Annons:
Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 2536 ggr
andreaw
9/29/13, 7:06 PM

Tips på bra kattmat!?

Hej! Vi har en liten cornishtjej på dryga tre år. Vi har bara haft henne i några månader och har inte riktigt bestämt oss för foder ännu. Innan hon kom till oss åt hon av de vanliga märkena man köper på Ica/konsum. Hon har matlust, men har alltid fri tillgång till torrfoder eftersom att hon äter tills hon är mätt och lämnar resten. Hon är (som de flesta cornish) väldigt energisk, hon är smal men gått upp lite i vikt sen vi fick henne och hon är innekatt. Någon som har bra tips på foder? 

Sen har jag en till foderfråga. Hon äter väldigt gärna mousse, de små burkarna man köper på Ica. Men det är det ända hon vill ha. Och av det jag lärt mig så är den maten inte bra för katten. Jag har provat att ge henne all typ av mjukmat, även paté men inte ens det vill hon ha. Hon slickar upp gelèn och sen lämnar hon allt. Jag har provat att mosa, att köpa "extra fina bitar", mm, på djuraffären. Har någon haft samma problem? Har någon tips?

Annons:
Vosstoss
9/29/13, 8:30 PM
#1

Mjau är ju ett våtfoder man köper på Ica o dyl. Men det ska väl vara bra tror jag. Inget spannmål i, bara kött (eller mest i alla fall). Tror det är ett bra foder, har hon ätit det? Själv kör vi mest på torrfoder och lite blötfoder då och då

ChristinaSwe
9/29/13, 9:26 PM
#2

Mjau i tetra som du köper i vanlig matbutik är faktiskt ett av det bästa foder du kan ge, smak spelar ingen roll… blanda lite och se vad hon tycker om. Torrfoder är en djungel, men så länge basmaten består av Mjau tetra så tycker inte jag att torrfoder spelar så stor roll, men köp på djuraffär och se vad hon gillar, mina äter bara Royal Canin torrfoder (Perser) som många förkastar… men mina vägrar allt annat torrfoder. så det har bara varit för mig att acceptera det.

andreaw
9/29/13, 11:42 PM
#3

Okej! Får prova att köpa ett paket Mjau imorgon :) Tror dock att hon kommer att vägra det precis som all annan mjukmat med bitar i. Det jag vet med moussen hon gillar är att det är väldigt mycket spannmål i, och just därför söker jag något nytt :)

[inanna56]
9/30/13, 2:11 AM
#4

Mjau på burk är inte bitar i, det är mer som färs och dessutom billigare än mjau i tetra. Jag gör så att jag delar upp en burk i dagsransoner och fryser ner och tar fram en dagsranson åt gången. Mjau är i mitt tycke ett bra foder och det enda jag köper i matvaruaffärer.Torrfoder köper jag på djuraffärer, mest från hemfoder.se eller animail.se på internet, då får man hemkörning också.

Eine
9/30/13, 12:51 PM
#5

#4 Jag använder också hellre burk än tetra. Men jag har 6 katter så en burk är slut direkt.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

andreaw
10/16/13, 9:43 PM
#6

Tack för alla tips! Mjau på burk fungerade jättebra 😂

Annons:
Eine
10/17/13, 9:48 AM
#7

#6 Jättebra!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
10/17/13, 5:32 PM
#8

Vad är skillnaden på burk och tetra?

Var det inte något i burken som inte fanns i tetran?

Burk är ju billigare och är nybliven mamma och håller på med smakportioner till min dotter så plocka fram lagom mängd ur frysen gör jag redan och känns som vi köper tetror var och varannan dag nu när vi slutat med torrfoder helt.

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

A_KickEm
10/17/13, 9:56 PM
#9

Burkmaten innehåller konserveringsmedlet natriumnitrit/nitrit E250.

Varför kan dom inte göra tetror i större förpackningar?

noir
10/18/13, 10:55 AM
#10

Så var det!

Det undrar jag med, en bamse tetra tack ;D

__________________________________
Medarbetare på Cornish rex ifokus
Blogg om mina två lockiga katter
http://tassarochlockar.blogspot.com

Mya
9/24/14, 11:14 AM
#11

Vad bra jag satt och letande på en tråd som denna. då det är prata om foder till katter ^^

Just nu har jag som torrfoder :

Kattmat

Cat - Specific Adult
Via arbetet så köper jag till katterna.
Kan ibland köpa våtfoder av samma sort med.
ibland köper jag Våtfoder som heter; Organic diet with chicken & Neutered Adult maintenance (Royal Canin).

Dock då jag är på Ica så kan jag köpa våtmaten ; Gourmet (finns så många smaker & sorter) & Sheba (med fisk smaker) 

Jag vet inte om alla djursjukhus har detta, men i Kumla så finns det torrfoder som heter: " Satiety, Weight Management Feline".
Du kan få med prova på gratis, då får du med en torrfoder och en våtfoder pack.
Jag testade detta och det var helt okej med katterna, men jag har gått över till Cat Specific nu.

Torrfoder mat finns alltid framme nu och jag vet inte 1-2 gånger så får katterna våtfoder. De tycks vissa dagar vara mer inne på torrfoder och andra dagar intresserade på våtfoder.  Jag variera just våtfoder och smakerna.
Nya höjdaren för min katterna var Gourmet med kanin

Silver Fang/ Ginga Babblare : http://gingagalen.blogspot.se/

Eine
9/27/14, 11:21 AM
#12

Har du provat rå mat? Finns djupfryst. Annars kött med ben av alla de sorter är bra. Även rå  kyckling med ben.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Upp till toppen
Annons: