Annons:
Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 1978 ggr
Wand
1/22/15, 10:23 AM

Ny uppfödare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För några dagar sedan skickade jag in ansökan om stamnamn samt betalade avgiften till SNRF (Sveriges Nya Raskattförening) och jag väntar spänt. Med lite tur blir det min premiärkull till slutet av våren/början av sommaren!

Fleur (Zoot'z Ex Spectra Vondergeist) föddes i mitt hem, hon är dotter till min foderkatt Molly (Rex Angels Ruby) och jag har haft henne sedan första sekunden. Jag fick köpa henne och planerar nu att ta min första kull med henne.

En vacker, unik, intelligent och kärleksfull liten krabat är vad hon är, och hon kommer verkligen föra vidare ALLT jag eftersträvar!

Jag är så glad att jag kan flyga i taket!

Jag planerar att ta med henne till vet för att få intyg på att hon är ua vad gäller navelbråck, och sedan bör hon vara "good to go".

Vad har ni för erfarenheter och tips att ge mig som är en newbie? Minns ni er första kull och vad hade ni för avsikt då den genomfördes?

Bomba med bilder och info! :D

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
Saffran0Spice
1/22/15, 10:36 AM
#1

Inga erfarenheter tyvärr - men håller tummar och tassar för er att ni får svar snart!
Och måste säga att jag är något avundsjuk på din lilla vackra primadonna😍❤️

MonicaLagerquist
1/22/15, 10:47 AM
#2

Lycka till. Är hon besiktigas UA som liten kan du använda det som intyg på att hon inte har eller har haft navelbråck. Så för den skull behöver du inte gå till veterinärn.

Stolt ägare till fem La permer

Wand
1/22/15, 11:37 AM
#3

Tack! Så jag behöver inget nytt intyg så länge jag har från hennes besiktning kvar? Finns det något annat jag bör kolla upp? Har förstått det så att HCM är onödigt att kolla i så låg ålder då det sällan ger utslag.  Bör jag scanna ändå?

Hon är 8,5 månad, kommer vara runt året vid parning.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

[Wiveka]
1/22/15, 11:43 AM
#4

Mina honor har alltid varit minst 1,5 år vid första parning och har också HCM-scannat då och vid minst ett tillfälle senare.

Många kattungeköpare idag är välinformerade och frågar om föräldradjuren är HCM-scannade.

De flesta hankattsägare vill att man minst har FiV/FeLV testat och självklart blodgrupperat. Många kräver även att man testa Tritrichomonas och Giardia.

Wand
1/22/15, 12:09 PM
#5

Min hona är A-blodad så det är redan kollat. :) FiV/FeLV har inte någon av hennes föräldrar och hon har inte träffat andra än mina och andra av uppfödarens katter, men det kommer kollas ändå då jag ska in till vet. Kommer ta min ena kastrat för årlig vaccination och hälsoundersökning och tänkte då ta med Fleur. Finns ingen HCM i släkten men kommer självfallet scanna henne ändå, dock vet jag inte om det är viktigt att göra det innan eller ej.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

nakenkatt
1/22/15, 12:13 PM
#6

Scannar alltid honorna före parning.Tycker det är väldigt viktigt.

Annons:
Rexjen
1/24/15, 2:36 PM
#7

HCM-skannar alltid innan parning oavsett ålder och linjer både hanar och honor. Better safe than sorry. Tar kull när honorna är kring två år eller senare.

nakenkatt
1/24/15, 6:20 PM
#8

Tycker också två år är bra.

MonicaLagerquist
1/24/15, 6:50 PM
#9

Är katten vit behöver hon intyg på att hon är hörande.

Kommer ni till SNRFs utställning i maj?

Stolt ägare till fem La permer

Anne Ericsson
1/29/15, 2:20 PM
#10

Jag HCM screenar också alltid innan första parning.Har haft otur med ung katt som fått anmärkning på hjärtat så även om det är ovanligt så måsta jag veta status innan parning.

Jag kollar alltid Fiv/Felv också innan första parning för säker hets skull.

Vacker katt ! Lycka till !

Anne / S*Avec's

Anne

Upp till toppen
Annons: