Annons:
Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 4841 ggr
KgaPernilla
2010-12-09 11:23

Min första Cornish rex!

Hej !

Får snart hem en liten tjej som ska bo med mig och min kastrerade han katt som är 5 år men jag har inte så stor erfarenhet av just denna ras ,

Är det något jag bör tänka på speciellt ?

Tyst

Annons:
LykkeLii
2010-12-09 11:39
#1

Grattis till ett bra val av kattras Flört, man blir tillsist beroende av den, en gång rex alltid rex.

Du får gärna lägga ut en bild på henne och berätta vad hon heter i stamtavlan, jag tror det är fler än jag som är nyfiken! Glad

Mina upplevelser av rasen är att de vill ha klätterträd som gärna är till taket, då de gillar höga höjder. Massa leksaker och en varm puff och/eller plats med filt att sova i. Nu har jag inte så mycket med blommor i fönstren, då mina villa ha stor plats på fönsterbrädan. Sedan har vi nyss köpt hem några aktivitetsbollar som vi kan lägga i några matkulor i och de är poppis!!

Mina crx är relativt aktiva och vill gärna hitta på flera olika upptäcksresor och äventyr, så alla saker du är rädd om som är ömtålig bör du ställa bort tills hon är äldre och sedan testa och ställa fram de igen. Ibland kan de ha lite dålig fantasi och vill "jobba" då är aktivitetsbollen bra eller att du lägger en godis under en låda eller i en toarulle. Men när det är mysstund så är de totalt underbara!

Vet inte vad jag ska skriva mer, men rasen är den ultimataste för mig och kommer aldrig vara utan minst en crx. Men de kan vara som alla andra katter mycket individuella så man får studera sin katt och hitta lösningar eftersom som passar katten/ katterna och sig själv bäst.

Lycka till!!

________________________________

Den vågade och eleganta clownen - Cornish rex

Följ med vår vardag med Cornish rex, blogg.ilfirins.se

MonicaLagerquist
2010-12-09 12:28
#2

Grattis till ett snart rasval.

Stolt ägare till fem La permer

nakenkatt
2010-12-09 12:48
#3

crx är underbara man har aldrig långtråkigt med en crx i huset de förgyller ens vardag verkligen med sina alla upptåg har man sedan en sphynx också är det kryddan på verket ha ha där snackar vi komiska upptåg.

Xenomorphs
2010-12-09 13:24
#4

Grattis till ett fint val.

Jag gillar din titel: Min första cornish rex……vi började också med en….Skrattande

Cornish är en pigg och glad katt som älskar att vara med där det händer något. Och "hända" kan vara allt mellan ett toabesök, ett bad, matlagning, vattna blommorna, byta glödlampor eller leta efter nått i garderoben. 

De är nyfikna och påhittiga och det är inte helt ovanligt att se att de har krupit in i kastrullskåpet, eller att de ligger uppe på någon dörr eller på en hatthylla.

Att ligga i knät och sova är också en favoritsysselsättning. Att människan får sendrag och blir stel i en hel vecka bryr de sig inte det minsta om. Människor är varma och mjuka att sova på Glad

Lycka till med din katt!

-- Eternity is a very long time --

Eine
2010-12-09 13:45
#5

Kan tipsa dig om att ta några dagar ledigt när din nya katt kommer.Dels kan du introducera nykomlingen för kastraten,dels kan du se vilka fällorna är för kattungen.För de går på allt som ser kul ut.Toalocket alltid på,spärr på fönster etc etc.Men du har ju redan katt så du kan allt det redan.Lycka till!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

vero78
2010-12-09 20:34
#6

Vi köpte vår första cornish rex i somras och han é vår lilla clown här hemma! Tokig med en massa påhitt och konstiga saker för sig och man skrattar MYCKET!  Skrattande

Precis som de andra säger så märkte vi att han älskade att klättra så att investera i ett klätterträd (golv till tak klösmöbel) är MTCKET bra! Tänk dock på att hellre köpa ett av bättre kvalité! Vi köpte ett för ca 1500 men det gick sönder! :-(

Katten no1 är ett superbra "märke" på klösmöbler och ett sådant blir det nog för våran del snarast! God kvalité och håller i många, många år!

Cornish rex är otroligt keliga och följer dig vart du än går. Mycket mys med andra ord men det kan också bli lite väl mkt ibland.

Tänk också på att cornish rex kan "prata" en del.

Annons:
aggeelin
2010-12-09 23:12
#7

Vår Charlie har hittat på att gå in via sopskåpet och försvinna under golvet, det tittade ut en tass i ett litet litet hål under köksskåpen, gissa om vi var rädda att han inte skulla kunnakomma fram mig (ville inte så gärna riva köket) de hittar in överallt!

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

AlexH
2010-12-10 10:30
#8

Grattis till bra val! Jag började med en (som de flesta) en hane som jag ställt mycket till Europa Champion inom WCF (annat förbund än Sverak)

Sen blev det en till och nu har jag hennes dotter också.. man blir beroende och vill bara ha mer Tungan ute

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

PetrasLova
2010-12-10 19:40
#9

Å Grattis Kyss he he…jag for en dag i maj 2006 tror jag det var och skulle bara "titta" på en liten chokladpadda…blev helt SÅLD…sen tig det ett år: klart Lova skulle ha en man vid sin sida!…ngt senare sitter jag på tåget från Sthlm till Östersund och hämtar hem Wiggo…ett år senare: såklart de båda måste få en lilla-syster!…en vacker dag i maj sitter jag i bilen till Örebro och hämtar hem Alice.

På toppen av denna maräng-katt-swisch har nu lilla Gollan flyttat in för tre månader sedan som foderkatt då hon inte gick ihop med min systers hankatt. Så JA här är vi nu många…det var nog det jag ville säga: att risk finnes att ni blir många flera än det var tänkt från början Skrattande

Antingen så händer det ngt med MIG på våren eller så är rasen beroendeframkallande? Tungan ute

Jag har aldrig ångrat mitt val av ras en sekund, livet är fyllt av skratt och helt sjuka situationer emellanåt för de gör så mycket knasigt och så är de alldeles fantastiskt kärleksfulla och keliga.

Håller med föregående talare, Katten No One:s klösträd is it!

Å så Pee-Wee kattlåda är mitt tips…de har man träpellets till. Enkelt, luktar inte,dammar inte, resulterar inte i plattå-tassar med sand = inget grus i bostaden och väldigt ekonomiskt och miljövänligt.

STORT Lycka till!

KgaPernilla
2010-12-15 15:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Hej alla !

tack för era råd och tips !

tyvärr valde jag att inte ta den kattunge jag tittat på utan fick ta över min kompis katt istället som heter Akleja och är 5 år, även hon är en rex flicka.

Jag valde att inte ta hem en kattunge då jag går i skolan och ville inte lämna den så mycket själv hemma som ja va tvungen att göra !

Men ångrar inte en minut att jag tog över Akleja istället hon är en toppen katt med en så otrolig personlighet!

För er som  fortfarande vill veta hennes stamnamn är det :

S*Safirrosens Akleja.

Mor: S*trollmånens klarbäck

Far: S*kallibunkers eros

Bilder på henne finns att se på mina bilder men slänger även upp en "mysbild" vi tog igår när vi låg i soffan och kollade på tvn , hon är ju bara för go !

Eine
2010-12-15 15:46
#11

#10 Du har skickat ett meddelande till migGlad,återkom gärna på djaknenscattery@live.se

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnMarie
2010-12-16 01:18
#12

Vad roligt med ytterligare en Karlskoging på forumetGlad Lycka till med din kisse, CRX är underbara.

MyTwiggs
2010-12-16 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Jag har hennes brorsdotter Mojjan Kyss Mojjans pappa heter Saffirrosens Sixten.

Grattis till din kisse (som sagt över mail)

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Annons:
nakenkatt
2010-12-24 14:08
#14

hej pernilla.jag antar att det var du som ringde mig.har försökt maila dig men de kommer tillbaka av någon anledning,jag lovade ju dig att höra av mig.Du kan ringa mig igen om du vill,det är jag som har Anthrax.

Upp till toppen
Annons: