Dålig rexning
hej, min katt har tappat rexningen på sidorna om magen, det är två fläckar där håret är helt rakt. Han har även sliten päls på ryggen, de känns som om jag bara förvärrar situationen genom att klappa och klia honom där. Nått tips på vad jag ska göra? eller är det någon som vet vad som är fel?
Är han fertil eller kastrerad och hur gammal
Han fyller 2 år i november. han är kastrerad sedan ett år tillbaka ungefär. Äter Royal Canin foder.

Jag skulle i första hand byta ut fodret mot hills eller Eukanuba. Mina CRX-ar är allergiska mot <royal Canin. Lillhonan blev allergisk direkt då hon fick det - tappade massa päls på en vecka och den vuxna fick allergi efter ca 1 år eller så… Man kan jub alltid prova iaf :)

Min kastratpojk fick helt kala fläckar när jag bytte från valp Royal canin till "vanlig". Fick det bort med att en tid barfa och lämna bort fiskoljan (som uppfödaren hade rekommenderat). (Sen fick en liten hona som kompis - men det är en anna sak;-). I dag äter han kött och James wellbeloved - den enda torrfoder, som jag har hittat utan fiskolja….. Var nog hus vet. och dom gav allergifoder - som innehöll fiskolja - så jag mistänker i vårat fall att frågan är om fiskallergie.
Min hona fick tillbaka pälsen efter byta från RC siames till Orijen. Prova först foderbyte
Annars är ju James Wellbeloved allergivänligt!!

hmmm… verkar som att jag är inte ensam med att ha haft problem med RC…. Kan det vara något som är relativt vanligt för rasen?
min sture kräktes mycket av RC dock har han aldrig fått dålig päls av det.. Jag undviker RC nu och köper andra sorter istället.. tror det finns för många varianter och för mycket ämnen i vissa foder…
Okej, tack så mkt för alla svaren! Jag ska köpa ett annat foder nästa gång får se om de hjälper. Han äter Siames fodret nu eftersom butiksägaren rekommenderade det. Jag får se vad han har att bjuda på istället. (: Problemet är bara att min kisse är väldigt kräsen av sig så jag hoppas han äter om vi byter foder.
Hur många veckor bör jag ge det nya fodret?

#8 försök med att blanda upp nya fodret i den gamla maten. Väldig lite till att börja med och sen successivt mer och mer. Det kan underlätta ett foder byta 
det kan ta upp till 6-8 veckor innan du ser gott resultat.. men det är ju alltid lite individuellt..
Var på djuraffären och fick en massa provpåsar på ett nytt foder. Så nu får vi se om han äter. (:

Vad var det för något?Orijen?
Det är ju ett kanonfoder om man vill ha torrfoder..70%kött och inga spannmål..bara naturliga tillsatser.
Men,men alla katter reagerar ju olika-finns väl de som inte tål det också,men försök undvik ett foder med mycket spannmål om det är allergi..(ja annars också..)
Tyvärr har även jag hört mycket dåligt om RC..men då mest på nätet..Ingen egen erfarenhet, men det skrivs lite här och var om att det är så mycket "skräp" i det..Vet ej vad som är sant..
Tror inte det är någon risk att du förvärrat med klappningar och smek-klia vet jag inte vad du menar riktigt..men, om inte katten har eksem där som du kliat hårt på - så inte ska den tappa päls av vanligt kel inte!Det mår ju katten/pälsen bra av
Det blir säkert bättre av foderbyte!
Kan säga att min förra Cornish i perioder fällde päls på sidorna av magen så han nästan blev kal..Men det kom alltid tillbaka lockigt och fint.
När han blev gammal blev han en "skalle Per" -som en nakenkatt bak i nacken..han hade väl iofs alltid ganska tunn päls just i nacken.
Sen när han blev sjuk så blev ju pälsen lite skruttig med kalare fläckar här och där-tänkte inte på det så mycket då,men ser det nu på foton.

….jag vet ju inte om det var fodret också RC som gjorde att pälsen på både Alfpojken o Alma blev tunn o väldigt trist. Cigges päls verkade inte ta "stryk" men han åt det ju inte lika länge. Bytte till Orijen för ganska länge sedan och Almas päls har blivit så mycket bättre, Alfpojkens också, han blev rakad när han blev opererad men det verkar komme ny päls, men tror aldrig att den blir lika bra som den var när han var liten.
Många verkar ha fått problem av RC eller man tycker sig se ett samband i alla fall. Skulle inte ge det till nån av mina "pälsklingar" och inte rekommendera det till nån..

Vad blev det för foder då??

Tja, jag har använt Royal Canin i många, många år och ingen av mina katter eller avkommor jag sålt som fortfarande äter det har eller har haft pälsproblem (än så länge i alla fall). Ni har kanske sett mina katter och de har riktigt fina pälsar allihop (det är en sak tillsammans med temperament som jag jobbat hårt på och prioriterat i min uppfödning och som gett bra reslutat). Till och med Evita som nu är mamma till fem ungar som fortfarande tuttar på henne är i mycket god kondition, har massor med mat och har en urfin päls. Ingen av mina honor har hittills fått dålig päls vid kull.
Vill inte med detta säga att inte Royal Canin kan vara "boven" i detta fall. Det går alltid att prova ett foderbyte vid plötsligt uppkomna pälsproblem. Det skadar inte samt att även jag ger annat foder som komplement ibland för att prova mig fram.
Jag har dock alltid kommit tillbaka till R.C som hos mig fungerar utmärkt. Mina katter tycker inte om blötfoder vilket är synd, men jag försöker som komplement ge det och låta dem slicka lite på ytan i alla fall.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

#16..oj nej jag vill inte säga att RC alltid är boven…men det verkar som många, så även jag tycker sig se ett visst samband…(jag bytte till Orijen)
..sen är det ju vissa linjer som "får" dåliga pälsar..härligt att du prioriter pälsen
..och temperamentet förstås..men det är så tråkigt när en del inte bryr sig ett smack om pälsen..det är väl det som gör en stor del av cornishen eller !!??
Sen att två av mina är lite dåligt pälsade gör ju inte att jag älskar dem mindre..

#17 Nej självklart kan även jag tycka en Rex med "dålig" päls är charmig, go och tom söt. Sen är det ju som du säger just rexingen som gör en rex i första hand därav mitt val att jobba just på att få riktigt fina pälsar vilket jag fått och att sedan skynda långsamt för att få ännu bättre typ så jag inte "mister" pälsen. Du var långt ifrån ensam att skriva om dålig erfarenhet om R.C och jag kände bara att jag måste jämna ut lite och berätta om att jag faktiskt inte haft några problem varken med pälsar eller magar i mitt matval. Vill inte med det säga att det är det bästa fodret, men det fungerar bra för oss.
Bra med lite debatt i alla fall och när det gäller päls så kan jag berätta att jag regelbundet duschar mina i aloeveraspray också vilket kan bidra till pälsen. Som jag tidigare skrev så skadar det aldrig att försöka byta foder för att se om det blir bättre men om det efter flera månader inte gett något resultat alls så kan man prova byta igen eller byta tillbaka och leta andra anledningar till pälsproblemen. Kom på att jag faktiskt haft en katt med pälsproblem för 8år sedan. En unge från en av kullarna. Han fick prova diverse olika foder men inget hjälpte, tog olika prover och man kom till sist fram till att han hade lite olika problem. Hormonrubbningar om jag inte minns fel samt något mer som jag inte minns nu. Pälsproblem kan vara svåra att hitta enkla lösningar på men ibland är det så enkelt som ett foderbyte.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

För oss boven blev RC - för den var den rekommenderade torrfodern.;-) Men som sagt, när jag provade allergifoder var resultaten precis lika, och slutade först när jag hittade den gemensamma med dessa - och hörde att det finns katter som är allergiska mot fisk. I många torrfoder står det något i stil: animaliska produkter (äsch - får inte den riktiga formulering - men jag hoppas ni förstår - finska varianten hjälper inte så mycket;-)…. och den _kan_ innehålla fiskmjöl - som jag mistänker var boven i Ascanios fall……… Oc RC tycks vara mycket populär - därför kommer den fram så ofta. Och det är naturligtvis lättast om man får päls/hudproblemen att försvinna genom foderbyte. Jag märkte förbätringen genast - i några dagar. Mest at han slutade och slicka sig kal (och började genast och slicka om han fick fel mat) - och att kala ställen inte mera var så irriterad. Sen tog det flere månader före han fick ordentlig päls på nacken och sidorna…… Det som är intressant, han tålde valpfoder bra - och tål det ännu. Problemen började någon tid efter jag bytte till vuxenfoder…… Men det är _en_ "patientbeskrivning" - inte giltig för alla! ;-)
0
0000

Jag tror nog at RC påverkar iaf några linjer på ett negativt sett inte alla som vi också vet, men relativt många. Jag vet katter i Ryssland också som inte tål RC, min Nikita som är eftersvenska linjer tål inte RC heller s¨å nåt måste det ju vara…. Har iaf inte hört att lika många katter någon annan ras ragerar lika negativt på RC iaf.
Detta inte sagt för att svartmåla RC, utan mer som en fundering som jag delar med mig av ;)
De flesta av mina katter spyr efter att ätit RC
Wilda hade problem med kräkningar dagligen och enligt min veterinär är det inte helt ovanligt när man ger RC, beroende på att det innehåller relativt stora mängder "aska". Men om de inte får magproblem så är det ett bra foder

Har inte haft några problem med RC och pälsarna på mina katter. Både mamman & bebbarna har mycket bra päls..
Jag valde crx just för den krulliga pälsen & temperamentet..
Därför var mitt val av katt då jag köpte att det skulle finnas bra med päls..
Visar en bild på välpälsade Märta där vågorna har börjat komma..även hennes syskon är välpälsade..och alla äter RC..
Min hona tappade knappt nån päls & hade en rejäl tjock päls efter kattungarna..likaså fick mina kattungar bra päls..
Så jag är mycket nöjd & det är jobbigt om man råkar ut för foderproblem..det är svårt att veta ibland vad de reagerar på..
Man får prova sig fram & se vad det beror på..men det kan ju vara så att det är ärftligt emellanåt detta med pälsen..
//Maria
Jaa det här med foder… Min brors katt Ramses äter 100 % RC siames och hans päls är och har alltid varit Super. Hans mamma dvs min Tittioo har reagerat mot torrschampoo som jag prövat en gång och aldrig mer på henne då försvann mycket päls … och den gång då jag testadet RC Beuty and Fit… hon börjar klia sig efter cirka 3h timmar efter hon ätit det - har testat och det blri samma varje gång.. bytte till Hills, men hennes päls blev inte OKäven om kliandet var borta, bytte tillbaka till RC siames och ve och fasa nu var kliet tillbakat - testade Eukanuba - och hon blev mycket tjock.. trots att jag gav henne yttepytte lite (i färhållande till anigiven dos också..)
Har hunnit pröva James Wellbeloved också och upplevde tyvärr glanslösa lite tråkiga pälsar här med..
Nu äter alla kissarna här hemma Orijen och de har riktigt fina pälsar hela gänget… men vi har bara testat i cirka 2 månader så den slutliga utvärderingen kvarstår…
Tror att man ska vara nöjd om man har ett foder som ger glada friska välmående katter med fina pälser - skulle aldrig byta om allt funkar bra. Men nu är det 100 % Orijen här hemma tillsvidare.

#22 hmmm - men aska innehåller ju salter (om jag inte helt minns fel)som inte alls är bra för katternas njurar
Det är det som är det dåliga med bara benämningen "Aska"-vad innehåller den?
Det skrevs mycket om detta med för mycket salt i katt torrfodren för ett tag sedan..
Bla uttalde sig då just RC och försvarade sin salthalt med att den skulle få katterna att dricka mer(idiotiskt-för det funkar ju inte så..ok dom blir törstiga och dricker mer-men njurarna tar ändå skada av salt…Ok man minskar risken för njur-sten med att dricka mycket-men det blir antiklimax då salt är skadligt för njurarna på fler sätt.. - detta är min nuvarande slutsats med den kunskap jag har iallafall..)
Vi hade en artikel om det här då-eller tråd..men den finns nog inte kvar.
Ska försöka hitta infon om detta igen-för nu har det helt tystats ner igen..
Jag är efter att ha haft en katt med försämrad njurfunktion(fick det som 11åring..)numera livrädd för detta med för mycket salter.Inte alls bra för deras njurar.
Detta med hög salthalt slipper man med blötfoder
Ska på jakt nu-efter infon!

Salix - En annan tanke är ju att många katter fäller just nu!? Det märker jag i alla fall här hemma! Mina katter har bra päls, så även nu, men jag märker att det släpper lite nu när jag klappar och kelar. På en av dem, en kastrat, märks det rätt tydligt. Han är sig inte alls lik i pälsen nu, han är inte kal men tunnhårig, pälsen är fortfarande len och mjuk men också rakare.
RC och Eukanuba har jag haft i många år och aldrig ens funderat över allergier.
Fortsätt du att kela och klappa din katt, jag tror absolut inte att det gör någon skilnad för pälsens skull. Däremot får du nog en mycket snopen katt om du slutar kela med honom!