenskål med rätt lite vatten i så att de inte får för sig att doppa huvudet i det.

De andra katterna är med hela tiden från det att kattungarna är några dagar gamla. Vanligtvis håller de sig på avstånd på egen hand för bebisarna luktar inte katt och det är ju rätt läskigt. Räcka ut tungan Man får kolla i början bara att de inte är aggressiva och fya om de gör något tokigt. Mamma katt brukar säga ifrån om hon tycker att de är för nära.

Avmaskning gör vi bara ifall vi ser mask. Onödigt att bråka med små kattungemagar när man inte behöver det. Om vi avmaskar använder vi Banminth, det är en pasta som man bara behöver ge en gång, tycker att den är överlägset smidigast.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

ps.Kattungarna träffar alla katter nästan från första början. Mammakatt bestämmer vilka som får komma och hälsa. ds

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Fritz
0

Tack så mycket för era svar!

Jag har funderat på att ha kattungarna i köket nu när dom har blivit lite större (dom har varit i vårat sovrum eftersom jag har stödmatat), men jag vet inte riktig om jag "litar" på min ena kastrat. Det känns hemskt att skriva det men ha har börjat beete sig ganska lustigt sedan bebisarna föddes. Får väl testa o se.

Sewena
0

Du har ju rummet med nätdörren, där kan du väl ha kattungarna tills de bli lite större? Jag gillade rummet eftersom det hade en stor klätterställning i o även ett element o fönster.  Och det är öppet för insyn men skydd för kattungarna..

Prova…

Fritz
0

#5 Testade det, men Majsan blev lite stressad när dom andra två satt utanför o glodde. Får nog ha dom i sovrummet ett tag till, tills Majsan känner sig mer säker….

Anna77
0

Min mamma och pappa hade tingat en Norsk skogskatt men en en vuxen katthane smet in i det rummet de hade kattungarna och sen fanns det inga kattungar kvar. Gråter  Detta måste väl vara ovanligt,.?

(Min pappa blev så ledsen sen har det inte blivit av att han skaffat någon katt och detta är 12 år sen.)

chikan
0

#7 Min lillaysters mamma (ja, vi är halvsyskon) har en katt som alltid försöker äta upp kattungarna när honan får ungar. En gång har han lyckats! otroligt hemskt! Så akta era kattbäbisar från fertila hanar.

A-M.H
0

Lion 2 #8 ..det var som sjutton..precis som det går till på savannen..otäckt…sen är det ju många tama fertila hanar som är exemplariska pappor med människomått mätt..Förvånad

Leffe
0

Jag har bara varit med om att hanarna är jätteduktiga barnvakter