Annons:
Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 5143 ggr
RainesX
2013-06-11 10:08

Katter som skriker efter mat

Tjing! Det var ett tag sedan vi (jag och frugan) skrev på CRXifokus men efter mycket av och an hemma så har vi bestämt att vi behöver lite råd då situationen börjar bli väldigt jobbig..

Vi har två stycken CRX, en hane på 3 år som heter Mau och en hona på snart 2 år som heter Vinnie som vi införskaffat hos http://cornishrex.ifokus.se/users/4d7121f7b9cb4620e90290e7-katternasmatte

Skall tilläggas att dom är far och dotter och kastrerade båda två. Husse är tyvärr allergisk så katterna får inte vara i sovrummet.

Men Mau är alltid hungrig Oavsett hur mycket mat han får. De får mat klockan 06.30 innan vi åker till jobbet. 15-16 när vi kommer hem, och sedan igen innan vi går och lägger oss runt klockan 21. De brukar få mat vid ungefär samma tider även dom dagar då vi är hemma. Men ofelbart ser en dag ut som följer:

05.00 Matte vaknar kanske till och vänder sig i sängen. Detta märker klart Mau som då promt testar om Matte verkligen är vaken med lite mjauande. Detta triggar Vinnie som också börjar mjaua. De fortsätter så att till och från mjaua tills husse går upp, men då är det ingen mening man mjauar för husse ger oss inte mat, han bara åker till jobbet. Matte däremot vaknar till när husse åker vid 06.00 så då börjar vi mjaua rejält tills matte drar sig upp vid 06.30. Då ska vi prompt ha mat NU PÅ EN GÅNG. Inget kel, nej tack bara MAT MAT MAT. Problemet är att matte är skitsur efter att ha lyssnat på mjauande i några timmar men vi får iaf mat! 

16.00 när matte eller husse kommer hem så får vi alltid mat, det vet vi så då skriker vi jättemycket. Om nån av dom kommer hem tidigare än vanligt, ja då vill vi ha mat ändå för.. vi får ju alltid mat när dom kommer hem? eller hur? Om husse kommer vid 15.00 så får vi mat! Yippie! Så dyker matter upp efter 16.00 då tycker vi att vi kan få mat igen klart! Men det får vi inte.. men vi skriker lite ändå.

20.00 Nu är det faktiskt dags för mat tycker vi. Man kan ställa klockan efter oss så bra timing har vi. Oavsett vad matte och husse gör så kommer vi nu gå runt och mjaua tills vi får mat. Om detta är 2 timmar så får det vara så. Matte och husse kan ibland försöka ignorera oss. Då kan man sitta och stirra på dom och skrika i regelbundna intervaller. Om de går mot köket vid nåt tillfälle efter klockan 20.00 så springer vi med och skriker ännu högre  för i köket finns ju all mat! Så chansen är ganska stor att vi får mat, eller hur??

21.30 Mat! Woho.

-suck-

I övrigt kommer dom små djuren bra överens. De leker tillsammans, sover tillsammans, tvättar varann osv. Ibland vill Mau dominera Vinnie men Vinnie är duktig på att dominera tillbaka. Hon är väldigt kaxig och lite humörig (som tjejer lätt kan vara) medan Mau är mer lugn och försiktig av sig.

Mau älskar mat. Har alltid gjort. Sedan han kastrerades har vi fått reglera mängden mat han får i sig eftersom han lätt gick upp i vikt. I dagsläget ligger han stadigt runt 4kg. Vinnie har aldrig haft trubbel med övervikt, hon är snarare väldigt liten och nätt. Idag får de samma mat, samma mängd. Mau går inte upp i vikt av det och vinnie håller vikten så det verkar fungera. De får Specific Adult torrfoder, 3 gånger om dagen, totalt ca 54gram mat per dag. De får även lite blötmat ibland, och rått kött när vi får spill vid matlagningen, utöver deras normala mängd mat. Det gillar dom.

Vi har gått igenom olika foder men fastnade för specific för det är det enda fodret vi hittat som verkar Mätta OCH som inte luktar..galet illa när det kommer ut igen. Maus avföring har alltid vart väldigt blöt och illaluktande till skillnad från vinnie som alltid lägger små hårda luktlösa bajs.

Matsituationen i hemmet har varierat.

Mau blev lätt stressad av att äta bredvid Vinnie och hetsåt för att sedan dyka på hennes mat så vi fick sära på dom. Det fungerar nu väldigt bra. Han äter fortfarande ganska fort, men han är betydligt lugnare.

När det är dags för mat så brukade vi mäta upp maten och sedan ge dom det, men denna stunden det tog att måtta upp maten fick man i princip stå och mota bort katterna med en kvast för att de inte skulle klättra upp längs byxbenet.Vi provade att spruta på dom med vattenflaska för att få dom mindre galna men det fungerar inte. Så vi kom på lösningen att ha mat uppmåttat i förväg så så fort det är dags för mat är det bara att plocka fram matskålen. Mycket smidigare. Men nu ser situationen ut som beskriven ovan och frun mår väldigt dåligt av detta.

Efter att ha googlat en del har vi läst mycket om fri tillgång till mat, men funkar det med fler än 1 katt? Vad hindrar Mau från att äta Vinnies mat? Vad hindrar Vinnie från att äta Maus mat?

Vi gjorde ett test en gång och gav båda katterna fri tillgång till mat, så vi hällde upp en enorm mängd mat i matskålarna för att se hur de hanterade det. Vinnie åt tills hon blev nöjd, dock fortfarande mer än det totala matintaget på en dag. Mau däremot åt.. och åt.. och åt… tills han fick sära på benen. Och räta ut kroppen.. och började ulka och nästan kräkas men han fortsätte äta. När han sen gick ifrån matskålen så skakade jag lite på den för å se vad han gjorde då, och då gick han emot den som om han skulle äta mer. Han kunde knapp gå efteråt. Han åt 120gr torrfoder då. det är 2 dagars mat. 

Kan det vara att de måste stimuleras mer? Det är svårt att leka med dom var för sig, tar man från vippan så anfaller Vinnie men då vill inte Mau vara med för Vinnie tar över.. så att leka endast med Mau går knappt. Kela vill dom helst bara göra på sina egna villkor, tycker inte om att bli burna, utan vill gärna krypa in under en filt. man kan locka dom genom att ha en filt, då kommer dom gärna.

Övrigt så dricker dom båda mycket vatten.

Några tankar?

Annons:
Mona22
2013-06-11 11:47
#1

Efterssom de inte är vana med fri mat så äter de så mycket de kan. De kan i vissa fall lugna ner sig efter några dagar då de märker att det alltid är framme och de inte måste skynda sig och äta så mycket de kan innan det är slut.

RainesX
2013-06-11 11:59
#2

Du tänker att man bara ska hälla upp mat i en eller två skålar sen bara fylla på fritt när det är slut i skålarna och prova det några dagar?

[inanna56]
2013-06-11 13:42
#3

Jag har fri tillgång till torrfoder till mina 2 rexar utan några problem. Till det får de lite våtfoder varje dag. Jag mäter aldrig maten, jag väger istället katterna ibland och ser hur kroppen ser ut och hur de mår förövrigt. Jag har två skålar med torrfoder som båda äter ur och de äter lite och ofta.

När jag fick min första katt, smilla hade jag problem med hetsätning, vilket slutade med att hon spydde upp maten. Fick rådet av uppfödare att sprida ut maten på en bricka så att det tog längre tid att äta. Det funkade och efter det har jag aldrig haft problem.

Kanske uppfödaren ni köpte av kan ge råd, jag skulle nog våga mig på att testa fri tillgång på torrfoder ett tag.

MrsCecilia
2013-06-11 15:38
#4

Åh vilket bra inlägg Jag har har precis samma problem. Mina katter beter sig exakt som dina, vi hade fri tillgång i nästan 6 månader men alla utom en gick upp ohyggligt mycket. Nu delar jag upp maten 3 ggr om dagen och blir istället ihjältjatad Har provat hetsätarskålen, sprida ut maten, blötmat. Typ allt Jättenyfiken på era svar ;)

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

RainesX
2013-06-11 16:06
#5

#4 Vad glada vi blir att vi inte är dom enda som har detta problem! Det är ju inte så att det är otrevligt när de pratar, mysdjuren. Men när de pratar.. konstant.

MrsCecilia
2013-06-11 16:11
#6

#5 ja, det räcker ju med det vanliga tjoande ; lek med mig, bär mig, jag vill ha uppmärksamhet NUUUUU;-)

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

Annons:
Dragonrebell
2013-06-11 16:51
#7

Själv så har jag frångått fri tillgång på torrfoder, då mina blir bollar av detta:S. Idag så får de mat 3 ggr / dag. På morgonen får de varsin portion torrisar, därefter får de klara sig med 2-3 påsar blötmat fram till ca 17:30, då vi kommer hem. Då får de 2 påsar blötmat till. Sedan vid 21, får de 1 påse blötmat. Vid 22 1 påse till plus varsin portion torrfoder. Detta har fungerat super. Visst, ibland äter de mer blötmat andra gånger mindre. Men de håller sina vikter och verkar nöjda.

A_KickEm
2013-06-11 18:22
#8

Mängdmässigt så menar du väl 54 gram/katt o dag - inte totalt 54 gram?

Generellt sett så mättar fett och protein medan kolhydrater ökar hungern och bidrar till viktuppgång. Det framgår inte vilket av Specifics foder ni ger dom men de flesta innehåller väldigt lite fett och knappt något kött så mitt råd är att ni testar ett foder med mycket animaliskt protein och mer fett vilket med automatik ger mindre kolhydrater. Med mindre kolhydrater i fodret kan fetthalten få öka utan att de lägger på sig övervikt lika lätt.  Hög proteinhalt befrämjar muskelbyggnad eller åtminstone bibehållande av muskler - en god muskelmassa ökar ämnesomsättningen.

Jag har en kastrerad hane på drygt 3 år och två unga honor - de äter RC Exigent 42 och utfodras 2 - 3 ggr/dag. En eller två mindre mål på ca en halv dl var på förmiddag/eftermiddag och ett något större på ca 0,75 dl var precis innan läggdags.  När dom inte ätit tomt under natten blir det oftast bara två mål påföljande dag. Dom får äta fritt från vilken skål dom vill och det fungerar hittills.

RainesX
2013-06-11 21:30
#9

#8 fniss,  ja klart så är det 54gr per katt och dag,  annars hade det inte vart lustigt att de vart hungriga.

Tack för det fina tipset,  skall undersöka vilken protein/fetthalt det är i fodret.  Vi använde tidigare Iams torrfoder,  där de skyltade med massor av protein men han vart lika hungrig på det fodret tyvärr.  Största nackdelen med Iams dock vart att bajset luktade hur mycket som helst,  riktigt illa och surt. Gick inte vara i samma rum som kattlådan,  trots stängd låda.  (han gräver inte ned sitt bajs).

A_KickEm
2013-06-11 23:51
#10

#9 Min hane kan inte äta Iams och liknande - han blir lös i magen och det luktar gravöppning i hela lägenheten - det grävs ALDRIG ner! Gasmask på! Av allt jag prövat är han i stort sett bara bra i magen och odörfri på visssa RC-foder. Lite färskt kött får dom ju också. Den nya sammansättningen på Orijen funkar också ganska bra så det blandar jag i ibland men tycker det blir för dyrt att köra som enda torrfoder. Han kunde inte äta tidigare upplaga av Orijen. Han har också eller ÄR sådan att han inte låter mig sova om han är hungrig men numera händer det bara när jag glömt hälla upp mat innan jag lägger mig. Jag har nog hittat rätt metod för mina katter 😃

PS Jag gav James Wellbeloved en period och det fungerade vad gäller magen men han var ständigt vrålhungrig och åt sig smällfet (mycket kolhydrater i JW)

RainesX
2013-06-12 07:58
#11

#9 Haha, inte bara vi som har den erfarenheten av Iams då :) Maten hemma håller på att ta slut nu, jag ska prova köpa RC och blanda in det i kosten lite smått så får vi se hur de reagerar! Jag återkommer med resultat ^^

Prövade att aktivera dom lite extra igår, mycket kel och lek och de verkade lugnare i morse, började mjaua först när matte gått upp. Ska fortsätta med det med.

A_KickEm
2013-06-12 10:18
#12

OBS! RC Exigent 42 är det jag använder - mycket protein, lagom fetthalt.

Bulle
2013-06-12 14:24
#13

Samma md mina de beter sig som om de aldrig får man båda är kissarna är "begagnade" jag tror att den ena har haft mat framme men inte den andra och han är häsmk när det gäller mat. han ätr sen spyr han äter och spyr. men man kanske ska lägga ut det påen bricka. Nu han foder allergiker så han får "fin mat från vet." medan Anthea får vanlig mat om man säger så. Så det skulle vara svårt att hålla koll på att han äter från rätt skål. Men man skulle kunna ge finmaten till båda men de är så jäkla dyrt.

Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

www.horsfieldii.com

www.stickorgarn.com

Annons:
[Wiveka]
2013-06-12 17:26
#14

Ja, Anthea är van att maten alltid står framme då det fungerade så hos oss, ingen hetsåt 😉

Jag tycker att hungerntjatet blir bättre när jag ger mjukismat morgon och kväll och endast kompletterar med torrfoder. Jag ger torrfoder precis innan jobbet och precis innan jag stänger in dem i arbetsrummet/kattrummet för natten.

Jag skaffade en "pyramid" och då äter de mindre. Neo (min fertile hankatt) åt konstant men det har minskat (och han i vikt) då vi haft "matpyramiden" sedan i julas.

MrsCecilia
2013-06-12 19:02
#15

#14 Vilken pyramid är det, har du nån bra länk?

__________________________________
Medarbetare på Cornish Rex ifokus

[Wiveka]
2013-06-12 19:40
#16

Animail Cat-It Senses Foderlabyrint

Slut för tillfället dock, men kan säkert hittas på andra ställen

Rexjen
2013-06-18 10:48
#17

Vi har ingen som hetsäter, utan måste reglera för att vi har en kastrat som skulle bli som en balong om vi hade fri tillgång. 😉

Vi har en foderlabyrint, en aktivitetsboll och en aktivitetsplatta som jag sprider ut dagsransonen i under tre tillfällen, morgon, när jag kommer hem från jobbet och innan sängdax. Jag ger aldrig katterna mat i direkt anslutning till att jag kliver upp eller kommer hem från jobbet. Jag vill inte att de ska lära sig att det kanske kommer löna sig att väcka mig på morgonen eller tjata när jag kommer hem. Jag ger ibland endast torrisar och ibland ger jag torrisar och något mål blötmat.

Jag rekommenderar verkligen foderlabyrinten, det blir lite pyssel (jakt) för att få tag på maten istället för att endast skotta i sig maten ur en skål. Har flera kattungeköpare som använder foderlabyrinten och det fungerar jättebra för alla. En av dem blev väckt varje morgon för de villa ha mat, men sen de började med foderlabyrinten fungerar det jättebra. Har även en kattungeköpare som ger fodergiven endast ur en aktivitetsboll, fungerar nästan som fri tillgång, fast maten är begränsad.😉 Där kan de heller inte skotta i sig hela fodergiven utan de får jobba för maten. De har en kastrat och en fertill och de är båda i toppenform och klagar aldrig efter mat.

Dragonrebell
2013-06-18 19:56
#18

Foderlabyrint = toppen…såvida man inte har katter som jag har🤔.  En river labyrinten, en annan sticker ner huvudet längst upp på den och äter det som är lagt där….de andra gör som de "ska", men de väntar hellre på att den ska ramla omkull😮.

Rexjen
2013-06-19 08:20
#19

#18 Man får även vara lite påhittig som matte/husse. 😛 Hålet stänger du med en matskål eller liknande, annars står våra också och äter från toppen. Vi hade problem med att de rev omkull den från början med. Avhjälptes med tyngder runt den grå gummimattan. En lite större sten kan man också använda. Efter ett tag hade de lärt sig att inte riva labyrinten.😉 Vi har fem ligister och det fungerar finfint. Vi använder även labyrinten då vi har kattungar när de har blivit lite större. 😃

[Wiveka]
2013-06-19 09:38
#20

# 18

Jag har en uppochnervänd keramikmatskål högst upp så ingen kan äta uppifrån och den räcker som tyngd. Den har inte vält mer än en gång, då var den tom….

Annons:
RainesX
2015-01-30 12:08
#21

Nu uppdaterar jag denna 1½år gamla tråden för dom som är intresserade av hur vi löste alla matproblem, för vi lyckades lösa dom med lite tricks.

Till vår konstanta hungriga han-katt skaffade vi en mat-automat som ger honom mat 4 ggr om dagen. Ibland kompletterar vi med lite blötmat/godis/kött och annat som han blir glad av. Nu är han en mysig, harmonisk katt som kommer till oss och vill ha närhet, lek och kärlek istället för mat. 

Vinnie däremot, den lilla honan som inte är särskilt glad i mat och småäter då och då under dagen fick vi komma på en speciallösning till. Vi byggde en låda i plywood med en kattlucka i som läser av hennes chip. Därinne finns hennes mat så hon går helt enkelt in och äter i lugn och ro när hon  är hungrig. Mau slutade vara intresserad av hennes låda när han insåg att han inte kunde komma in. Det tog ett tag att vänja vinnie vid lådan dock. Nästan 2 månader då hon först var skraj för den. Men vi flyttade hennes matskål närmare lådan varje dag, till slut åt hon i lådan fast med öppet lock, sen stängdes det och då gick hon in. Även Vinnie får lite kyckling eller godis då och då.

Idag verkar både katter och matte må mycket bättre vilket gör att alla kommer bättre överens. :)

gromar1942
2015-01-30 12:35
#22

#21 Härligt att läsa

Aktion, historik, fantasi. Ja allt finns på Vilda Västern iFokus

Upp till toppen
Annons: