Annons:
Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3816 ggr
cosmonita
2014-04-05 20:48

Övervikt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vägde mina två hankatter och blev väldigt förvånad över att min cornish rex var tyngst! 
Han är två år gammal (kastrerad) och den andra hanen är en 11 år gammal huskatt (också kastrerad) som ser stor ut, kanske för att han har så tjock päls.

Huskatten väger 5 kilo medan cornish rexen väger 6,1 kilo. Det skiljer ett helt kilo dem emellan! Och vad jag förstått så är sex kilo mycket för en cornish.

För min egen del så bryr jag mig inte alls men jag vill inte att min kille får övervikt som påverkar hans hälsa negativt. 

Jag ger honom, vad jag förstått, bra mat. Mjau blötmat första 1½ året och sedan dess Bozita tetra. Torrfoder får de någon enstaka gång, kanske 4 gånger i månaden, och då inte heller de mest kolhydratrika sorterna.

När han var liten och fram till 1½ år-s ålder fick han fri tillgång till mat. Sedan i somras får de mat morgon och eftermiddag på vardagar. Jag fyller på när det är slut. Det kan hända att det finns mat kvar i skålen när det är dags att fylla på, men ibland är det tomt också.

Jag ser ju att han har hängmage. Tigermage har jag förstått att en del kallar det. Den fick han direkt efter kastreringen i 6 månaders ålder. Nu när jag försöker studera honom på foton med "utomståendes" ögon så ser jag att han kanske är tjock.
Som sagt, kan ni som kunniga inom ämnet bedöma om han är sjukligt tjock och ge mig råd hur jag i så fall ska få honom att gå ner i vikt?

Annons:
cosmonita
2014-04-05 20:50
cosmonita
2014-04-05 20:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och en till bara för att han är söt. Magen syns nästan inte alls :)

MonicaLagerquist
2014-04-05 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hoppsan. Han ser rejält överviktig ut.

Jag skulle rekomendera dig att begränsa hans mat samt se till att ha motionerar mer.

Lägger in en länk till Kattstatus sidan där du kan se hur mycket mat han behöver.

http://www.kattstatus.se/sida97.html

Han får inte tappa mer än 1 max 2 % i veckan så väg honom regelbundet och ge honom mer mat om han tappar för mycket.

Hans halvbrorsa ser ut såhär och väger 2.9 kilo.

Övervikt är skadligt för katten så jag hoppas att ni kan få ner honom i vikt på sikt.

Stolt ägare till fem La permer

cosmonita
2014-04-05 22:41
#6

#5 Jag ska göra mitt bästa fast det är svårt med olika matbehov hos katter som man inte kontrollerar över dygnet. Jobbar tyvärr heltid. Och kan inte påverka det.

Enligt Bozita så är en dagsgiva för en katt på 4 kilo 300 gram/dag. Jag ger mina tre katter två tetror per dag dvs 740 gram.

Förmodligen är det för mycket.

Halvbrorsan, på fotot som du visar är jättefin, men jag vet inte varför du vill jämföra Milton med en utställningskatt. Jag förstår redan utan bildbevis att Milton är för tjock. Han kommer aldrig att komma i någon utställningsform. Och det är inte målet heller. Vill bara att han ska få vara mullig utan att riskera sin hälsa allt för mycket. 

För att jag ska kunna följa din länk på kattstatus så måste jag veta vad idealvikten är för min katt. Kan jag få hjälp att räknat ut det?

Annons:
MonicaLagerquist
2014-04-06 08:22
#7

Bozitas rekommendationer ligger i överkant. De rekommenderar 380 gram per dygn till en femkilos katt.

Den lite mer rätta mängden är 330 gram.

Man får helt enkelt väga maten och katten så att man har koll på hur mycket den äter och hur mycket den väger.

Det är svårt att säga exakt hur mycket Milton ska väga.

Muskler väger mer än fett. Han ska inte ha en massa löst daller.Tigermage har de flesta katter men den ska inte vara full av fett.

Man ska kunna känna revbenen men inte se dem.

Katten ska ha en midja om man ser den ovanifrån.

Viktmässigt ska det inte vara någon större viktskillnad på en hemma katt och en utställningskatt.

Båda mår lika dåligt av övervikt.

Stolt ägare till fem La permer

cosmonita
2014-04-06 18:10
#8

Tack för dina råd. Ska vara lite mer uppmärksam och försöka ändra på trenden. Måste vara lite mer strikt med maten fast jag hittills trott att jag ger snarare för lite än för mycket, ska minska mängden och se om det ger resultat.

Lätt också att bli "hemmablind". Har inte tänkt på att han är överviktig innan jag vägde honom och efter det granskade honom på ett objektivt sätt på foton.

nakenkatt
2014-04-08 04:46
#9

OK Monica han är nog lite rund , men så gulligt rund!!!

Upp till toppen
Annons: