Vegetarisk kattmat
Om man går in på benevofoods.com/se så har dom vegetarisk kattmat. Nästa vecka ska jag köpa en påse och prova. Är det nån här som vet något om det? Skulle ju vara idealiskt om man kan sluta med kött och om katterna ändå mår bra. Vet ju att katterna är köttätare men det går tydligen att kringgå. Vad sägs om det?

katter lever av animalsk protein att köpa vegetarisk matt till dem kan omöjligen vara gott
jag vet inte varför man ska ta bort kött från en köttätare?
Vi är allätare och kan själv välja om vi ska äta kött eller inte, vi klarar oss på vegetarisk mat ifall vi äter så att vi får protein och B12 i oss..
Katter och hundar är ju i första hand köttätare.. och förstår inte varför de ska övergå till vegetarisk mat.. Det måste vara ett av människan påfund att om vi väljer att leva vegetariskt så ska våra husdjur detsamma göra..
Mitt tycke i alla fall… Sedan så finns det faktiskt djur med allergi mot ex, fisk eller ägg och dyl och då ska man naturligtvis utesluta det från deras kost.

Är du säker på att det inte går att byta ut det animaliska mot vegetariskt. Taurin går ju enligt säljaren tillverka vegetabiliskt.
Katter behöver mycket mer kött än vad människor och hundar gör, och de är inte allätare om man tittar på deras tänder, de har inga molarer.Tarmarna är heller inte gjorda som på oss människor.Visst kanske de kan överleva på vegetabilier men jag skulle aldrig ens försöka med mina katter, för varför ändra?Varför krångla till det i onödan tänker jag Tillverkare säger mycket, jag har lärt mig att vara mycket skeptisk….Vilken är din tanke bakom det hela, då att du vill ändra till vegetariskt?Jag tror inte på idén.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
det går säkert att byta ut mot vegetabiliska ämnen, men varför ska man det? köttätare är ju av naturen skapta att leva främst på kött.. varför ska vi ändra på det?
Och när det gäller vegetarianer så måste de äta kosttillskott ex. B12. ska man då även ge katterna kosttillskott och extra vitamintabletter, eller ska man låta dem äta det de är skapta för och få den näring de behöver?
detta är dock bara min åsikt.. jag skulle aldrig försöka få mina djur att bli vegetarianer när de inte har problem eller allergier mot köttprodukterna, men det är jag 

Ja visst kan du ge katten vegmat Det är bara det att den dör av den dieten.Har man problem med att ge kött till sitt husdjur får man nog skaffa sig en kanin.
Stolt ägare till tre La permer

#6 bra skrivit!
#6 Håller med

Jag vill inte ta livet av mina katter, men jag vill gärna veta mer om det vegetariska alternativet. Om det skulle fungera så slipper man bidra till hur våra köttdjur föds upp t.e.x. Varför blir många av er så aviga när man undrar om något som tydligen ni inte vill veta nåt mer om? Jag värnar om mina djur men jag vill också värna om hur övriga djur hanteras. Redan nu inhandlar jag ekologiskt rått kött för jag tror att det är bättre. Jag tror också att våra djur reagerar på gifter dom får i sig via fodret. Om det finns en möjlighet att göra på annat vis är jag glad. Därför är jag intresserad av andras kunskaper på det området. Om jag får reda på att det inte fungerar utsätter jag naturligtvis inte mina katter för det.

En katt är ett köttätande djur och en sån ska leva på kött.Att göra om en katt till att äta vegtariskt är ungefär lika fel som att ha akvariefiskar utan vatten.Att vi är många som reagerar så hårt är för att det finns folk som faktiskt haft ihjäl sina katter eller gjort dom väldigt sjuka pga feltfodring Läs bara i tråden som Mumsikoff skrivit hur det gick för hennes kattunge som ätit fel mat.
Stolt ägare till tre La permer
jag förstår att du letar alternativ och det är jättebra.Inte tror jag heller att du vill ha ihjäl dina kissar med någon mat.Jag äter tidvis enbart vegetariskt, men katterna däremot får alltid kött.
Har hört om katter som fått vegetarisk mat och blivit både blinda och infertila och fått dålig päls. Inte vet jag, har ingen egen erfarenhet, men det verkar fel med tanke på hur de är skapade!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

..håller med allt Monica.L m.fl har skrivit….bra…sen är det ju så att de människor som är vegetarianer, veganer etc. har mycket svårt att få i sig tillräckligt med proteiner..men det får ju människan avgöra själv..katter är köttätare..så är det ..prata med din veterinär så kan hon /han förklara för dig i detalj.. om du nu inte vill ta till det faktum som du får beskrivet här..

#6 Förlåt mig Monica, men jag tog faktiskt åt mig av din kommentar å flis vägnar. Tycker det var väldigt otrevligt skrivet, hon ville bara fråga er om era kunskaper och var nyfiken. Hon kollar upp andra alternativ och vill veta för och nackdelar antar jag. Tycker inte det är passande att skriva att hon borde skaffa kaniner istället för katter. Men det är nog abra jag som reagerade negativt…
Flis, jag tror också tyvärr inte att deta alernativ funkar, men ring tillverkaren och fråga dem samt be om referenser och komplett näringsinnehåll och jämför med "vanlig" mat.

jag håller med Monica.L med fler, katter är köttätare och det finns ingen som helst anledning att försöka ta bort det tycker jag. De ingår i ett ekologiskt kretslopp precis som vi.
Att kämpa för att djur sköts om på rätt sätt är dock något helt annat och jag håller berkligen med dig flis om att vi alla bör kämpa emot alla former av djurplågeri.

Jag är inte vegetarian, min son är det. Han var 4 år när han bestämde att han inte ville äta döda djur. Tyckte att jag var en hycklare som sa att jag tyckte om djur och ändå åt dom. Detta var för 23 år sen och han är idag en väldigt frisk man utan brister. Det fungerar mkt väl på människor, slipper galna kosjukan och diverse andra sjukdomar som vi får via kött. Men det var inte det min fråga gällde.Tycker det är trist när man får snipiga svar #6. För vissa här dör tydligen katterna utan hjälp av vegetarier. Jag försöker bara få mina missar att må så bra som möjligt. Jag trodde att det här är ett forum att diskutera i. Jag påstår inte att vegetarisk föda är bra för katter, undrade bara om ni kände igen och visste ngt om fodret.Men det känns bra att få reda på att det är till vet man ska vända sig med frågor och inte till er. ( Nu menar jag inte alla)

#15 Jag är väldigt ledsen att du känner så. Detta forum ska ju vara till för att folk ska få fråga utan att känna sig dumma elelr "skyldiga" till något.
Tycker fortfarande att det bästa är att vända sig till tillverkaren och prata med denne. Du får gärna återkomma om du får mer info då jag också är itnresserad av att höra vilka effekter vegetarisk mat har på katterna (nej, jag planerar inte ta död på mina katter)
;)

# 15 själv klart du skall få vända dig till ett forum och fråga men katter och människor går inte att jämföra. Människor måste inte äta kött eftersom dem inte är avhängiga av animaliska protein. Katter där i mot är avhängiga av animalisk protein i däran ämnesomsättning och jag har aldrig hört om någon seriös forskning som har påvisad att det går att ersätta på något sätt.
#16 att vända sig till producenten tycker jag är en dålig ide dem vill själv klart sälja däran produkt och därför inte kommer ge någon objektiv information.
Jag skulle vände mig till en veterinär som har förstånd på detta ämna.

#17 Jag tänkte mer at vända sig till producenten och be om referenser från köpare eller liknande. Tycker det är det bästa man kan få. Fick vi då vi provade husses om jag itne har fel ;)

Tack mumsikoff, jag ska söka vidare och se vad jag kan få reda på.

..flis..jag tror att en del svar blev "snipiga" inte för att nån ville vara oförskämd utan reagerade starkt för att det är så fel att tro att katter är annat än köttätare..
..självklart vill producenten sälja och denna produkt kanske på många människors känslor..tror vi aldrig får objektiv information från en producent oavsett vilken vara det gäller..
..jag är själv medlem i olika forum för djurens rättigheter (både årsmedlem samt skänker en bestämd summa pengar varje månad…
..bästa vi kan göra för djuren som vi sen äter upp för det gör vi ju faktiskt det är att aktivt bekämpa att de behandlas grymt den tid de är i livet..där finns otroligt mycket att göra..och då gäller det att komma med sakliga argument..
..kanske blev det lite OT..men när jag nu gett mig in i diskussion…….så….
#20 Bra skrivet!
Håller med övriga här att en katt är en köttätare, dem ska helst inte ha vegetabilier öht så att tänka tanken att en katt ska klara sig en sån kost är nog något som väcker starka känslor hos många. Blev lika irriterad som en del andra som skrivit här men har gjort lite annat innan jag nu skriver här för att inte skriva något 'elakt'.
Tycker det är jättebra flis att du vänder dig hit med dina funderingar! Tror dock inte alls att det är någon ide att kontakta producenten av maten, dem kommer givetvis inte ge dig kontakt med någon som har något negativt att säga om deras produkter.
Hoppas att du av den info du hittar kommer fram till det som så många här redan vet, katter är köttätare och inget annat! Tycker dock det är bra att du vill ta reda på mer info själv. Lycka till med 'jakten' på information!!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se

Varför måste människan alltid försöka ändra på naturens gång. Som flera redan skrivit, är katten köttätare (rovdjur) och lär så förbli, om nu inte någon lyckas avla fram något annat.
När vi nu ändå är inne på ämnet kattmat, skulle jag bra gärna vilja veta varför det finns så mycket kolhydrater (socker) i kattmaten? Har nyligen läst en tvådelad artikel om ämnet, och blev faktiskt ganska fundersam. Varför ska en katt äta socker och få diabetes, få dåliga tänker och blir tjock? Går man in på länken, kan man läsa mycket matnyttigt (!) om katten och dess naturliga matvanor, behov och förmåga att hantera det den får i sig. För övrigt finns båda avsnitten att läsa i SNRF:s medlemstidning Mästerkatten nr 1 och 2.
#13 Jag reagerade faktiskt också som du. Konstigt att hoppa på en människa så kraftigt som bara är ute efter information. Att ni tycker att det är fel att ge katter vegetarisk mat hade ni kunnat uttrycka på ett mer diplomatiskt sätt. Sedan så håller jag ändå med er! Jag tycker inte heller att det är nödvändigt att försöka sätta katter på en vegetarisk diet. Men man måste våga fråga på det här forumet tycker jag! Tråkigt.

Det finns alltid folk som tar illa vid sig hur man än uttrycker sig. Det är väl därför det finns allsköns osämja i världen.

#24 det har du rätt i och jag tycker att det skall vara plats för att man skriver lite väl passionerad. Det är ett debatt forum och inte ett diplomat forum. Min gräns går vid personangrepp men så länge man gå efter bollen och inte personen tycker jag det är en sober debatt.

Jag ger min katter James Wellbelowed men som "godisar" äter dom Greenies, små vegetariska katt-karameller. man kan ju "verka i det lilla". (Mina katter kräks av allt som innehåller biprodukter från fisk)
Lite OT, men tänkte att du kan ju börja med att byta ut din kattgodis, det gör ju ingen skada.
Katter är köttätare och har inte tarmen för att ta upp nog mycket näring av vegetabilisk föda, hundar och människor kan leva som vegetarianer men inte katter! Punkt slut.
Då spelar det ingen roll om katten gillar maten eller inte, men den kan INTE få i sig nog mycket av näringen oavsett. Kattens tarm är för kort för att ta upp det vegetabiliska, eller rättaresagt visst dom kan ta upp näring men bara en bråkdel av näringen i växten. Tyvärr, så är det.
Och visst att vi kanske inte vill äta kött, människans val, men vi borde inte försöka ändra alla andra djur efter oss. Som att säga att Lejonet ska sluta äta gaseller… Naturen gjorde både kött-och växtätare av en anledning, likaså all- och asätare.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Men det kan väl inte vara svårare att ta upp näring ur fodret bara för att det är gjort på vegetabiliska råvaror? Det handlar ju inte precis om att katterna ska beta gräs… Och "vanligt" torr- och blötfoder är ju knappast någon naturlig föda för katter heller, om man ska hårdra det. Katternas tänder är gjorda för rått kött och inte för pellets eller färs.

Det handlar om hur en katt är skapt, inte vad vi människor tycker.
#28 Jo ser du det är just det de är, animaliskt fett skiljer sig fortfarande markant från vegetabiliskt, oavsett hur du gör om det, till blöt mat eller torrfoder, samma för proteiner m.m.
Annars hade ju spannmålsbaserat torrfoder varit lika bra som köttbaserat, och fakta är, det är det inte, dom kan inte jämföras på det sättet, kött och växter är ju olika ända ner till cellnivå, det går inte att bortse från.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike