Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3280 ggr
Mya
10/4/15, 12:10 PM

Tandborstning

Borstar ni tänderna på katterna ?
Hur ofta då?

Tänke det skulle vara bra med katt tandhygien prat

Jag har förr haft till och från med tandborstning på katterna.
Jag har glömt bort och katterna vill ju ogärna bli borstade i munnen.

Men nu har jag dock hållit i det i en veckas tid.
Då man märke att det luktade illa i munnen på ena katten Mizzy-Dio.
Så jag har tänkt att små borsta i en vecka eller två veckor tid och sen där även kanske växla. Så man borstar varann dag eller liknade .

Även om katterna inte gillar detta, så kan man försöka vänja dom.
Speciellt då de får beröm (beröm älskar de).  Sen att man kopplar tandborstning till lek sen.

Det jag tar är  öron-tops eller barn tandborste och borstar lite lätt vid sidorna.
en kort stund i mellan då, då mina ogärna vill att matte ska vara i munnen.

 Bucacat, pasta (vanlig och en med lever smak) och något som heter Petosan tandpasta har jag . Växlar lite mellan dessa.

Sen har man via djursjukhuset Royal Canin Dental   (Fodret motverkar plack, tandsten , dålig andedräk), men jag tycke att katterna haft känslig mage, så det blivit mindre med det.

Silver Fang/ Ginga Babblare : http://gingagalen.blogspot.se/

Annons:
nakenkatt
10/4/15, 8:34 PM
#1

Borstar katternas tänder varannan dag. Dios mamma har tyvärr forl och fått operera bort flera och ska operera bort flera. Man vet väl ej med säkerhet om det är ärftligt men kan vara det.jättebra att du borstar hennes tänder.har blivit rekommendera av vet. Arram där du jobbar att köra varannan dag.

Eine
10/26/15, 5:06 PM
#2

Duktiga ni är !

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

aloizias
10/26/15, 10:00 PM
#3

Borsta ett par gånger i veckan använder fingertandborste https://www.kattkompaniet.nu/kattvard-halsa/tander-katt/fingertandborste-katt

sussie
11/3/15, 9:27 PM
#4

Jag borstar tänderna på min Freja varje morgon före frukost, hon har gingivit tandlossnings sjukdom. Jag använder en vanlig barntandborste, hon hann tappa en liten framtand innan jag märkt hur det stog till. Hon är opererad och tandläkaren rrkomenderar borstning och råa kycklingvingar ibland så hon får använda tänderna i stället för att tappa dem. Jag har borstat dem sex år hon fyller sju nästa vecka. Freja är en liten somali hamnade här när jah tittade på kattbilder.

fokuserameraflera
3/6/16, 9:23 PM
#5

Jag har nog aldrig borstat tänderna på en katt, men det kanske är dags att börja! :D
Hon klöser så mycket på möblerna så jag har fullt sjå med det, men det kanske kan vara bra att borsta tänderna. Puh, jag fick till och med sanera bilen sist vi åkte, hon kom ur buren och klöste loss en panel så det for ut en massa skumgummi. Jag var inne i affären i tio minuter, hon lyckades med en del…. Fick ta ett billån för att köpa ny bil, men det var det värt, den nya är ju fräsch! En Volvo. Och Majsan får jag sätta bakom lås och bom i bilen.. :D

Upp till toppen
Annons: