Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 619 ggr
Rexjen
0

Hankatt som kissar fel efter kastering

Hej!
Jag är helt rådlös inför en situation och hoppas att det ska finnas kunskap här på forumet.

Vi har haft en foderkatt (hane) på foder och efter ett tag började han strila. Då bestämde vi att han skulle kastreras. Då erbjöd en uppfödare som ville låna honom att hon kunde ta hem honom på parning då hon har ett extra rum. Honan som skulle paras började aldrig löpa och efter knappt tre veckor bestämde vi oss för att han skulle kastreras ändå, då han markerade även hos henne. Han kastrerades i torsdags (20/6) och igår kom han hem till sin fodervärd igen. Det är nu problemet börjar. Han sittkissar (tömmer hela blåsan)överallt, sängar, möbler och golv (trä) och han är inte lika god vän med sina andra kattkompisar längre. Bror och äldre CRX-dam. Innan han åkte på parning så var de goda vänner. Kan nämna att han är extremt känslig vad gäller lådor och han har en period bajsat utanför lådan, alltid på samma ställe, i duschen. Där han bor finns två lådor.
Fodervärden är helt förtvivlad då han förstör alla hennes möbler och jag är jätteledsen att det har blivit så här. Jag har ingen erfarenhet av detta utan när hanar har kastrerats har de lugnat ner sig efter någon vecka. Jag är tacksam för erfarenheter och hjälp.

/Jenny

Eine
0

Prova att ge p-piller och eget rum med nätdörr tills han vänjer sig.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
0

Det tar cirka en månad innan han blivit av med alla hormonerna. Att de inte är goda vänner efter ett veterinärbesök är inte all för ovanligt, men brukar gå över efter ett tag.

Efter kastrering så förändrtas även rangordningen i katteriet.

Rexjen
0

#1 och #2 Tack för tips. Igår istallerades fler kattlådor och en felliwayadapter och nu kissar han i lådorna. 🙂