Träna något äldre katter?
Hej hej!
Har precis fått hem en 4-åriga crx. Sitter och funderar mycket på det här med att lära henne nya saker och det kanske inte alltid är så lätt, kan jag tänka mig, när man inte haft henne från början. Tror ni det är någon idé att lära henne lite trix och att gå ut i koppel osv? Vad tror ni?
/Emma
Tror absolut det går att träna henne! :) Kanske hon har mer egen vilja, dem brukar få det med åren verkar det som men absolut att det går. Tycker kissar, precis som vovvar, verkar älska lite träning.
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Träna på. Precis som Kissan 78 säger så kanske det inte är lika lätt som med en kattunge, men de lär fortfarande. Jag lärde en katt på ca 5år att ha segelväst och segla med oss då vi hade en segelbåt. Det tog ett tag men sen älskade hon det. Att gå i koppel är ju något som medför något positivt för katten i längden. Promenader och mer tid med matte så det lär hon sig säkert.
Berätta gärna här hur det går för er framöver. Du kanske får en riktig "trixkatt" till sist.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Tack för svaren! Jag ska absolut träna mer med henne då, det gäller väl bara att ha tålamod också =)
Träna på! Det går säkert. Du kan alltid fråga La_Joz när hon kommer hem från semestern. Jag tror att hon har vissa framgångar med en äldre hona, om jag inte minns helt fel. Fast mest tränar hon förstås sin lilla kattungdom.
Det kommer säkert att gå jättebra! Lycka till och visa oss gärna bilder på konsterna sen! 

Håller med tidigare inlägg! Träna på! Har aldrig trott på det där med att det inte går att lära "gamla" djur något! Undrar om inte det mest gäller för människor……………..:))?

#6 Haha
Ja så kanske det är!
Jag ska absolut börja träna med henne. Kruxet är att hitta något bra godis. De sorterna jag köpt hittils nosar hon knappt på. Jag får helt enkelt ta mig en upptäcksfärd blad godishyllorna i djuraffären någon dag! Eller ni kanske har något förslag på vad kräsna små damer kan tycka om?
#6 jag är nu alldeles säker på att det går utmärkt att lära både gamla djur och gamla människor en hel massa - det är bara vi människor som sätter begränsningarna för oss själva och för våra djur
säger hon som fyllt 40 men som fortfarande gillar att lära nytt (gör mamma med och hon har fyllt 80 och har just fått nya e-mail kompisar i Australien
) Vi mognar sent i min släkt…

#8 Så sant! Jag är 56 och tycker också om att lära mig nya saker hela tiden!
#7 När jag tränade inkallning på en hund hade jag alltid ostbitar och grillad kycklig i fickan(ja, i påse!)Det fungerade alldeles utmärkt!
#8 det gör jag med!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#7 - ang. "träningsgodis":
Tricket är att hitta nåt som de verkligen gillar, men som de inte blir mätta av. Våran Peter är inte så förtjust i vanligt kattgodis, men han är helt tokig i rökt kalkon - alltså sånt där skivat smörgåspålägg. När jag tränar honom brukar jag hacka upp en skiva i små små bitar, ungefär en halv centimeter i fyrkant. Det funkar jättebra! Han gör vad som helst för att få tag på godbitarna