Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 4984 ggr
MagicPaws
0

Svalde bit av nappen!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då Marius snuttar så mycket tänkte jag ge han kattmjölk från flaskan, men när det tagit slut mjölk upptäckte jag att han tuggat loss toppen på nappen. Det är en Royal Canin flaska, som har rätt så lång napp.

Är det farligt? Han verkar svalt den utan att reagera alls, men är ju så osäker, han är ju 8,5 vecka men inte så stor, väger 700g.

Råd? Bör jag ta han till vet?

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Buffy-co
0

NU är jag ingen kattuppfödare och hoppas att en sådan svarar..men ville iallafall nämna/lugna kanske med att min hund ätit upp otaliga tröstnappar som barn slängt ifrån sig ute-den mjuka gummi eller silikondelen alltså..Och den kommer ut naturliga vägen så jag är inte orolig över det längre -men ska försöka komma ihåg att fråga min kompis som är vet. om det kan fastna-tror dock inte det själv när det gäller dessa mjuka saker-det är ju mycket värre med vassa delar-som tex hårdplasten på en napp-där skulle det kunna gå illa.
På en liten liten kisse-är ju allt så smått-men om det bara är lite mjuk napp så undrar jag-men vet inget om det egentligen och vågar därför ej råda..

Har kattungen kommit igång i magen?Det var min första tanke iallafall-om den gjort det så borde ju napp"flisen" komma den naturliga vägen-kanske svårare om magen ej kommit igång..

Såg nu att ungen är 8,5 vecka-det missade så detta om magen kommit igång eller ej var ju lite oaktuellt..

Lite svammel från mig i natten -ingen hjälp kanske..

Ring vet.akuten för säkerhets skull -det skulle jag göra!

Lycka till,hoppas det går bra!

mumsikoff
0

Tror inte att det är någon större fara, men ha koll på han och om du är jätteorolig, ring akut-vetten och dubbelkolla.

MagicPaws
0

Ja han är ju snart 9 veckor så han går på toa själv å så.

MagicPaws
0

Han är då som vanligt å spinner och gosar och busar

mumsikoff
0

Jag tycker att du kan ta det lugnt och vara noga med att kolla att han itne börjar matvägra, blir förstoppad etc och att nappen kommer ut den naturliga vägen inom 12-24 timmar. Annars måste man nog kolla med vet. Se till så att han dricker bra också ;)

MagicPaws
0

Ja jag är lugnt så länge han är det, och det känns ju som att eftersom nappen är så pass mjuk och liten jämfört med han så borde det inte vara nå problem men ville ändå fråga och ska hålla ett vakande öga på honom.

Elica
0

Min lilla hund har en ovan: Hon äter alla pennor som jag har tagit på. Det heter, atta hon faktiskt tugger sönder både blyerts -, kulspetspennor samt tscher och bläckpennor - och sväljer bitar av dom. och hon lever ännu!…………

Jag var jämt orolig det första året - men man orkar inte vara det hela tiden;-)… Och det kommer faktiskt ut vassa små bitar emellanåt…. Sä var lungn, men kom ihåg vad har hänt om katten börjar bli annarolunda än vanligt.

Anna77
0

Det är jättefarligt med främmande föremål hos både hund och katt. Jag skulle absolut åka till vet om den inte kommit ut inom ett dygn. Men det bästa är väl att ringa och kolla. Min katt DOG troligtvis efter ha svalt ett främmande föremål (typ gummiband eller liknande, men vi märkte inte förren efter ett tag att han svalt något och han gick tyvärr ej att rädda då han inte svarade på dropp ens..) Han var 15 år men pigg som en kattunge.

Hoppas den biten har kommit ut den naturliga vägen!

Buffy-co
0

Håller med dig-men lite beror det ju på vad de fått i sig!
Ibland vet man ju inte det-och då är det jättenervöst och man måste hålla stenkoll och inte lämna djuret.
Som tur är är min nuv. hund ej "sak-eller pinnätare" annars..dessa mjuka gummi-tröstar har jag dock svårt att tro att de kan fastna i tarmkanalen,,Gummiband är ju en annan sak-det kan ju fastna och dra ut/ihop sig osv..

Men en liten kattunge-skulle jag absolut ringa och fråga om, som jag skrev.
Eller annars också om det är något oklart.Bättre fråga en gång för mycket än för lite..

#7 Tror faktiskt bara du haft ren tur där-det kan verkligen vara livsfarligt med vassa plastbitar som ska försöka gå genom hela tarmkanalen!Tänk vad de kan fastna på vägen och förstöra ..dessutom förstöra vid ändtarmsöppningen.

Så du ska nog ändå försöka hålla koll på pennor mm..-skriver detta i all välmening!!(svårt ibland med Cornishar som puttar ner åt hunden - jag vet..jag har tur där att min hund ej biter på sånt..Hon har däremot fått tag imycket annat "godis osv." i samarbete med Danne…Oskyldig)

Som sagt-ingen fin syn de har på Bagarmossen med allt de op.ut ur djur!

Elica
0

#19 Jag vet att jag har haft tur - och första året var en pina - det tog sinom tid, före jag förstod att alla pennor var inte på golvet därför att jag var ouppmärksam. Hon faktiskt klättrade på skrivborden och tog pennor därifrån - speciellt när jag var borta! Kanhända att dom luktade mig? - Mot alla odds lever hon ännu - och ha börjat låta pennorna vara i fred.

MagicPaws
0

Ja har inte lyckats se om den kommit ut men han leker och springer på som vanligt i alla fall så det verkar ha gått bra. Men var allt lite orolig. Vaktat på han som en hök.

Buffy-co
0

Oj-men då var allt biten liten eller hur?Elller han kanske gnagde småsmulor av denFlört
Och den är ju så mjuk att det kanske inte syns så väl.Men nu måste ju den kommit ut- annars hade han ju blivit dålig redan.

MagicPaws
0

#12 Jo jag tror den var ganska liten, men då jag har två vuxna katter utöver honom och den ena är dräktig och hon skiter ton så är det inte så lätt att se så mycket.