Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1958 ggr
SilverEmma
1

Änglatassen´s William Axl Rose!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då stiliga Axl inte trivdes i sitt förra hem så har han nu fått flytta hem till oss! För ett år sedan så tog vi över Blå Katten Osaka (numera Doris) och vi hoppas på att de kan bli kompisar! Gårdagen spenderades med mycket vrålande, Axl vrålar för att han så gärna vill hälsa på Doris och Doris vrålar för att han ska låta henne vara. Surtant.

Första natten har varit lugn. Doris har som vanligt sovit under mitt täcke och Axl har sovit lugnt i sin puff på nedanvåningen. De har undvikit varandra nu på morgonen men de sätter väl snart igång med att skrika på varandra igen.

För 1½ år sedan kunde jag knappt tänka mig att ha en katt, och nu sitter jag här med två…fattar fortfarande inte riktigt vad som hände. ;-)

AlexH
0

Cornishar är beorendeframkallande :) grattis till fin ny familjemedlem!

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

MonicaLagerquist
0

Grattis.De blir nog vänner snart ska du se.

Stolt ägare till tre La permer

Spotless
0

Axl är efter min Utter. Har du kontakt med hans uppfödare? Maria. Om inte så tror jag hon skulle uppskatta det.

Lycka till, men var beredd på att ge dem massor av tid.

SilverEmma
0

Tack för alla grattisar! Visst är de beroendeframkallande…och så galet vackra!

Har inte kontaktat uppfödaren än, omplaceringen kom ganska plötsligt och vi har haft fullt upp sedan han kom igår. Vet att hon finns här, så hon kanske t om ser tråden. :-)

Idag går det liiiiiiite bättre, eller så inbillar jag mig. De är i alla fall i samma rum, även om Doris morrar högt varje gång Axl rör sig. Hon är SÅ missnöjd. Axl är stencool och struttar runt som om han äger stället. Vi har stort hus så han har mycket att utforska. Så länge som han ignorerar Doris och fokuserar på annat så går det bra. Det får ta den tid det tar…även om det är frustrerande och man vill att de ska bli polare direkt. ;-)

AlexH
0

här är en länk till Marias uppfödning, hon skulle bli jätteglad om hon får kontakt med dig och får veta vart Axl bor :)

http://privat.bahnhof.se/wb515895/angla/

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

SilverEmma
0

Tack! Har redan slängt iväg ett mail till henne här på forumet! Klart hon ska veta var hennes katter håller hus! 😃

jeenova
0

Himla vacker kille. Grattis och lycka till TS!

SilverEmma
0

Tack! Hoppas verkligen på att allt går bra och att de blir kompisar! Tycker att han har flyttat runt tillräckligt mycket nu så vi ska göra vårt bästa för att alla ska trivas och att det här är hans hem för livet. ❤️

jeenova
0

Det kommer nog gå bra, har du tur så går det bara på några dagar. Men ibland tar det tid och man får låta det göra det ibland för bästa resultatet!

SilverEmma
0

Jag har fattat det som att vi inte kan påverka särskilt mycket utan att de fixar det bäst själva? Vi motade bort Axl några gånger så att Doris fick vara ifred en stund och vågade stanna i rummet i alla fall. Har sett till att hon fått mat och vatten lite då och då och bär bort henne till lådan ibland. (hon rör sig inte ur fläcken på egen hand) Igår satt hon och tryckte under gästsängen i flera timmar och hade t om bajsat där…tyckte så synd om henne. Funderar på att köpa Feliway imorgon, kan man hitta det i vilken djurbutik som helst tro?

AlexH
0

Feliway finns även på apoteken :)

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

SilverEmma
1

#11 - Jag såg det precis när jag besvärade mig med att googla! Det finns i lager på ett av apoteken i stan så det ska fixas! 😃

Spotless
0

Flera lådor, på olika ställen är ett tips. Till att börja med. Samma med mat- och vattenskålar. Felliway, i eluttagen. Kanske en nätdörr, lätt att snickra själv.

miano
2

Fina Axl❤️Tror det kommer gå bra,bara de får lite tid på sig.Ser att många har gett dig goda råd i tråden.🙂Känns skönt att veta att ni vill göra allt ni kan för att det ska bli Axls hem för gott.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

SilverEmma
1

Det enda rum vi kan spärra av är vårt sovrum, där har vi för tillfället en extra låda och en matplats. Ibland stänger vi in Axel en stund så att Doris får chansen att slappna av här nere med oss men vi försöker ha öppet så mycket som möjligt så att de i alla fall har chansen att se varandra. Vi ska strax iväg ett par timmar så då får Doris sitta i sovrummet så länge, hon accepterar det bättre än Axel. (det har blivit en Axel av honom nu) ;-)

Tycker inte att djur ska behöva flytta runt så mycket som Axel har gjort, men ibland är det ju tvunget. Han var inte lycklig i sitt förra hem och då är det ju bättre för hans skull att han får komma till ett nytt. Jag & förra ägaren är bra vänner så hon får ju fortsätta följa honom på hyggligt nära håll och hon vet framför allt var han finns och att han har det bra. Det känns skönt för oss båda! Har tät kontakt med Doris förra ägare också och hon tycker det är jättespännande att hon fått en ny kompis! (eller ja…kompisar kan man väl inte kalla dem än) ;-)

Det är kul att se hur pass olika de är! Doris valde mig som sin människa ganska direkt. Hon undviker helst maken och minsta dottern, äldsta går bra och de delar ofta säng om Doris inte ligger hos mig. Axel däremot älskar hela världen. Alla är en potentiell bästa kompis och ska kelas med. Så jag förstår att han tjurar lite över att Doris inte vill bli älskad av honom. ;-) Får se om fröken Surpuppa tinar upp ytterligare lite idag!

SilverEmma
1

Minsann…Doris flyttade sig precis frivilligt från sin gömställe under bokhyllan och satte sig på matbordet två meter närmre Axel som ligger i sin puff. Han gör sitt bästa för att ignorera henne efter en rejäl snyting tidigare idag och Doris verkar lite intresserad nu. Hon sitter med spetsade öron och ser väldigt lugn ut! Känns som ett stort framsteg av Doris von Surpropp! Det känns inte helt omöjligt längre! 🥳❤️

jeenova
0

Hon vill kanske mäta hans manlighet om han står pall för en eller två snytingar 😉

SilverEmma
1

Haha! Det är nog så…han har ett rivmärke på nosen så det var en praktsmäll hon fick in, Surproppen. 👍Nu har hon hittat sin vanliga plats bredvid mig i soffan, känns skönt att hon kan slappna av så pass mycket. I alla fall så länge som dendärandra ligger kvar i sin puff.

miano
0

Känns skönt att veta att det går framåt mellan dem❤️

Axl är en sådan fin katt.Tror att han kommer trivas bra i eran familj🙂

nakenkatt
0

Vilken tur att han fick flytta hem till dig.det kommer att bli jättebra.

SilverEmma
0

Små små framsteg varje dag. Idag har Doris kunnat gå runt i huset utan att Axel har brytt sig om henne. Han har nog förstått att det inte hjälper att förfölja henne. 🙂Hon är betydligt lugnare och ser inte fullt så olycklig ut längre. Axel verkar trivas bra här, otroligt lugn och harmonisk för att ha flyttat så pass många gånger! Det märks att han är lite yngre än Doris, mycket mer lek och bus! Ungarna älskar det och vi skrattar alla högt åt hans upptåg! Vi är så kära i honom… ❤️

SilverEmma
0

Lite råd från experter…Doris har som sagt börjat röra sig runt i huset nu. De kan sitta hyggligt nära varandra utan morrande och Axel har börjat fatta att det är bäst att ignorera henne. Det är nu två dagar sedan sista ordentliga snytingen. I natt har vi för första gången haft sovrumsdörren öppen, Axel har varit inne och kikat hos oss, Doris morrade lite och Axel gick igen.

Imorgon ska jag och maken hjälpa två vänner att flytta. Vi kommer att åka hemifrån vid 8.30 och kommer hem någon gång på eftermiddagen. Tror ni att vi vågar lämna alla dörrar öppna eller ska vi sätta Doris i sovrummet med låda och mat/vatten? Vad tror ni?

Spotless
0

Jag skulle dela på dem under tiden ni är hemmifrån. Om något skulle hända när ni är borta så kommer det att ta så mycket längre tid för er att få dem att acceptera varandra. Dessutom tror jag att det är bra för dem båda med lite tid för sig själva.

miano
0

Håller med #23 Det går framåt för dem båda två.Så bättre att de inte är i samma rum om något skulle hända under tiden.

SilverEmma
0

Då får det bli så! Tack så mycket! 🙂

SilverEmma
0

Inga mer framsteg här. Doris smyger runt i huset och slappnar av lite då och då. Så fort Axel kommer för nära så fräser och morrar hon. De har rykt ihop ett par gånger, inget allvarligt dock. Är det jag som är otålig eller borde det inte ha skett lite mer framsteg nu? Visst…det har bara gått en vecka. Ska vi bara låta dem vara? Sjasar bort Axel ibland när han blockerar vägen för Doris, men annars låter vi dem sköta det själva.

Får lite ont i hjärtat av att se Doris…hon var ju så lycklig här och nu har vi sabbat det. 😕

jeenova
0

Vissa tar det längre tid för än andra, det är upp till individer av katter. Låt det få ta tid, dem får brottas ut det lite och oftast så blir det bättre. Är honan kastrerad?

SilverEmma
0

#27 - Båda kastrerades långt innan de flyttade hit. Doris ligger i min morgonrock just nu och verkar allmänt nöjd. Uppskattar de här stunderna med henne nu. 🙂

jeenova
0

Det är underbart när de ibland kan vara sig själva i sådan pressad situation. När jag hade min första hane och hans syster kom hem till mig en månad efter flytten så var det som hos dig. Men hon var aldrig snäll så hon fick flytta hem till uppfödaren igen, men de låg och sov tillsammans, putsade och åt ihop. Men hon var ingen katt-katt typ utan bara gillade människor. Men jag sammanförde de genom matstunderna, på ett befintligt avstånd ifrån varandra men att de såg varandra. Då blev det enklare med tiden och hon tolererade sin bror bättre.

SilverEmma
0

Båda är ju vana vid andra katter sedan tidigare, så jag trodde i min enfald att de skulle vara skityckliga med varandra vid det här laget. 😃 De ska givetvis få mer tid, det är mest jag som är otålig. 🤗

jeenova
0

Tålamod är nog det bästa man kan ha med djur (och barn har jag hört)

miano
0

Det kan ta tid,och över två veckor får man räkna in ibland när två katter som inte känner varandra som vuxna ska finna sina roller i hemmet på nytt.🐱ge dem båda två lite egentid tillsammans med er.Så småningom så börjar de båda två koppla av mera.Då kan man försöka leka lite smått med båda två på varandras avstånd så du inte föser ihop dem mot deras vilja.Samt ge dem något gott som de tycker om när de är tillsammans.Lite är det ju så att Honan är ju den som är van att bestämma i hemmet och in kommer nu någon katt som hon inte alls vill ska få bestämma över hennes rutiner som hon har.😉rätt som det är så kan de passera varandra utan att bry sig.🙂

AnneAlva
0

Att sammanföra två vuxna katter tar tid. Var inte orolig över att det gått en vecka och de inte är bästa kompisar. När det gäller kattungar är det mycket lättare, men med vuxna katter får man räkna med att det tar iaf 1 månad eller mer innan de vant in sig med varandra. Så slappna av och låt dem ta det i sin takt även om din takt naturligtvis hade varit att föredra. 🙂

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

SilverEmma
0

Mina ungar har tärt nog på mitt tålamod…kanske därför jag är otålig. Fast klarar jag av två envisa avkommor så ska jag väl klara av att få två fulkatter att älska varandra. 😃

Frajdah88
0

Gratulerar till en vacker katt! Det kommer att fixa sig mellan de båda med tiden. Tålamod är guld! Rättvisa likaså! Lycka till! :)

Med vänlig hälsning, Fridah & S*Weminas Spiccato "Nisse"

SilverEmma
1

Babysteps….Doris är inte helt nöjd, men accepterade att Axel satt i soffan en stund. 😃

AlexH
0

jag skulle inte ge upp första månaderna.. det kan ta tid för vuxna katter att acceptera varandra :)

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

SilverEmma
2

Jag ger inte upp. Fulkatterna är envisa, jag är envisast. 😃Doris börjar dock bli nyfiken. När Axel inte ser så smyger hon upp och luktar på honom. Nu ligger Axel i mitt knä och Doris ligger alldeles bredvid och sover. Börjar faktiskt kännas bra!

AlexH
0

toppen!

👍

Alexandra H

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

SilverEmma
0

Nu måste vi tyvärr inse faktum och ge upp. 😭

Vi tyckte att vi såg små framsteg, sen skadade Doris benet och allt liksom pausades. Nu är hon bra igen och de ryker ihop varje dag. Doris smyger omkring som en strykrädd hund och Axel visade sig vara mer dominant än vi trodde. Om Axel ser Doris går förbi så jagar han in henne i ett hörn och sedan slåss de. Hon mår inte bra i detta och ska nog leva som ensamkatt ändå. 😕

MonicaLagerquist
0

Trist att det inte gick.

Stolt ägare till tre La permer

jeenova
0

Vad tråkigt att det inte gick! Tyvärr går det inte alltid, jag hoppas Axl hittar ett nytt hem där det går bra för honom att stanna.

SilverEmma
0

Jag har en god vän med katter som visserligen bor i lägenhet just nu men är i full gång med att leta hus. Tror att han kunnat få det riktigt bra där! Vi diskuterar och pratar och ser vad vi kommer fram till…

Vi är riktigt ledsna här hemma…han är så lätt att fästa sig vid. Han är så otroligt social och trevlig, lite så som jag önskar att Doris var. Hon är sån mot mig, men inte speciellt mycket mot andra. Axel älskar liksom hela världen.

Eine
2

Det är så trist när en katt måste byta hem flera gånger. Men märkligt nog verkar de anpassa sig bra.Får de kärlek och god mat så brukar det lösa sig. Lycka till.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Spotless
0

#43 Lycka till med att hitta rätt hem till honom! Jag hoppas av hela mitt hjärta att han får komma till någon där han får vara kvar för evigt nu. Du tar väl hjälp av uppfödaren? Hon vill så klart veta att han kommer flytta igen.

Spotless
0

En tanke bara… Om det redan finns vuxna katter i det tänkta hemmet så kan det ju bli samma problem igen med att någon/några av dessa katter inte accepterar Axl och då måste han ju flytta igen. Det viktigaste måste väl ändå var att han hamnar i ett hem nu där han får bli kvar? Vore det min katt skulle jag leta efter ett hem utan katt men som planerar att köpa kattunge snart för jag anser inte att en katt ska leva utan kattsällskap. Alternativt ett hem där det finns en mycket ung katt. Grabben måste ju komma till någon nu där han kan få må bra och stanna för evigt.

jeenova
0

Så synd att jag inte kan ta honom då jag har två unga killar som är väldigt sociala och snälla mot allt och alla, han skulle nog passa väldigt bra in här.

Eine
0

#46 Så tänkte jag också. Bättre kanske att han få vara ensam hos någon…Tills han känner sig hemma och säker.

Och om man köper en kattunge,låta den flytta om det inte fungerar..

SilverEmma
0

Inget bestämt som sagt, utan vi funderar, diskuterar och planerar….

Har ett par olika hem vi ska kika på, det är inte akut så vi vill vara säkra på att det verkligen blir rätt.

miano
3

Mitt hjärta känner för er och för Axl.Ni har kämpat på och försökt bra.Han har fått flytta runt alldeles för mycket.Så hoppas han kommer till ett hem där han får stanna kvar nu för evigt.Där han kan få trygghet och kärlek.Försök hitta ett hem till Axl där han kan vara själv ett tag och bli älskad och känna sig trygg i det nya hemmet.Och att någon av de nya ägarna är hemma med Axl ett tag.Sen att de så småningom köper en kattunge. Helst inte till någon så han blir utekatt.Kattgård eller nätad balkong,eller koppel ute är så klart helt ok🙂 Vet att Axl var en väldigt trygg och stabil kille då han flyttade till den andra ägaren som då tyvärr inte ville ha den kontakt som jag önskade och därför hade man inte riktigt koll på hur Axl mådde.Tills jag fick ett mail att han flyttat och det gjorde mig väldigt glad ändå att få veta hur Axl mår och få se kort på honom.

Önskar av hela mitt hjärta att jag kunde ta tillbaka Axl❤️Axl är och förblir en väldigt speciell katt för mig.Och idag ångrar jag så att jag sålde honom då jag ser hur han har fått flyttat runt.😕jag ska se här där jag bor,om det möjligtvis finns någon som kan tänka sig att ta hand om Axl.

SilverEmma
1

Vi har hittat ett hem till Axel! Det är en gammal klasskompis till mig som bor utanför Kristianstad, typ en halvtimme härifrån. Två vuxna, två djurälskande barn och inga anda djur! Stort, fint hus! Han flyttar på måndag och jag tvivlar inte en sekund på att han kommer att bli högt älskad och vansinnigt bortskämd! 😃

Spotless
0

Lycka till i nya hemmet Axel!

Förutsättningarna låter bra, hoppas att de kan tänka sig en kattkompis till honom vart efter. En ung individ, lagom till när Axel har bott in sig.

Eine
0

Åh så skönt! Har tänkt på honom…

miano
1

Känns skönt att han får barn som lek kompisar,och att han kommer få mycket kärlek.

Nu hoppas jag och tror att Axl får det bra i sitt nya hem.