Utställningsrookie
Har precis skickat in anmälan till utställningen i Timrå den 22-23 september. Har aldrig ställt ut, inte äns varit på en kattutställning förrut. Vad har jag ställt till med? Måste försöka få bukt med Rebers fettsvans tills dess. Måste försöka få till burskynke också. Blev mycket på en gång…
Någon fler härifrån som ska dit?

Jag var på min första utställning i helgen, och jag är fast. Det var jätte trevligt och jag träffade så mycket trevligt folk. Jag kommer inte ställa ut i Timrå. Det finns en jättebra hemsida med förslag på hur man syr burskynke mm. www.janitasdesign.com/softspot/
Jag använder olivolja mot fettsvans. Jag "blötlägger" svansen/området med olja, men gnugga inte in det. Fett löser fett
Mäskis svans blev bättre efter en vecka. Har även hört att om man byter foder till orijen så blit fettsvansen bättre.
Lycka till

Tack för tipset med länken! Bra med lite insperation! Det är bara att damma av symaskinen nu då…
Har provat med galltvål mot fettsvansen tidigare som fungerar super för stunden, men sedan kommer det tillbaka än värre.
Hade önskat en lite mer permanent lösning.
Ska prova olivoljetricket under veckan. En liten undran bara. Hur länge ska det sitta i innan jag sköljer ur? och vad tvättar jag bort oljan med?
De slickar bort oljan själva. Det gjorde i alla fall min hane och den sträva tungan gjorde atrt det inte blev pormaskar

#2 exakt som #3 säger. De tvättar av oljan själva och svansen blir ren och snygg ett tag iallafall. Tyvärr får man hålla på varje dag för att se en förbättring och gör man längre uppehåll blir det värre igen men jag inbillar mig att det inte går tillbaka till ursprungs-skicket.

Hoppas du kommer med. Jag skall dit med ett helt gäng katter. Någon av mina små åtminstone Heman med mamma storasyster och mormor. Om du inte hinner sy till denna gång kan du höra av dig så får du låna ett skynke av mig, men det är kul att fixa inför utställningen om man hinner.
Jag använder aloevera mot fettsvans och det fungerar jättebra. Om jag jobbar med svansen dagligen i en vecka är det borta och sen håller den sig rätt bra. Än en gång, hoppas vi ses. Skulle vara trevligt (vi är rätt många härifrån som skall dit så det blir en ifokusträff).
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
#5 aloevera hur? är det en gelé, eller ett schampoo eller vad med aloe vera? Sorry Lindaluring för att jag snor åt mig lite utrymme i din tråd!
Du kan tvätta med milt kattshampo och handvarmt vatten.Det finns ingen permanent behandling, utan den ska rengöras varannan var tredje dag så länge katten är fertil.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag ska också till Timrå, kan nästan lova att alla som anmält nu är med! ;) Det är nämligen inte fullt på söndagen(sist jag hörde) så fortsätt anmäl kära kattvänner! :)
Zorro fick början till fetsvans, jag tvättade med galltvål och sen smorde jag in med aloevera gel. Gjorde den proceduren två dagar sen var han fin, ingen har klagat hitills på hans svans. ;) Däremot har lill-sphynxen börjat få lite fetsvans så nu ska den 'behandlas', ska prova om det funkar med samma 'medel' på honom. Vill ju han ska va fin till Timrå o Boden.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#5 #8 Å vad roligt att ni ska dit! Jag ser fram emot att träffa er! Hoppas fler tar sig tid att åka också.
#5 Tack så hemskt mycket angående erbjudandet att gå låna ett burskynke, men jag behöver ett till en dubbelbur.
Har du många katter med antar jag att du använder dem själv. Men än en gång tusen tack.
#9 Jag har skynken till dubbelbur men använder bara enkelburar själv. Hojta till om du inte hinner/orkar sy o behöver låna!!
Ska bli så roligt att få sina dina missar!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

#9 Ingen fara. Har dubbelt att låna ut också. Fler kommer härifrån.

#10 #11 Jag ska ha det i åtanke!
Får se hur projektet framskrider… Det var länge sedan jag använde en symaskin om jag säger så…
Nu är det dags för projekt avfettning. Får ser vad den gode Reber tycker om det…

#6 FÖrlåt, glömde svara dig. Om det är en rejäl fettsvans så kan man börja med att smörja med en gel som när man masserar får de hårda knölarna att krypa ur. Sen kan man hålla efter med en spray eller gel. Jag har inte så mycket problem så jag använder enbart en spray som heterveterinary formula. Den sprayar jag hela pälsen med veckan före utställning också.
Det finns lite olika knep men det fungerar jättebra på mina katter samt att aloevera är naturligt och t.o.m bra att slicka i sig lite av. Stacie älskar att bli duschad i den och vill göra det dagligen. En rejäl dusch som hon sen slickar i sig.
Jag ska dit också!!! (Gör lite reklam men hur som helst ska jag visa lite aloe vera produkter där för både människor och djur, har ingen erfarenhet av fettsvans men har hört fler som gjort som 8# och 13#)
Hoppas vi "ifokusar" hinner prata lite…

#14 Aha. Antar att vi säljer samma produkter
.
Vi får se till att få till en dejt med ifokusar. Jag har min knapp på mig samt har med lite ifokusblad att dela ut och sätta upp.
#15 Det var ju det vi konstaterade i Trondheim…

#16 Vilket minne jag har. Inte alltid det bästa. Men det har du helt rätt i! Förresten skall det bli trevligt att träffa igen!