Frågor: Sphynx vs Cornish Rex
Hej!
Står inför ett val att skaffa en katt (om allergitesterna hos läkaren visar grönt, dvs). Valet är uteslutande (pga pälsen) mellan Sphynx eller Cornish.
Men jag har några frågor som jag skulle uppskatta svar på.
- Vilken ras är lugnast som innekatt - Sphynx eller Cornish? Jag vill ha en riktigt lugn, kelig och inte nattaktiv katt, om jag får välja.
- Katten ska vara en innekatt bara men springer den ut om man har altandörren öppen / vid öppna fönster?
- I temperament - kan man säga att någon av raserna är mer kelig och lugn än den andra?
Toppenglad om jag kan få höra lite mer om era katter och hur ni har det tillsammans! 

Jag är långt ifrån en kattexpert, men kan ju svara från den erfarenheten jag har.
Vad jag förstått så är varken cornishen eller sphynxen särskilt lugna knäkatter. Sen finns det givetvis individer. Kanske en äldre omplacering kan vara ett bra alternativ då så får du en chans att bedömma katten & om ni passar ihop.
Ja de springer ut om de får möjligheten! Iaf mina två innekatter (en huskatt & en devon rex) Man får sätta nät i fönster man vill ha öppna & har man uteplats kan man ju ägna in den, så katterna inte kan rymma/försvinn, men ändå njuta av att vara ute.

Tack för svar. Det där med att hägna in lär bli knepigt så som vi bor. Nedre botten med stor uteplats fast knappast möjlighet att hägna in något (det springs ut-och-in i altandörren hela tiden) + alltid öppna fönster för skön vädring.
Hm…! En katt lär väl försvinna direkt från oss då! 
Kan man ha katten i sele och låta den gå på lina istället kanske?
Jag håller med ovanstående.
Vill man ha en lugn katt så är varken Cornish, Devon eller Sphynx ett alternativ. De är nyfikna och aktiva kattraser alla tre.
De gillar dock att ligga varmt, så gärna i knä eller under täcket när man sover.
Jag har aldrig ångrat mina Cornishar, men det tenderar att bli fler än en katt dock……..
Jag som har båda raserna säger som föregående, ingen av raserna är lugna öht!! Dem kan vara helt galna ibland men det är ju det som är chamren! ;) Jag tycker att sphynxen är mer knäig än cornisharna men det är ju givetvis olika på individer. Nu har jag ju båda killarna hängandes på mig men sphynxen är mer på.
Det går utmärkt att ha dem i sele men sphynxar kan ha en tendens att bli solbränd i solsken så det bör man undvika.
Det går att sätta in en nätdörr vid altandörren om ni har möjlighet till det, då kan dörren va öppen men ingen risk för att någon kisse smiter ut.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Lär man katten från början att gå i koppel/sitta bunden är det inga problem.
Min 8 åriga huskatt går lika bra i koppel som mina hundar. Devonkillen är bara 16 veckor, men planen är att sätta på honom sele & koppel för första gången idag.
Vi har dock hägnat in vår uteplats väldigt enkelt & billigt & än så länge håller den mina katter inne.

Det här var intressant! Trodde att Sphynx och Cornish var lugna och gärna ville kura i någon varm hörna och gosa just pga att dom inte har någon päls/lite päls.
Men - är det full rulle på dom på nätterna eller sover dom?
Kan man ha dom i sele utomhus?
Jag har aldrig haft katt tidigare utan bara hund, så för mej är kattvärlden ännu rätt ny….
#6 Dem kan kura o mysa, när dem sover. :) Dem är även väldigt kelig när dem vill. Men dem är inte lugna katter. Dem är nyfikna o vill va med överallt, öppnar man en dörr så är dem där fast man tyckte dem låg o sov så tungt! :) Det är helt underbara katter!
Går hur bra som helst att ha dem i sele utomhus, dem brukar uppskatta det!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#4 Kan bara hålla med då jag har oxå båda raserna..upplever inte någon av dem ``lugna´´ på det sättet du söker.
Båda raserna är väldigt sociala men jag upplever som kissan78 att sphynxen är mer knäkatter & gärna är nära oss i familjen.
Och de smiter säkert ut om de får chansen då i alla fall sphynxen (mina i alla fall) är orädda & nyfikna.
//Maria

Min kille, som ännu bara är en kattunge, sover om nätterna. Dock inte lika många timmar som jag skulle vilja. Gissar att vi sover lugnt mellan 2-7 iaf, ibland mer ibland mindre. Han roar sig ganska så mycket själv, dock ingår ju ens fötter ibland :P & så vill han helst leka där jag är, även om han leker själv med sin mus.
Jag räknar väl med att han kommer ova mer när han blir äldre, men med min huskatt tog det nästan 2 år innan jag började se att hon lugnade ner sig. Fast hon var betydligt galnare som kattunge än min devon.
Jag har enbart erfarenhet av Cornish Rex,Siames och Oriental.CRX är en social och i allra högsta grad levande katt med mycket nyfikenhet och bus i kroppen.Det är inte någon *soffkudde*(om uttrycket ursäktas?
)Hur sphynx är har jag ingen aning om.Cornish Rex är också en mycket kelig och go katt, och älskar att ligga i solen eller i ditt varma knä.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Skriver samma som dem övriga,. Jag har och föder upp bådeCornish Rex och Sphynx och uppfattar båda raserna som väldigt aktiva. Dock är nog Sphynxen mer en myskatt än en Cornish skulle jag tro, iaf om man ser till amina katter och kattungar iaf :)

Uppskatter enormt era svar! Tack vänner!
Tror, med det jag läst bara hittills, att jag nog inte är en kattmänniska då. Vill inte bli störd på nätterna av någon som leker med mina tår….
Skämt å sido.
Och som sagt, vi vädrar och har öppet hela tiden så det är svårt passa alla ut-och ingångar (även med inhägnat). Känns trist att konstatera det men en katt är nog inget som passar in i vårat liv då, känns det som.
#12 Vi har ett kattfritt sovrum och har alla fönster öppna hela somrarna men då bara såpass att ingen katt kommer ut. Så det går att anpassa sig till ett liv med kisse! ;)
Men sen så kanske alla inte är beredda att göra dem 'uppoffringar' det krävs o då tycker jag det är jättebra att man inser det före än efter man skaffat katt! :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#13 Precis, håller med! Jätte bra att ni är så förnuftiga och verkligen tänker igenom det hela innan ni skaffar katt om ni nu gör det.

För oss är det 100% seriöst och inget annat som gäller, så jag tycker alla som funderar på katt/husdjur ska noga gå igenom och fråga sej för FÖRE. Hellre avstå än chansa på att det kanske går bra.
Och som det verkar nu, efter att ha hört lite mer om rasen/raserna, så lutar det mer åt en hund igen och att det passar oss och vår livsstil mycket bättre. Åter igen - tack!

#15 Är själv hundmänniska från början men älskar Cornish som är mycket hundlika på flera sätt..
Men jag rek. dig att inte köpa en Cornish-du vill ha lugn och ro-det är inte Cornishens främsta egenskap!
-men också deras charm anser jag!
Dom kan vara helt tokiga om nätterna och ha kattrace runt i lgh…(jag har fått tala med grannarna under tidigare då jag hade 2..)Dessutom att "buffa på" och "störa" matte/husse i sängen på natten osv.är inget ovanligt precis-snarare tvärtom.
Men det tar man gärna som Cornishägd..
Men du vill ha lugn på natten-då är det bättre att du väljer hund igen!
Sen finns "tusen"andra positiva saker med Cornishar men jag hör att de inte verkar passa in i det ni söker..Keliga är dom som bara den….men det utesluter ej busighet och vildhet!
De rymmmer dessutom lätt ut-precis som alla katter-men de är extraordinärt snabba där..alltså måste man ha innätat-bara små glipor på fönster osv.
Det krävs då att man verkligen är kattmäniska och älskar katter med de uppoffringar man trots allt gör..
Bra att ni tänker efter -innan!! Det gör tyvärr ej alla.
.
Lycka till-hoppas det blir en hund igen!!
(har själv en Cocker spaniel också..)

Ett tips.
Sibirisk katt. Kan ev, funka trots allergi. Vet dock ej så mycket om dessa katter. De fäller bara nån gång per år, och kan vara lättare för allergiker att tåla. Gissar att de kan vara något lugnare i tempramentet och upptäckarlust än Cornish och Sphynx.
Men som sagt, har bara hälsat på dessa på utställningar och läst lite om dem, så kolla här i stället.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Min oriental och cornish busar gärna på natten *he he* (Men det gör inte mig något jag är ägd av katterna och inte tvärt om.)
Hoppas ni hittar en trevlig hund och stort lycka till!! MVH Anna