Annons:
Etikettpyssel-och-upptåg
Läst 4245 ggr
Lindavictoria
12/14/09, 1:03 PM

Julgranstips

Behöver alla tips jag kan få rörande julgranar från er mer erfarna cornishägare. Första julen med mina två som är ca. 5-6 månader gamla och har mycket spring och klätter i sina små kroppar. Vill gärna ha en julgran men är säker på att den kommer att attackeras och hamna i en klart instabil krigszon.

Vad har ni för tips när det gäller att få den att stå stadigt, pynta den, etc. Kan inte ställa den i eget rum, min lägenhet funkar inte riktigt så. Måste nog planera och överlägga julgranens vara eller inte vara rejält i år . Vad har ni för erfarenheter och tips?

Annons:
Eine
12/14/09, 1:09 PM
#1

Plastgran och bara plastkulor inte glas..Glitter högt upp eller inget alls.En liten krok i taket där man kan förankra granen,alternativt krok på väggen..suck..Jag älskar julgran med massor av smålampror och prydnader och fina saker i,och det gör mina katter också.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
12/14/09, 1:35 PM
#2

Jag har atypiska rexar Flört Det brukar nämligen inte alls vara några problem med julgranen. Den får stå ifred. Nåja en och annan av de nedre kulorna har väl åkt i golvet så där sitter numera bara tåliga dekorationer. Glitter har jag ibland högre upp, men oftast tar jag något annat alternativ för att snurra in granen med. Verkar som kissarna tycker att barren är stickiga och lite otäcka.

Nu i år har jag två av fyra katter som aldrig sett gran och vi får se om det går lika bra i år. Min lille finländare är ju den ende hittills som ägnat sig åt gardinklättring… grr… i mina nya linnegardiner… Om det blir grantrubbel hemma är han definitivt huvudmisstänkt!

[Wiveka]
12/14/09, 1:47 PM
#3

Första året förankrade vi julgranen i bokhyllan, där finns det ju hål för att man ska kunna flytta hyllorna och där skruvade vi in krokar som vi fäste snöre i och runt granens stam. Det blev som ett V.

Alla glaskulor är ett minne blott, men frigolitpaket och små garnfåglar är roligaFlört 

Förra året när Tapini var runt halvåret så hoppade hon in i granen och kasade ner längs stammen, då spelar det ingen roll vad man hade hängt, det hängde i alla fall inte kvarSkrattande

MyTwiggs
12/14/09, 4:20 PM
#4

Mina katter förstör aldrig eller klättrar i något så jag kanske också har atypiska rexar. FlörtJag kommer inte ihåg att någon vas, kruka eller annan prydnad eller att något julpynt har fallit offer någonsin… eller jo.. Fritz brukade riva ner saker men han var en understimulerad ensamkatt och kanske lite mer illbattig till sin personlighet än vad någon av mina senare katter har varit.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

AnneAlva
12/14/09, 9:01 PM
#5

Du har fått bra tips redan, men om du skaffar en riktig gran, tänk då på att julgransvattenet är giftigt så ordna med ett lock till julgransfoten.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Lindavictoria
12/16/09, 9:18 AM
#6

#5 Det med vattnet anade jag men visste inte säkert så det var bra att du talade om!

Tack för alla tips. Mina katter har inte heller direkt haft sönder saker men klättrar gärna i blommor och någon gren har rykt från paradisträdet hemma. Ett draperi som vi har är också mycket omtyckt att klättra i och jag kan föreställa mig att en gran också kan anses "klättervänlig". Den måste nog dessutom stå bredvid klösträdet Glad

Annons:
Eine
12/16/09, 1:52 PM
#7

Plastgran är utan kåda som fastnar i pälsen,utan giftigt vatten i *foten* och är möjlig att använda i många år.Helt onödigt att hugga ner en frisk gran bara för att vi ska ha levande gran över julen(vadå levandeRynkar på näsan),full av vassa barr.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Aje-T
12/16/09, 4:02 PM
#8

#2 hmmm, inte de två små Silkwaves som jag harSkrattande

Hos oss måste alla glaskulor hänga minst en meter upp, långt in på grenarna. Jag lägger ugnsfolie över foten och har granen fastbunden för att inte välta. Absolut inget glitter.

stisses
12/20/09, 2:01 AM
#9

Jaha, så har den första julgranen kommit in sedan våra katter flyttade hem…och efter att ha läst här var jag lite fundersam hur det skulle gå. Men de visar inget som helst intresse för granen, mer än att nosa lite på den. Däremot var det jättespännande att hoppa runt i snön på balkongen! Men väldigt bra tips här annars!

Lindavictoria
12/20/09, 6:50 PM
#10

Yes nu är det gran här också. Precis som ni andra vittnat om så var det ju förstås mycket spännande när den bars in och det grejades med den men de två vildingarna tappade annars snart intresset. Inget julpynt uppe än men det tycks inte behöva bli några större problem så länge saker och ting inte hänger inom räckhåll.

Upp till toppen
Annons: