Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 3046 ggr
boox
2013-07-29 08:55
1

Foderfunderingar och frågor...

…till er som vart med i gamet ett tag.

Jag ska inför nästa foderinköp låta mina två katter gå från "kitten" till "adult". Jag har använt mig av James Wellbeloveds kattungemat (turkey) och det har katterna gillat och de ser friska och välmående ut, varför jag hade tänkt mig fortsätta med det, dock den spannmålsfria varianten. Till min förvåning har jag förstått att deras spannmålsfria endast finns att köpa i 1,5 kg påsar? Någon som vet om det finns att få tag i större förpackningar? Förra veckan var jag förbi en djuraffär i Sthlm och hon som jobbade där berättade att JW ska göra om i sortimentet/produkterna till hösten. Jag har letat info om detta på nätet, men inte hittat något. Är det någon av er som hört något om detta? Jag tänkte att om jag nu fortsätter med JW spannmålsfritt turkey, och det sedan plockas ur sortiment eller liknande, skulle det ju vara trist.

Jag har iom dessa ovanstående faktorer (ev förändring i sortiment samt små förpackningar) börjat titta på andra foder, spannmålsfria. Det jag fastnat för är Porta 21 Feline Finest Sensible då det både är spannmålsfritt samt har ett högt köttinnehåll. Efter att läst mycket här och på andra ställen på nätet har jag dock förstått att katter kan ha svårt för detta foder, just för att det är så proteinrikt?.. Är det någon som vet om det är vanligt att katterna reagerar starkt på detta foder, eller om en långsam/successiv inkörning kan motverka detta? Jag funderar även på om man kan varva olika fodersorter? Använda sig av två stycken? I mitt fall då Porta 21 samt JW. Läste här på iFokus om någon som gjorde så…

I dagsläget får mina katter, förutom fri tillgång till torrfoder, en påse blötmat var per dag (85 g) samt en äggula i veckan. Skulle dock vilja öka ransonen blötmat, men det jag ger är rätt dyrt. Jag har läst att Mjaus blötmat ska vara bra? Det kan man ju få till ett lite bättre pris… 

Slutligen så har jag en fundering kring innehåll av kött i kattmat, blöt som torr. Stämmer det att man gärna ska undvika att ge nötkött och fläskkött till katt? Jag har fått tips från olika håll att ge katterna lite rå köttfärs, vilket vanligtvis innehåller nöt och/eller fläsk…
Stämmer det att man gärna ska undvika att ge ett foder med mer än en proteinkälla(köttsort)? Det är ju ganska många foder som innehåller med än en? Exempelvis Mjaus blötfoder kalkon där det står såhär på innehåll: "Kött och köttbiprodukter (kalkon 4%), mineraler." Får man verkligen kalla det "kalkon" om det enbart är 4%? Taste of the wilde, som även det är ett tänkbart torrfoder, innehåller exempelvis både kyckling och fisk… 

Detta blev rätt långt, men jag vill tacka er som tog er tiden att läsa igenom, och ett ännu större tack till eventuella kloka svar! :) Tips på bra foder mottas även tacksamt!! 

Ha en bra dag!

jeenova
2013-07-29 09:40
2

Svarar på de frågor jag kan svara på..

Det JWB kommer ändra är:
Ta bort alla lammsmaker inom torrmaten hos katt
Lägga till tre nya smaker: Hairball, Oral Health och Huskatt.
Den du specifikt undrar om (utan spannmål) kommer nog sannolikt inte ändras i storleken men som jag vet kommer stanna kvar.

I Mjau/Bozitas kattmat är ALLT kyckling. De 4% som står är bara smaktillsättning på maten.

boox
2013-07-29 09:52
0

Hej och tack för snabbt svar!

Jag läste lite på Bozitas innehåll, och det står gris i alla, oavsett den "primära" smaken (kyckling, kalkon, älg osv…) Till och med den som heter "extra kyckling" har gris, där står kyckling innehållet som 50 % Men de har kanske gjort ändringar? Eller så är det jag som tolkar innehållet helt fel, hur man nu kan göra det… :)

Ulricah
2013-07-29 16:36
1

Jag prövade Porta 21 till mina katter men de klarade inte av det utan det blev kaskadspyor och liknande. Vi körde länge med blandat JW/Porta 21 och sen Taste of the wild/Porta 21 men kunde aldrig (trots flera månader) ha mer än ungefär en tredjedel Porta 21. Numera kör jag med Taste of the wild.

Gick ifrån JW för att jag upplevde att katterna åt mycket/inte blev mätta och drog slutsatsen att det var pga den höga kolhydrathalten även om det är bättre med ris än spannmål.

Mina får också kombinerat torrfoder och Mjau blötmat.

jeenova
2013-07-29 19:57
2

Jag frågade inte om gris i deras blötmat när jag pratade med dem.. men det är nog troligt de fyller ut med fläskkött i maten med.
Vad jag iaf har fått veta från Bozitas/Mjau är att deras innehåll är i princip samma sak. Alla baseras på kyckling men det är stor möjlighet fläsk finns i där med.

Ulricah:
Jag kör med JWB till mina pga min ena kille är lite utav ett "problembarn" med maten.. jag själv kör JWBs fish and rice. Men försöker hitta andra alternativ, svårt med en så knepig kattmage som inte tål fjäderfä överhuvudtaget.
Men jag vill försöka bli av med JWB i framtiden just pga det höga rishalten, men svårt att hitta något som skulle passa.. förhoppningsvis hittar jag något utan spannmål som funkar för magen. BARF fungerade inte heller.

Leffe
2013-07-29 22:21
1

RC spyr de flesta av mina av, Porta21 spyr alla av plus att en får diarre. Ekanuba adult får de nu och peppar peppar så går det jättebra

boox
2013-07-30 11:30
0

#4 Kanske skulle Orijen adult 6 fish vara något att prova?

jeenova
2013-07-30 15:03
0

#6 Jag har funderat på den. Frågan är hur pass stark fisken är då? Jag tänker köpa ZiwiPeak-lamm och kombinera det torrfodret med JWB:n men vill gärna hitta något liknande milt med fisk (då ingen bra lamm-torrfoder finns)
Har kikat på Orijen, Canagan och Acana. Canagan kan jag få smakprover utav så ska nog prova på den..

Holtan
2013-07-30 22:58
0

Lite OT men vad tråkigt att JWB ska ta bort Lamm! De är de mina äter och alltid ätit. Får väll gå över till kalkon då :S

I övrigt vågar jag inte riktigt säga något om foder angående dina frågor. :P Men jag gillar JWB och mina mår super på de och äter i stort sätt inget annat. Spciellt inte Mjau, de tittar knappt på skålen är de serveras :P
Det enda jag har hört är att man ska undvika fisk i mat till katt. För att de är väldigt allergiframkallande. Därför gillar jag JWB också som uteslutit detta.

Leffe
2013-07-30 23:01
0

#8 Har inte JWB en sort med fisk istället för lamm resp kalkon? Den kom som ny smak när jag hade JWB.

Holtan
2013-07-30 23:05
0

#9 Jo det har du rätt i att dom har. Men den smaken med lamm/kalkon har ingen fisk i sig :) Uttryckte mig kanske lite konstigt :P

Leffe
2013-07-30 23:08
0

#10 Då missförstod jag dig helt. Sorry.😞

jeenova
2013-07-30 23:32
0

#8 Jättetrist att de slutar med lammet för det hade jag tänkt börja med istället för deras fisk, men då är det ingen idé att ens vänja in dem till det då det slutar komma upp i hyllorna nu i höst.. 
De kommer ha anka kvar med, men den funkade inte för mina katter pga fetthalten var för hög. Synd att det är så mycket ris i fodret för annars skulle jag inte söka efter annat bra torrfoder.