Annons:
Etikettcornish-rex-och-andra-djur
Läst 1687 ggr
Avots
2011-12-28 14:05

Katt och hund, ett råd önskas!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ju sedan nästan 6 veckor en liten valp här hemma. Tills idag har det fungerat hyfsat bra förutom att hunden jagat katterna lite väl mycket och katterna varit lite för snälla. Jag har självklart försökt hindra valpens jagande…. Tindra min 7 åriga hona har varit extra snäll och tillåtit i princip vad som helst till och med snuttande på sina öron. Men…. i dag vände det… Tindra fick nog och nu får hundvalpen inte röra sig överhuvudtaget. Hon flygger på valpen så fort hon flyttar sig det är fräs och attack med klor som gäller… vilket gör valpen livrädd och de andra tre katterna förvirrade…. Jag tycker det är bra att Tindra säger i från men just nu känns det som om det är lite väl mycket…. Är det någon som har något gott råd?

Bilden visar hur det såg ut för någon dag sedan.

Annons:
AlexH
2011-12-28 14:20
#1

det är bra att hon säger ifrån.. men går hon över gränsen och mobbar valpen så att säga så skulle jag kliva in och säga ifrån.. till syvendes och sist så är det du som är topdog/cat hemma och du bestämmer.. jag skulle säga åt henne att sluta.. mina katte förstår väl ett NEJ och en tillsägelse.. och när Meda har hunsat hundar på besök så säger jag till henne när det är nog och det funkar…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Avots
2011-12-29 18:47
#2

Tack för svaret.

Jag kan berätta att Tindras väldiga vrede har nu lagt sig. Hon ville nog bara ställa saker till rätta och berätta för den lilla odågan till hundvalp att i detta hus bestämmer katterna. Tindra gillar ju barn av alla sorter och var kanske lite för snäll i början. Nu då Sunna hunnit bli tre månader och fördubblat sin storlek och det inte verkar som om hon skall flytta så tog Tindra igår över rodret i familjen. I dag får Sunna röra sig igen,,, MEN hon får INTE jaga katter eller skutta runt allt för våldsamt för då kommer "tant" Tindra och fräser lite, och Sunna dämpar sig direkt.

I går då det började blev jag ju rädd att det skulle eskalera men i dag så visar Tindra bara tydligt vem som bestämmer på ett bestämt men inte våldsamt sätt. Sunna får ligga bredvid Tindra och även slicka henne lite men inte springa och jaga katter… inte några katter.. enligt Tindra. Vilket jag tycker är braSkrattande  Jag hoppas att det fortsätter så här.

Avots
2011-12-29 19:28
#3

ytterligare en fråga, varför blev det ett lås på detta inlägg? Lade jag in det på något speciellt sätt eller gjorde jag något annat fel då jag skapade inlägget?

AlexH
2011-12-30 11:25
#4

har kollat ditt inlägg.. kan inte finna något som ska generera "låset".. inlägget såg helt vanlgt ut.. när jag gick in och kolade det…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

HjalmarMaria
2011-12-31 01:09
#5

Åh är det en kungspudel du har?

Jag har ju två cornish och jag och min sambo vill inom nån form av framtid skaffa hund. Och då gärna en Kungspudel. Men vi är som sagt lite nervösa hur det ska bli med katterna. Vår yngsta katt bryr sig nog inte så mycket, hon har uppvuxen med massa katter och hund. Vår äldsta, som är en omplacering, har haft en hund som vän. Men hon var mindre glad i nån vecka när vi skaffade yngsta katten och varken jag eller min sambo fick röra henne utan att hon fräste åt oss (och åt kattunge-h*lvetet som tagit hennes plats)
Nu är hon ju bästis med yngsta katten. Men ändå, man vet ju hur hundvalpar är Flört

Avots
2011-12-31 09:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Nej Sunna är inte renrasig kungspudel. Hennes pappa är det och hennes mamma är en trevägskorsning till hälften kungspudel och resterande lite kinesisk nakem´nhund och lite cockerspaniel. Men Sunna ser väldigt mycket ut som en pudel och jag tror också att hon har mycket ab pudel i sitt sätt att vara. Hon kommer kanske (förhoppningsvis) bli lite mindre än en kungspudel.

Jag tror generellt att det inte är några problem att samanföra hundar och katter men som sagt man vet ju hur valpar är. Är dina katter tillräckligt brapå att säga i från och ni är med och övervakar de första månaderna trot jag inte det är några problem. Här fungerar det bra igen efter onsdagens "kris". Tindra hjälper mig nu att fostra Sunna i hur hon skall bete sig mot katterna. Sunna är inte längre livrädd och katternaslipper bli allt för mycket jagade. Jag vet ju inte hur det blir i framtiden då Sunna blir äldre men jag räknar med att det går braSkrattande

En ny bild på Sunna och tindra tagen i går framför brasan.

Annons:
HjalmarMaria
2011-12-31 11:38
#7

Fin är hon i vilket fall och vilken fin bild! :)

Låter ju bra att hon satt henne på plats och visar att hon bestämmer. Det tror jag inte vår äldsta katt har några problem med.

Upp till toppen
Annons: