Annons:
Etikettcornish-rex-och-andra-djur
Läst 2104 ggr
Moth-79
8/10/10, 9:22 PM

cornish rex och andra raskatter

Hej!

Jag undrar lite kort om det finns andra raskatter som passar ihop med cornish. Jag tänker bla på raskatter som är lite lika cornishar i sättet och ungefär har samma aktivitetsnivå som cornishar (läs: ungefär lika aktiva som cornishar).

Jag förutsätter att devon, spynx skulle passa in på denna beskrivningen, så jag vill veta någon annan kattras än dessa..

*nyfiken*

De andra raserna som jag har erfarenhet är soffpotatisar om man jmf med cornish

Mvh

M

Annons:
MonicaLagerquist
8/10/10, 9:50 PM
#1

Jag har ju La Permer och de fungerar väldigt bra ihop med mina cornishar.

Stolt ägare till fem La permer

Moth-79
8/10/10, 10:43 PM
#2

#1 vad är skillnaden mellan La Perm och cornish (förutom pälsen och att det är två olika raser)? Eller på vilket sätt är de lika?

*lika nyfiken som alltid*

Mona22
8/10/10, 11:05 PM
#3

Siames/oriental är ganska lika.
Vi har en skogis med våra rexar och det funkar perfekt.

MonicaLagerquist
8/10/10, 11:27 PM
#4

#2

De är tämligen lika.Fast La Permen är mer hundlik är cornishen.

Stolt ägare till fem La permer

Leffe
8/11/10, 12:33 AM
#5

Cornish och norska skogkatter fungerar jättebra ihop

Moth-79
8/11/10, 12:44 AM
#6

#4 Finns det en kattras som är mer hundlik än cornish????Förvånad Hur är det möjligt?Förvånad

#3 Siames och orientaler misstänkte jag, men jag är mycket skeptisk att de ens kan låta högre än min cornish eller prata mer, hon snackar mycket, dock förstår jag inte allt hon vill sägaFlört. Siameser och orientaler ska ju vara snackiga…

#3 och #5 norska skogisar hade jag inte  ens tänkt på…men det jag tänker på mest när jag hör skogisar är att de är några nys katter (extremt allergisk mot den rasen, kan säga direkt om någon är ägare till en skogis, aaatjoo)Tungan ute, så tyvärr har jag inte lärt och känna dem riktigtRynkar på näsan

Annons:
MyTwiggs
8/11/10, 9:35 AM
#7

Jag tror att det är mer en individfråga än en rasfråga, men det finns nog många andra raser som kan passa bra ihop med cornishar. Jag känner till många som har cornishar ihop med andra kattraser med gott resultat Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

[Silkwaves]
8/11/10, 11:31 AM
#8

o ja , jag känner till en aktiv cornish vars bästis är en - hör och häpna - perser. Fast Persern gillar inte höjder så busracen hålls på golvnivå Flört

Men jag tror inte att perser rent generellt är en ras passar cornishen - detta är nog helt indivuduellt.

Däremot tror jag att Abyssinier, devon och orientaler passar rätt bra.

Mona22
8/11/10, 11:52 AM
#9

#8 vi hade en exotic med våran rex förut så jag tror helt på det du skriver. Men hon hade inget emot höjder.Glad

AnneAlva
8/11/10, 12:38 PM
#10

Flera av våra kattungeköpare har andra raser tillsammans med sina cornishar. En har devon rex, en har abessinier och en har bengal. Alla trivs bra tillsammans och har ungefär samma livlighetsnivå. Ja, förutom cornishen som bor hos devonsen då, men han är lite speciell och har en särdeles hög energinivå. Tungan ute

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Leffe
8/11/10, 12:41 PM
#11

Det bästa är raser som inte är allt för lugna eller gärna håller sig på golvet. Jag ville en gång skaffa en Maine Coon och hade då flera Cornishar. Jag blev avrådd av Maine Coon-uppfödare som sa att Maine Coonen skulle gå under psykiskt på grund av Cornishen. Hon rådde mig att skaffa skogis istället föe de är lite mer alerta och gillar höjder och klarar sig därmed psykiskt mot de livliga Cornisharna. Det sista stämde till hundratio procent

Eine
8/11/10, 1:44 PM
#12

De flesta raser går att kombinera.Det beror mer på individerna tror jag.Vet folk som har semilånghår av olika raser,siames,oriental,huskatt och peterbold,sphynx,devon m fl  tillsammans med crx utan problem.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Moth-79
8/11/10, 6:02 PM
#13

#11 jo det var nog smart av den uppfödaren Skrattande. Den uppfödaren kunde katter! Är skogiska lika aktiva som cornish eller är det så att de orkar med cornish iaf?

Det är så här: Den cornishen jag har nu är mycket lugn cornish. Det tycker jag och de jag känner som har cornish vana, MEN om jag har besök av någon som inte har cornish vana så får jag alltid höra att jag har en MYCKET aktiv katt, (dessa personer har kattvana, men inte cornish vana).   Så summan är att jag har en lugn cornish, men en aktiv katt om någon förstår vad jag menarObestämd.

Tanken går så härlite längre fram vill jag ev skaffa henne en kompis och jag vill ha någon som inte är för lugn  (som hon kommer att reta gallfeber på) men jag är lite tveksam att skaffa en till cornish då jag är rädd för att den kommer att reta gallfeber på henne!  Den lilla jag har nu skulle aldrig ha orkat med min förra cornish tex…

Så jag letar efter en kattras som:

- tycker om andra katters sällskap

-är en aktiv katt, men inte lika aktiv som cornish är generellt

Så tips mottages gärna…

Jag var tidigare inne på orientaler då jag hade hört av de som hade både orientaler och cornish att det går bra, men cornish håller ibland på att reta gallfeber på orientalen då cornishen är mycket mer aktiv…

Annons:
Eine
8/11/10, 8:23 PM
#14

Du har fått massor av tips,och det går inte att säga att just den rasen går ihop med din katt.Du måste nog prova själv,och träffa katter du  kan tänka dig.Man kanske inte ska lägga så många mänskliga funderingar och värderingar i val av kompis.Katter är inte som andra människorCool

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

TamlinsMatte
8/11/10, 9:34 PM
#15

Allt är relativt. Min tidigare cornish var det lugnaste du kunde finna. Den lataste perserdam kunde inte vara lugnare. Nu hade ju min Tamlin dåligt hjärta så jag misstänker att det hade med saken att göra, men hans personlighet var också den mildaste och timidaste herre man kan tänka sig. Mina husisar var det betydligt mer sprutt i. Men grannens oriental hade definitivt klarat att reta gallfeber även på min nuvarande cornish, som är väldigt intensiv men inte särskilt aktiv.

En kombo av relativt lugn katt och aktiv katt har en tendens att minimera skadorna på min bostad har jag märkt, så min lite mindre aktiva cornish hjälper min betydligt livligare sphynx att inte riva ned hemmet när jag jobbar - medan min stödis-ungkatt i kombination med sphynxen skapat betydligt mer oreda. Utan att cornish/sphynx-kombon för den skull skapat en understimulerad sphynx härhemma. Så i mina ögon är världen perfekt nu :-)

Moth-79
8/11/10, 9:58 PM
#16

#14 jag vet, men jag är en människa som inte kan lägga logiken på hyllan och vill åtminstonde på en teoretisk nivå  komma fram med olika logiska förslag som jag sedan kan undersöka närmare för att komma fram till en praktisk lösning som har hög sannolikhet att fungeraCool…sorry så'n är jag, kan kiksom inte hjälpa detObestämd.

Sedan ska jag ju i höst påbörja vaccination för min kattallergi så förhoppningsvis kommer den att försvinna helt om några år…så då har jag lite större möjligheter att kanske skaffa en ras som då "passar"min lugna cornish bättre än en typisk aktiv cornish

#15 nej hon är frisk, så det är inte det som gör henne cornish lugn

Men jag tackar så klart för alla tips

RacerDonnans
8/12/10, 1:49 AM
#17

Jag känner till flera som har Cornish Och Bengal som blivit riktigt tajta. Här är det ju också så att den du skaffar kan vara ovanligt lugn eller ovanligt "vild" för sin ras så du får kolla runt och besöka uppfödare så fastnar du nog för en bra kompis till sist.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Moth-79
8/12/10, 8:59 PM
#18

Nu har jag fullt me förslag tackar ödmjukastCool

[Silkwaves]
8/13/10, 11:44 AM
#19

Tihi vi har nästan lyckats få med alla kattraser. Det som inte kommit upp och som jag själv är sugen på är t.ex singapuran… den är så otroligt söt i mina ögon.

Lycka till!

Heaven1
8/13/10, 11:11 PM
#20

Kul tråd.. Här kommer det snart en till ras iallafallSkrattande

Annons:
Moth-79
8/14/10, 5:32 PM
#21

#20 vilken då?

*nyfiken som alltid*

Anna77
8/15/10, 2:30 AM
#22

Vi har en oriental två cornish och även huskatter och de fungerar kanonbra! Har märkt att den lilla cornishen söker sig mest till orientalen.

Upp till toppen
Annons: