Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1590 ggr
Buffy-co
0

Svensk kattmat..

Såg en tråd här med en fråga om vegetarisk mat till katt-och det är ju ok att fråga,men eftersom de är köttätare så tänker jag att just katter(och hundar..)är lite tokigt att försöka göra till vegetarianer.
Förstår dock verkligen de människor som är det själva-vill vara det men klarar det inte helt..äter dock mycket veg.

Det jag själv tycker är mycket mer intressant samt irriterande när det gäller både katt och hundmat-det är att det inte finns många svenska alternativ!
Jag vet bara Mjau som blötfoder-och det ska ju vara bra men gillas ej av min katt-dessutom för stora förpackningar tyvärr(men man kan ju frysa ner det iofs..)Ska prova med Mjau igen på Buffy-det har inte blivit avGenerad

Men-tycker ni andra inte att det är knäppt att de flesta katter och hundar i Sverige äter mat från andra länder??
Jag är av den åsikten att närproducerat är bästa av många skäl..Jag själv äter endast kött från Sveriga-inte en tysk salami här inte..
(har sett djurtransportsfilmerna med levande djur nerifrån Europa som ska upp och bli salami i Tyskland..Jag skulle kunna göra vad som helst med dessa idioter(ja-dom är det..) som tex. sparkar på en ko med brutet ben för att den ska resa sig..den måste leva när den förs över gränsenSkrikandesVarför-transportera levande djur så här??Jo det är tydligen mer ekonomiskt..jag mår så illa av detta)

Nu kom jag lite ur spår-men frågan var alltså-är det inte detta som är problemet-att vi ger djuren kött från andra delar av världen-tom från USA,Canada(Orijen..)osv där vi inte har en aning om hur djuren som ingår i fodren behandlats..
Dessutom utgör dessa transporter ytterligare bidrag till de negativa klimatförändringarna-tänk vad mycket säckar det rör sig om.

Jag fattar faktiskt inte att vi i Sverige inte ska kunna göra ett bra foder-dyra är de utändska redan så det är ju inget problem-nu menar jag mest torrfoder då..Mjau finns ju bra som blöt,vet dock fler katter som ej gillar det..-men det borde ju finnas flera!
Mjaus torrfoder har mina katter spytt av när de fått smaka -men ätit..innehåller mest spannmål tydligen(tror dessutom det har för mycket salt..)

Orkade ni läsa allt svammel??Lite trött är jag…Generad
Jag har dock länge varit frustrerad över detta!

Det är ju många med mig som bara vill äta svenskt kött-varför då ge sina djur utländskt..??
Inkonsekvent eller hur?(och jag är själv så inkonsekvent..tyvärr eftersom man inte har något val känns det som!!)

A-M.H
0

Steak …ja mina äter ju Orijen, det bästa alternativ som jag kunnat hitta och det är ju som sagt inte svenskt…har försökt med mjau   så skulle ha fått en del blöt o en del torr…men, icke, icke, icke de totalvägrar..inte ens om Alf sjunger värst matsången så tar han inte en endaste tugga…Orijen finns ju som blötfoder också(tror jag) men de tär ju som sagt inte svenskt..

..här köps bara svenskt kött..ingenting annat och har ju sån tur att de tfinns två stora matvaruhus i närheten och de har mycket bra svenskt kött båda två…

…ja du Buffy djurstransporterna kan jag inte ens tänka på..då blir jag vansinnig..'

…säger som du om nån vet bra svenskproducerad katt mat så mottages alla förslag tacksamt..

Läste allt "svammel" står sist i kö(4/4) till duschen…Flört

smurfan-13
0

Fanns det ett lika bra svenskt alternativ skulle jag välja det, men nu gör det ju inte det :(

Bland hundfodrerna finns det ju lite fler, men jag har ändå inte hittat nåt som passar mina hundar på den svenska marknaden.

Här äter hundarna orijen, vuxna katten JW & kattungen rc (från uppfödaren), men ska försöka gå över på orijen nu denna veckan.

smirik
0

Allt som Doggy gör är ju svensk producerad, dem gör bland annat Mjau & Kattuna, (som båda är blöttfoder) sen gör dem också Bozita feline som är ett torrfoder men hur kvaliteten är på det vet jag inte, har aldrig använt det.

AlexH
0

Husse.. är inte deras produkter svensktillverkade? Har inte kollat men tror hemsidan är www.husse.se

Sedan så finns ju Magnusson på hundsidan bla annat.. vet dock ej om de gör kattmat..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Elica
0

Och sen kan man alltid börja med barf - och köpa inhemskt kött. ;-)

smurfan-13
0

Doggy använder "EU-godkända antioxidanter" skriver de. Om de inte skriver ut VILKA de använder vägrar jag ge det till mina djur! Det finns starkt cancerogena ämnen som är godkända & det vill inte jag ge iaf. Naturliga antioxidanter är ett krav på de fodrerna jag ger.

husse har lite mkt vete i sitt anser jag, men annars ser det ju faktiskt helt ok ut. Bättre än doggys produkter som inte skriver ut vilka antioxidanter de använder  iaf.

AlexH
0

Ja jag använde ProPlan till hundarna innehåller endast lax ris och Majs inga spannmål alls! :)

Har inte provat proplan för katt.. dock min djurbutik tar inte in det eftersom de som har proplan också har märket Purina som finns i mathandeln och djuraffären tänker inte ta in ett foder som är dyrare när likvärdigt foder (enligt tillverkaren) säljs mycket billigare i butiken intill… Jag har dock större förtroende för ProPlan än Purina… Pro Plan tog bort min ena hunds allergi hon är allergisk mot spannmålet i övriga foder..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Anna77
0

Intressant tråd. Vi köper endast svenks kött, gärna från Småland.

Skulle gärna vilja köpa svensk kattmat med..